Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Kameror och ny lag ska stoppa kopparstölder

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Fakta: Kopparstölder

År 2010 skedde minst 177 kopparstölder och bara under januari-juli 2011 begicks 147 stölder längs med järnvägen i Sverige. Trafikverket beräknar att fjolårets kostnader för reparationer, investeringar, arbete och extra bevakning uppgick till cirka 120 miljoner kronor men samhällskostnaderna uppskattas vara fem-sex gånger så stora.

I samband med en omfattande stöld i mars i år på Södra stambanan i Småland mellan Nässjö och Alvesta drabbades uppemot 200 tåg, varav 70 fick ställas in. Den enskilda kopparstölden beräknas ha kostat samhället cirka 150 miljoner kronor.

Även i februari inträffade kopparstölder i västra Sverige som ledde till att tåg tvingades stå stilla i 50 timmar. Minst en av stölderna utfördes av personer som hade klätt ut sig till banarbetare.

DN

Stölder av kopparkabel vid järnvägen är ett eskalerande samhällsproblem som drabbar tågresenärerna och beräknas kosta en halv miljard kronor årligen. För att stoppa metall­tjuvarna planerar polisen nu för en gemensam nationell strategi.

Stölder av kopparkabel vid järnvägen är ett eskalerande samhällsproblem som drabbar tågresenärerna och beräknas kosta en halv miljard kronor årligen. För att stoppa metall­tjuvarna planerar polisen nu för en gemensam nationell strategi.

Problemet med kopparstölder har funnits under många år men i takt med att marknadsvärdet har stigit sker allt fler stölder av metallen. Särskilt utsatt är järnvägen i västra och södra Sverige.

– Antalet tillgrepp av koppar ute i våra anläggningar har ökat radikalt, säger Sten Vickberg, säkerhetschef på Trafikverkets underhållsenhet.

Annons:

16.000 volt löper genom järn­vägens kontaktledningar och kopparkablarna finns där för att hindra anläggningen från att bli strömförande. Att stjäla kablarna är förenat med livsfara och för att inte riskera att resenärer eller personal skadas tvingas Trafikverket stoppa trafiken så fort en stöld har upptäckts. För en månad sedan orsakade en omfattande kopparstöld totalstopp i tågtrafiken på Södra stambanan mellan Nässjö och Alvesta i ett halvt dygn och i påskveckan var det dags igen på sträckan Nässjö–Tranås.

– Vi beräknade vad stölderna kostade Trafikverket förra året och landade någonstans på 100 miljoner bara i materialkostnader. Tar man med samhällskostnaderna för inställda tåg och försenat gods tror vi att summan blir fem, sex gånger så stor, säger Vickberg.

Och nu har myndigheterna fått nog. Trafikverket utökar bevakningen på vissa järnvägssträckor med kameror och väktare och uppmanar lokförare att rapportera in misstänkt rörelse på spårområdet. Man undersöker också möjligheten att ersätta kopparkablarna med mindre stöldbegärliga aluminium­alternativ.

Samtidigt har Rikskriminalpolisen fått i uppdrag att analysera brottstypen och nu är en gemensam nationell strategi på gång.

– Det är uppenbart att det är ett stort samhällsproblem som omfattar stora ytor, det är också uppenbart att det rör sig om organiserad men också lokal brottslighet med så kallade livsstilskriminella, säger Varg Gyllander, pressekreterare vid Rikskriminalpolisen.

Finansdepartementet ska inom kort skicka ut ett lagförslag på remiss om att det från och med nästa år ska vara köparen av koppar, inte säljaren, som ska redovisa och betala momsen – allt för att förhindra att oseriösa skrothandlare köper upp den stulna kopparn som för tjuven kan inbringa uppemot 50 kronor kilot. Förslaget om så kallad omvänd moms välkomnas av skrothandlarnas branschorganisation Svenska järn, vars medlemmar själva drabbas av stölder från sina upplag.

– Vi hälsar den med tillfredsställelse. Vi strävar samtidigt efter en kontantfri handel, affärerna ska vara spårbara, säger organisationens vd Åke Larsson.

Han har svårt att föreställa sig att Svenska järns medlemmar själva köper upp stöldgodset.

– Cirkulationen av materialet från småtjuvar är svårt att hålla koll på men jag tror inte att någon vågar sig på att köpa stulen kabel från Trafikverket, det är material som lätt kan kännas igen. Jag har en känsla av att de stora stölderna går utomlands.

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Ukraina-Ryssland-1000
Foto:AP

 Ger sig på pro­ryska mål. 55 städer får nya namn och symboler förbjuds. 17  8 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

 Får inreseförbud. UD begär förklaring från ryska ambassaden.

putin_288
Foto:AFP
onda_288
Foto:Paul Hansen

 ”Du blir förlamad inom två dygn.” I höstas fick musikern Onda ett livsändrande besked. 20  8 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

Viktors-val-Stefan-Lofven-1000
Foto:DN, TT

 ”Viktors val”. Mest kärleksfulla som någonsin sagts på en S-kongress?

Annons:
einstein_488
Foto:TT

 Testa din IQ. Mensas provkonstruktör har tagit fram ett intelligenstest för DN:s läsare. 1280  23 tweets  1253 rekommendationer  4 rekommendationer

 USA:s militär sneglar på skuttande robot. Kan nu självständigt hoppa över halvmeter höga hinder. 7  5 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

wildcat_288
Foto:AP
Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: