Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Kemiböckerna var 20 år gamla

Kemi är det ämne där störst andel elever i årskurs nio inte når målen. Nu visar Skolinspektionens granskning av att elever har otidsenliga och uppemot tjugo år gamla läromedel i ämnet.

Skolinspektionen konstaterar att det finns en stor flora av läromedel som används på de 14 undersökta grundskolorna i årskurs 4 och 5 runt om i landet. Trots det saknar eleverna på närmare hälften av skolorna tillgång till läromedel som täcker väsentliga delar av ämnet.

Få skolor utvärderar ämneslitteraturen och kompletterar den med digitala hjälpmedel trots att det förekommer inaktuella läromedel som är tio till tjugo år gamla. Och som inte avspeglar dagens samhälle, värderingar och frågeställningar.

– Läromedlen är ett av lärarens viktigaste redskap för att hjälpa eleverna att förstå ett ämne. Det är därför anmärkningsvärt att eleverna inte får tillgång till nyare och uppdaterade läromedel på flera av de granskade skolorna, säger Michael Erenius, undervisningsråd på Skolinspektionen.

I äldre läromedel, som reviderats och getts ut i senare utgåvor under 2000-talet, finns det texer kvar som inte verkar vara uppdaterade sedan ursprungsutgåvan. Där påstås det exempelvis att samer delvis bor i Sovjet och att Invandrarverket beslutar i asyl-ärenden. Och beskrivningar av länderna vid Medelhavet kunde vara hämtade från en lärobok från sent 1960-tal, skriver Skolinpektionen.

Ändå reflekterar inte lärarna alls över hur kvinnor och män skildras i litteraturen eller hur människors etnicitet representeras, visar granskningen i två av tre skolor.

Läromedlen anpassas också i väldigt liten utsträckning till elevernas varierande förutsättningar och behov.

På någon av skolorna hade man helt gått ifrån läromedel med text med motiveringen att elever har svårt att ta till sig texter.

Och på vissa skolor angav man att inköp av läromedel i kemi inte hade prioriterats eftersom de i stället satsat på de tre behörighetsgivande ämnena svenska, matematik och engelska.