Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Journalister utmanar censur i Kina

Den kinesiska nyhetssajten Caixin publicerade en artikel om yttrandefrihet på sin nätsida. Någon dag senare var artikeln borta – censuren i Kina tillät inte artikeln. Magasinet reagerade och publicerade en ny artikel med en bild på en igentejpad mun.

Det var Kinas myndighetsorgan CAC (Administrerar internetfrågor i landet) som gav order till tidningen om att ta bort en intervju om yttrandefrihet som postades på Caixins engelska hemsida. Sajten svarade då genom att skriva en ny artikel där man kommenterade den borttagna artikeln och illustrerade detta med en igentejpad mun. Magasinet leds av en av Kinas mest framstående journalister Hu Shuli och fokuserar främst på ekonominyheter.

I artikeln uttalade sig bland annat Jiang Hong, professor i ekonomi vid Shanghais universitet och rådgivare till Kinas regering. Han uttryckte bland annat att rådgivare ska vara fria att komma med förslag till regeringen i frågor som rör ekonomi, politik eller sociala frågor. Men artikeln blev alltså borttagen av okända skäl.

 

– Det är fruktansvärt och förbryllande, jag granskade artikeln och kunde inte hitta något illegalt, sa han till Caixin efter att artikeln tagits bort.

David Bandurski, från Hong Kongs universitet, är expert på journalistik i Kina. Han beskriver ett osäkert läge som har blivit än värre under president Xi Jinpings tid vid makten.

– Det är en sådan intensiv nivå av kontroll att ingen riktigt vet vad som är möjligt. Det här är det verkliga problemet för journalister i dag. Hur kan vi spela en meningsfull roll i samhället om vi inte har någon idé om vad vi kan skriva om, säger han till Guardian.

Det var bara några veckor sedan Kinas president Xi Jinping besökte flera statliga medier och uttryckte tanken att dessa främst bör fungera som propagandaverktyg för kommunistpartiet. Det är mycket ovanligt att kinesiska medier publicerar denna form av kritik mot regeringen i en artikel.