Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Intensivträning hjälper dyslektiker

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Åtskilliga tusen skolbarn har särskilda läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Men med rätt metod kan eleverna göra stora framsteg, visar forskning vid Göteborgs universitet. Totalt 113 dyslektiska tredjeklassare deltog i studien, varav en grupp fick intensiv lästräning enligt ett detaljerat program, 40 minuter varje dag.

Barnen i kontrollgruppen fick fortsätta med den vanliga specialundervisningen, olika från skola till skola. Efter tolv veckor hade barnen i intensivgruppen gjort klart större framsteg och skillnaden höll i sig ett år senare.

Annons:

Enligt universitetslektor Ulrika Wolff, som genomförde studien, gav intensivträningen barnen en ordentlig skjuts på vägen.

– Många av föräldrarna, lärarna och eleverna har talat om hur självförtroendet ökade, säger hon.

Framstegen kan förklaras med att det fanns en tydlig struktur i övningarna och att barnen fick träna varje dag.

– Det var ingen ny mirakelkur, utan det som forskningen kommit fram till är viktigt och effektivt, säger Ulrika Wolff.

Intensivträning kan också ha avgörande betydelse för elever med matteproblem. Nationellt centrum för matematikutbildning genomför ett utvecklingsarbete vid skolor i Sundbyberg och Skövde, där varje elev under en period får intensivundervisning med en lärare. Såväl bland niorna som andraklassarna märks betydande framsteg efter det första året.

– Förutom att eleverna klarar målen får de en tilltro till den egna förmågan att lära. När de får intensivundervisning, med en genuint intresserad och kunnig lärare, ser vi en förändrad attityd i klassrummet. Eleven törs ställa frågor och känner sig delaktig. Utan den inre motivationen och förmågan att lära kommer vi inte någonstans, säger specialpedagogen och projektledaren Görel Sterner.

De båda projekten redovisas vid den pågående nordiska kongressen dyslexipedagik i Stockholm.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Finns en utlösande faktor. Beslutet kan dra in USA ännu mer i Syirenkriget.

bebispuff
Foto:Alamy

 Vill du ha stor familj? Då är det bäst att börja i god tid för att ha en rimlig chans att lyckas. 30  1 tweets  29 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tabell: Chanserna ålder för ålder. Då är det rätt läge för att skaffa barn.

”Det är avföring i var och varannan buske. Soliga dagar luktar det illa.”  Ett bekymmer för norrmännen. 28  0 tweets  27 rekommendationer  1 rekommendationer

prekepuff
Foto:Hakon Mosvold Larsen/TT
Annons:
danmarkpuff
Foto:Alamy, AP

 Annonserar utomlands. Regeringen vill drastiskt minska invandringen. 636  44 tweets  591 rekommendationer  1 rekommendationer

Grekiska börsen
Foto:AP

 Har varit stängt i fem veckor. Föll 23 procent när handeln återupptogs.

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: