Intensivträning hjälper dyslektiker

Publicerad 2011-08-11 18:53

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Dyslektiska elever som får intensiv lästräning under några månader gör större framsteg än elever som specialundervisas på vanligt sätt. Intensivträningen tycks ha samma goda effekt på elever med matteproblem.

Åtskilliga tusen skolbarn har särskilda läs- och skrivsvårigheter, dyslexi. Men med rätt metod kan eleverna göra stora framsteg, visar forskning vid Göteborgs universitet. Totalt 113 dyslektiska tredjeklassare deltog i studien, varav en grupp fick intensiv lästräning enligt ett detaljerat program, 40 minuter varje dag.

Barnen i kontrollgruppen fick fortsätta med den vanliga specialundervisningen, olika från skola till skola. Efter tolv veckor hade barnen i intensivgruppen gjort klart större framsteg och skillnaden höll i sig ett år senare.

Enligt universitetslektor Ulrika Wolff, som genomförde studien, gav intensivträningen barnen en ordentlig skjuts på vägen.

– Många av föräldrarna, lärarna och eleverna har talat om hur självförtroendet ökade, säger hon.

Framstegen kan förklaras med att det fanns en tydlig struktur i övningarna och att barnen fick träna varje dag.

– Det var ingen ny mirakelkur, utan det som forskningen kommit fram till är viktigt och effektivt, säger Ulrika Wolff.

Intensivträning kan också ha avgörande betydelse för elever med matteproblem. Nationellt centrum för matematikutbildning genomför ett utvecklingsarbete vid skolor i Sundbyberg och Skövde, där varje elev under en period får intensivundervisning med en lärare. Såväl bland niorna som andraklassarna märks betydande framsteg efter det första året.

– Förutom att eleverna klarar målen får de en tilltro till den egna förmågan att lära. När de får intensivundervisning, med en genuint intresserad och kunnig lärare, ser vi en förändrad attityd i klassrummet. Eleven törs ställa frågor och känner sig delaktig. Utan den inre motivationen och förmågan att lära kommer vi inte någonstans, säger specialpedagogen och projektledaren Görel Sterner.

De båda projekten redovisas vid den pågående nordiska kongressen dyslexipedagik i Stockholm.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

malaria_500
Foto:Erik Esbjörnsson

Dödstalen har halverats sedan millennieskiftet. Nu väntar vaccin. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

premium DN:s vetenskapsredaktör: Någonting har hänt i kampen mot malaria det senaste decenniet.

krucifix_144102
Foto:TT

Vid firandet av påven Johannes Paulus II. Mannen krossades till döds av jättelikt träkrucifix. 6  2 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Webb-TV
Hör Martin och Felicia sjunga sina bidrag till European Song Festival!

Snart avgörs European Song Festival. DN har träffat Sveriges hopp. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: