Intensivträning hjälper dyslektiker

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Åtskilliga tusen skolbarn har särskilda läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Men med rätt metod kan eleverna göra stora framsteg, visar forskning vid Göteborgs universitet. Totalt 113 dyslektiska tredjeklassare deltog i studien, varav en grupp fick intensiv lästräning enligt ett detaljerat program, 40 minuter varje dag.

Barnen i kontrollgruppen fick fortsätta med den vanliga specialundervisningen, olika från skola till skola. Efter tolv veckor hade barnen i intensivgruppen gjort klart större framsteg och skillnaden höll i sig ett år senare.

Annons:

Enligt universitetslektor Ulrika Wolff, som genomförde studien, gav intensivträningen barnen en ordentlig skjuts på vägen.

– Många av föräldrarna, lärarna och eleverna har talat om hur självförtroendet ökade, säger hon.

Framstegen kan förklaras med att det fanns en tydlig struktur i övningarna och att barnen fick träna varje dag.

– Det var ingen ny mirakelkur, utan det som forskningen kommit fram till är viktigt och effektivt, säger Ulrika Wolff.

Intensivträning kan också ha avgörande betydelse för elever med matteproblem. Nationellt centrum för matematikutbildning genomför ett utvecklingsarbete vid skolor i Sundbyberg och Skövde, där varje elev under en period får intensivundervisning med en lärare. Såväl bland niorna som andraklassarna märks betydande framsteg efter det första året.

– Förutom att eleverna klarar målen får de en tilltro till den egna förmågan att lära. När de får intensivundervisning, med en genuint intresserad och kunnig lärare, ser vi en förändrad attityd i klassrummet. Eleven törs ställa frågor och känner sig delaktig. Utan den inre motivationen och förmågan att lära kommer vi inte någonstans, säger specialpedagogen och projektledaren Görel Sterner.

De båda projekten redovisas vid den pågående nordiska kongressen dyslexipedagik i Stockholm.

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

BrandUpplandsBrony.500
Foto: Läsarbild

 Explosion i industri i Stockholmsförort. En person förd till sjukhus. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

 Vet du mer? Har du bilder? Mejla www@dn.se eller ring 08-7382323

kalander
Foto:Skärmdump Facebook
löfven_500
Foto:Nicklas Thegerström

 Löfven svarar på Anders Borgs kritik. ”Det är fullständigt trams.” 23  10 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

 Novus-mätning. Löfven har högst förtroende hos väljarna. 913  43 tweets  865 rekommendationer  5 rekommendationer

Annons:

 Förundersökning inledd. Kritik mot att polisens insats dröjde.

Isbjornsunge144
Foto: Jonathan Hayward/AP

 Djurpark i norra Finland. Kamera i boet slocknade – inget spår av de två isbjörnsungarna.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: