Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Isbrytare redo i norr – och ljust läge för Luleås isvägar

Isen börjar lägga sig i Bottenviken. Den signalen har gått fram till Sjöfartsverket som nu har isbrytaren ”Ale” på plats för att assistera fartyg till och från hamnarna längst upp i norra Sverige. Samtidigt välkomnas isen i Lule skärgård – kommunens isvägar kan komma att öppnas inom kort.

Istäcket i övre delen av Bottenviken är nu mellan 15 och 20 centimeter tjockt, rapporterar Sjöfartsverket i ett pressmeddelande, vilket SMHI:s på torsdagen utlagda iskarta bekräftar. Bedömningen är att hela viken inom en dryg vecka kommer att vara täckt av is, då kylan ser ut att ha ett fast grepp om i stort sett hela Sverige.

”Lufttemperaturen är i dag 20 till 25 minusgrader längst upp i norr. Istäcket är 15 till 20 centimeter tjockt och ofta stökar vinden till väderförhållandena”, säger Ulf Gullne, chef för isbrytarledningen vid Sjöfartsverket.

Enligt verket är ett slätt istäcke med en tjocklek på mellan 20 och 30 centimeter ingen match för handelsfartygen.

”Men isen ligger sällan slät som en dansbana. Vinden kan göra att det bildas vallar på ett par meters höjd – och vidare blir det ofta issörja”, säger Gullne.

Samtliga fem svenska isbrytare – ”Ale”, ”Atle”, ”Frej”, ”Oden” och ”Ymer” – är stationerade i Luleå och redo att bryta is. Dessutom har även Sjöfartsverkets arbetsfartyg ”Baltica” och ”Scandica” isbrytarförmåga.

Sverige har dessutom ett samarbete med Finland i arbetet med att bemästra isen i hela Östersjön. Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finländskt vatten – och omvänt.

Några som samtidigt inte är intresserade av uppbruten is sin del av Bottenviken är bilburna som använder sig av isvägarna i Lule skärgård. Tidningen Norrbottenskuriren rapporterar om förväntansfulla anläggare av dessa biltrafiksleder. Med förra vinterns dystra facit, med ingen av Luleå kommuns fyra isvägar öppnade, ser det nu bättre ut.

– Det har varit rätt konstigt, vi har haft öppet vatten här ute fram till för två dagar sedan. Men nu har det börjat lägga och får det vara kallt och ingen snö så växer ju isen fort, säger Johansson, näringsindkare med hemvist på Hindersön i Lule skärgårds yttre del, till tidningen.

Johnny Stålarm, även han hemmahörande på Hindersön, har hand om leden som leder till ön.

– Fortsätter kylan och snön uteblir så skulle det gå att starta arbetet med leden i början av nästa vecka. Vi tar oss då först ut med spark för att kolla istjockleken, sedan med skoter när isen är mellan 12 och 15 centimeter tjock, säger Stålarm.

När istjockleken mäter uppåt 35 centimeter ges det klartecken för fordonstrafik på Luleås isvägar.