Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Kaos kostade 150 miljoner på en dag

Förseningarna i kollektivtrafiken kostar samhället och resenärerna enorma belopp. Enligt DN:s beräkningar kostade bara tisdagens förseningar SL:s och SJ:s resenärer cirka 150 miljoner kronor. I går beslutade regeringen att sätta in militär för att hålla spåren rena från snö och is.

Återverkningarna i samhället av förseningar är mycket större än man tidigare trott. Försenade eller inställda tåg, bussar och tunnelbanor innebär att bolag som SJ och SL blöder samt att näringslivet förlorar stora summor när anställda och nödvändiga godstransporter uteblir. Men också för resenärerna är förseningskostnaderna betydande.

SJ backade i går och lät restidsgarantin gälla från klockan 17.

KTH, Kungliga Tekniska högskolan, har forskat i vad förseningarna kostar den enskilda resenären. Varje förseningstimme skulle kosta 300 kronor per resenär.

– Det är lågt räknat, säger Jonas Eliasson, professor i transport-
systemanalys på KTH.

Resenärerna förlorar inkomster. De kommer för sent till jobbet och möten och det blir omöjligt att planera. För vissa grupper är kostnaderna än högre. Det gäller speciellt personer i nyckelpositioner, men även barnföräldrar.

– Det handlar om resenärer med vad vi kallar ”tajta livsrestriktioner”, som till exempel småbarnsföräldrar. De måste hem för att laga mat och hämta barn på daghem och skola, säger Jonas Eliasson.

– Det finns också en genuseffekt som slår igenom i statistiken. Medan båda könen värderar förseningar på mornarna lika så värderar kvinnorna generellt förseningar på eftermiddagen högre än männen.

Äldre undersökningar visar på samhällsförluster på minst 3 miljarder kronor årligen, bara för huvudstaden. Jonas Eliassons forskning visar på än högre belopp.

Om man räknar med en halv miljon resenärer bara för SL och SJ som blev försenade i går skulle, enligt KTH-metoden, förseningskostnaden motsvara 150 miljoner kronor, bara för dessa resenärer.

Därtill ska läggas alla andra kollektivtrafikföretag i Sverige, kostnader för samhället i stort och företagens kostnader. Jonas Eliasson menar att följdverkningarna är långtgående.

– Människor vågar inte ta jobb långt från bostaden, kan inte bosätta sig var som helst och för kollektivtrafiken handlar det om en långsiktig förtroendeförlust, säger Jonas Eliasson.

Under dagen avslöjade MTR, som ansvarar för trafiken i tunnelbanan, ytterligare en incident med ett skenande tåg. Det var i helgen som ett tåg på linjen mot Hagsätra passerade flera stationer innan föraren lyckades få stopp på det.

– Snö och is i kombination med låga temperaturer har gjort att det blivit isbildning i hjulupphängningen, vilket påverkat vagnarnas bromsfunktion. Det var orsaken till att vi stoppade trafiken utomhus, säger MTR:s säkerhetsdirektör Jan Sjölund.

I går bad Banverket försvaret om hjälp från hemvärn och värnpliktiga med snöröjning på godsbangårdar. I dag kan även SL få hjälp av militär att röja pendelspåren. Tunnelbanans spår säger man sig klara själv.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) ger inget direkt svar på frågan om hon är nöjd med Banverkets insatser i vinter:

– Jag kan inte vara nöjd när resenärerna är missnöjda och då måste vi göra något.

Som DN berättade i går är landets järnvägsnät slitet. Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand säger att verket behöver mer pengar till reinvesteringar.

– Min ambition är att vi ska ge Banverket det de efterfrågar, säger Åsa Torstensson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.