Kameror och ny lag ska stoppa kopparstölder

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Fakta: Kopparstölder

År 2010 skedde minst 177 kopparstölder och bara under januari-juli 2011 begicks 147 stölder längs med järnvägen i Sverige. Trafikverket beräknar att fjolårets kostnader för reparationer, investeringar, arbete och extra bevakning uppgick till cirka 120 miljoner kronor men samhällskostnaderna uppskattas vara fem-sex gånger så stora.

I samband med en omfattande stöld i mars i år på Södra stambanan i Småland mellan Nässjö och Alvesta drabbades uppemot 200 tåg, varav 70 fick ställas in. Den enskilda kopparstölden beräknas ha kostat samhället cirka 150 miljoner kronor.

Även i februari inträffade kopparstölder i västra Sverige som ledde till att tåg tvingades stå stilla i 50 timmar. Minst en av stölderna utfördes av personer som hade klätt ut sig till banarbetare.

DN

Stölder av kopparkabel vid järnvägen är ett eskalerande samhällsproblem som drabbar tågresenärerna och beräknas kosta en halv miljard kronor årligen. För att stoppa metall­tjuvarna planerar polisen nu för en gemensam nationell strategi.

Stölder av kopparkabel vid järnvägen är ett eskalerande samhällsproblem som drabbar tågresenärerna och beräknas kosta en halv miljard kronor årligen. För att stoppa metall­tjuvarna planerar polisen nu för en gemensam nationell strategi.

Problemet med kopparstölder har funnits under många år men i takt med att marknadsvärdet har stigit sker allt fler stölder av metallen. Särskilt utsatt är järnvägen i västra och södra Sverige.

– Antalet tillgrepp av koppar ute i våra anläggningar har ökat radikalt, säger Sten Vickberg, säkerhetschef på Trafikverkets underhållsenhet.

Annons:

16.000 volt löper genom järn­vägens kontaktledningar och kopparkablarna finns där för att hindra anläggningen från att bli strömförande. Att stjäla kablarna är förenat med livsfara och för att inte riskera att resenärer eller personal skadas tvingas Trafikverket stoppa trafiken så fort en stöld har upptäckts. För en månad sedan orsakade en omfattande kopparstöld totalstopp i tågtrafiken på Södra stambanan mellan Nässjö och Alvesta i ett halvt dygn och i påskveckan var det dags igen på sträckan Nässjö–Tranås.

– Vi beräknade vad stölderna kostade Trafikverket förra året och landade någonstans på 100 miljoner bara i materialkostnader. Tar man med samhällskostnaderna för inställda tåg och försenat gods tror vi att summan blir fem, sex gånger så stor, säger Vickberg.

Och nu har myndigheterna fått nog. Trafikverket utökar bevakningen på vissa järnvägssträckor med kameror och väktare och uppmanar lokförare att rapportera in misstänkt rörelse på spårområdet. Man undersöker också möjligheten att ersätta kopparkablarna med mindre stöldbegärliga aluminium­alternativ.

Samtidigt har Rikskriminalpolisen fått i uppdrag att analysera brottstypen och nu är en gemensam nationell strategi på gång.

– Det är uppenbart att det är ett stort samhällsproblem som omfattar stora ytor, det är också uppenbart att det rör sig om organiserad men också lokal brottslighet med så kallade livsstilskriminella, säger Varg Gyllander, pressekreterare vid Rikskriminalpolisen.

Finansdepartementet ska inom kort skicka ut ett lagförslag på remiss om att det från och med nästa år ska vara köparen av koppar, inte säljaren, som ska redovisa och betala momsen – allt för att förhindra att oseriösa skrothandlare köper upp den stulna kopparn som för tjuven kan inbringa uppemot 50 kronor kilot. Förslaget om så kallad omvänd moms välkomnas av skrothandlarnas branschorganisation Svenska järn, vars medlemmar själva drabbas av stölder från sina upplag.

– Vi hälsar den med tillfredsställelse. Vi strävar samtidigt efter en kontantfri handel, affärerna ska vara spårbara, säger organisationens vd Åke Larsson.

Han har svårt att föreställa sig att Svenska järns medlemmar själva köper upp stöldgodset.

– Cirkulationen av materialet från småtjuvar är svårt att hålla koll på men jag tror inte att någon vågar sig på att köpa stulen kabel från Trafikverket, det är material som lätt kan kännas igen. Jag har en känsla av att de stora stölderna går utomlands.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

berget
Foto:Tore Meek/NTB scanpix

 Sydväst om Trondheim. En kontrollerad sprängning har diskuterats. 20  11 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

 Försvarsministern: Inte ett sätt att öka trovärdigheten för försvaret. 216  45 tweets  167 rekommendationer  4 rekommendationer

Carl Haglund
Foto:TT

 Försvarsmakten avvisar kritiken: Vi har fått in massor med resultat. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Markförbanden lämnade skärgården. Sökte av stränder. 8  7 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

provet
Foto:Bertil Enevåg Ericson/TT

Testa dina kunskaper på högskoleprovets orddel.  Till testet. 344  11 tweets  333 rekommendationer  0 rekommendationer

 Har du alla rätt? I år hade 69.713 personer anmält sig till provet. 9  9 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kan du orden? Testa dina kunskaper på gamla högskoleprov. 38  6 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
madrid244
Foto:All Over Press

 Säsongens första El Clásico. Real Madrid vann komfortabelt med 3–1 på Santiago Bernabéu.

Brand-Asta-500
Foto:TT

 Två döda utanför Köping. Polisen möttes av en beväpnad man. 4  2 tweets  1 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: