Intensivträning hjälper dyslektiker

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Åtskilliga tusen skolbarn har särskilda läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Men med rätt metod kan eleverna göra stora framsteg, visar forskning vid Göteborgs universitet. Totalt 113 dyslektiska tredjeklassare deltog i studien, varav en grupp fick intensiv lästräning enligt ett detaljerat program, 40 minuter varje dag.

Barnen i kontrollgruppen fick fortsätta med den vanliga specialundervisningen, olika från skola till skola. Efter tolv veckor hade barnen i intensivgruppen gjort klart större framsteg och skillnaden höll i sig ett år senare.

Annons:

Enligt universitetslektor Ulrika Wolff, som genomförde studien, gav intensivträningen barnen en ordentlig skjuts på vägen.

– Många av föräldrarna, lärarna och eleverna har talat om hur självförtroendet ökade, säger hon.

Framstegen kan förklaras med att det fanns en tydlig struktur i övningarna och att barnen fick träna varje dag.

– Det var ingen ny mirakelkur, utan det som forskningen kommit fram till är viktigt och effektivt, säger Ulrika Wolff.

Intensivträning kan också ha avgörande betydelse för elever med matteproblem. Nationellt centrum för matematikutbildning genomför ett utvecklingsarbete vid skolor i Sundbyberg och Skövde, där varje elev under en period får intensivundervisning med en lärare. Såväl bland niorna som andraklassarna märks betydande framsteg efter det första året.

– Förutom att eleverna klarar målen får de en tilltro till den egna förmågan att lära. När de får intensivundervisning, med en genuint intresserad och kunnig lärare, ser vi en förändrad attityd i klassrummet. Eleven törs ställa frågor och känner sig delaktig. Utan den inre motivationen och förmågan att lära kommer vi inte någonstans, säger specialpedagogen och projektledaren Görel Sterner.

De båda projekten redovisas vid den pågående nordiska kongressen dyslexipedagik i Stockholm.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

ÖB: Vi har inga egna indikationer

 Överbefälhavaren: Vi får mycket hjälp av civilbefolkningen. 186  48 tweets  138 rekommendationer  0 rekommendationer

heltqvist_144102
Foto:Paul Hansen

 Peter Hultqvist (S): Sverige värnar den territoriella integriteten. 8  7 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Skulle varit tydligare.” Anders Grenstad till DN om felaktiga uppgifterna. 120  14 tweets  106 rekommendationer  0 rekommendationer

bild_144102
Foto:Försvarsmakten

 Är det ”Nessie”? Svenska ubåtsjakten till åtlöje på sociala medier. 296  9 tweets  287 rekommendationer  0 rekommendationer

Expressen3
Foto:Julio C Saint' Just

 Över 60 anställda försvinner. Nytillträdda vd Gunilla Herlitz första åtgärd. 55  22 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

boxare-144
Skärmdump från Youtube

 Skandalscener i junior-EM. Unga boxaren gav sig på domaren och fick släpas ut ur ringen.

Annons:
pistorius_500
Foto:AP

 Sköt sin flickvän. Friidrottsstjärnan döms för vållande till annans död.

 Nu åtalas mannen. Sågade sönder husfasaden, interiören och ett 20-tal träd. 17  3 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

motorsag144
Foto:AP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: