Intensivträning hjälper dyslektiker

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Åtskilliga tusen skolbarn har särskilda läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Men med rätt metod kan eleverna göra stora framsteg, visar forskning vid Göteborgs universitet. Totalt 113 dyslektiska tredjeklassare deltog i studien, varav en grupp fick intensiv lästräning enligt ett detaljerat program, 40 minuter varje dag.

Barnen i kontrollgruppen fick fortsätta med den vanliga specialundervisningen, olika från skola till skola. Efter tolv veckor hade barnen i intensivgruppen gjort klart större framsteg och skillnaden höll i sig ett år senare.

Annons:

Enligt universitetslektor Ulrika Wolff, som genomförde studien, gav intensivträningen barnen en ordentlig skjuts på vägen.

– Många av föräldrarna, lärarna och eleverna har talat om hur självförtroendet ökade, säger hon.

Framstegen kan förklaras med att det fanns en tydlig struktur i övningarna och att barnen fick träna varje dag.

– Det var ingen ny mirakelkur, utan det som forskningen kommit fram till är viktigt och effektivt, säger Ulrika Wolff.

Intensivträning kan också ha avgörande betydelse för elever med matteproblem. Nationellt centrum för matematikutbildning genomför ett utvecklingsarbete vid skolor i Sundbyberg och Skövde, där varje elev under en period får intensivundervisning med en lärare. Såväl bland niorna som andraklassarna märks betydande framsteg efter det första året.

– Förutom att eleverna klarar målen får de en tilltro till den egna förmågan att lära. När de får intensivundervisning, med en genuint intresserad och kunnig lärare, ser vi en förändrad attityd i klassrummet. Eleven törs ställa frågor och känner sig delaktig. Utan den inre motivationen och förmågan att lära kommer vi inte någonstans, säger specialpedagogen och projektledaren Görel Sterner.

De båda projekten redovisas vid den pågående nordiska kongressen dyslexipedagik i Stockholm.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

LofvenPUFF
Foto:Lotta Härdelin

 Stefan Löfven mötte pressen. S-ledaren försiktigt optimistisk.

 ”Vi vill samarbeta om kärnkraften.” Jan Björklund. 3  0 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

 Lööf fortsätter nobba Löfven. Sitter inte i regering med S. 43  13 tweets  30 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Ewa Stenberg Nu väntar en kamp för och emot block­politiken. 42  17 tweets  25 rekommendationer  0 rekommendationer

SDZ
Foto:Anders Wiklund/TT

Innan vi stämplar folk som ”rasister” och ”fascister” bör vi fråga hur de tänker. Maciej Zaremba svarar Kristina Lindquist.  Läs mer. 6591  267 tweets  6272 rekommendationer  52 rekommendationer

 Kristina Lindquist: Fascismen är Sveriges tredje största parti. 5515  206 tweets  5295 rekommendationer  14 rekommendationer

Annons:
Annons:

 Fyra fakta. Vem har designat den colombianska ”nakendräkten” och hur länge har den använts? 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

Colombia-cykel-144
Foto:AP

 I liten amerikansk stad. Mannen tog sitt eget liv sedan polisen kommit till platsen. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Bell-144
Foto:AP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: