Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Klippen som alla talade om 2013

Vi tittar allt oftare på videoklipp på Youtube och de sociala sajterna dominerar allt mer. För att summera året som har gått har DN:s krönikör Emanuel Karlsten sammanfattat klippen vi pratade mest om 2013.

1) Harlem shake med Pewdiepie
Det finns kanske ingenting som sammanfattar Youtube-året bättre än ”Harlem shake”. Dansen är ett av nätets mest spridda fenomen och går ut på att kasta sig från normalt tillstånd till total dans-galenskap. Även om det finns många ”shakes” som borde nämnas blir det svenske Pewdiepie som plockar topplaceringen. För 2013 har varit Felix ”Pewdiepie” Kjellbergs år. Svensken driver sedan i somras världens största Youtube-kanal, större än alla stjärnor, internetfenomen och Justin Bieber-varianter.

2) Epic split
Det sägs att ingen riktigt kan veta vad som blir ”viralt” på nätet. Men den svenska reklambyrån bakom Volvos reklam tycks ha studerat varje videosuccé och skapat en formel som de sedan lyckats översätta till ett klipp. Reklamfilmen där Jean-Claude Van Damme gör en episk spagat mellan två lastbilar är ett av de största svenska videoklippen hittills på Youtube.

3) Anton Obama
Sveriges yngste riksdagsledamot Anton Abele (M) hade en kämpig start på året. 2013 började med att nyhetssajten Nyheter24 skrev att Abele kraftigt inspirerats av ett tal av president Barack Obama. Tidningen visade hur han stulit formuleringar från Obama rakt av. Allt klipptes ihop av bloggen Alliansfritt och publicerades på Youtube. Abele själv menar att den som lyssnar på hela talet hör att han bara har inspirerats.

4) Tommy Nilsson är inte ”Black”
Som inget annat engagerades Sverige av en pr-kupp för choklad under våren. Artisten Tommy Nilsson påstods byta namn till ”Black” och fick utstå hån, skratt och ojämförligt stor uppmärksamhet. Nyheten toppade flera medier och det enorma intresset fick pr-byrån att släppa den avslöjande videon efter bara ett dygn: ”Black” var bara namnet på en ny choklad och Tommy Nilsson var bara en man som såg kuppen som en sista utväg att få uppmärksamhet.

5) Stormen Fittov
Sven, Ivan och Simone i all ära, men stormen vi kanske har pratat mest om är Fittov. För att den heter just Fittov. Och hur ska man låta det passera obemärkt om man ska prata om det i en morgonsoffa i tv? Steffo Törnqvist och Jenny Strömstedt kunde det inte. Och en av årets mest smittande skrattattacker är ett faktum.

6) Män som näthatar kvinnor
Det här är egentligen bara en trailer för SVT:s ”Uppdrag granskning”, kan man tänka. Men klippet, där en rad kända kvinnor berättar om näthatet som riktats mot dem, blev startskottet på en debatt om hat som blev sällsynt konkret. Plötsligt fick vi något att ta i, något att utgå från. Resultatet blev något konstruktiv där nätet mobiliserade nätkärlek och framför allt kanske lärde sig att mobilisera för att sluta upp när hatet slår till, var det än framförs.

7) Bianca Kronlöf - Så jävla PK
Bianca Kronlöf har funnits på den svenska Youtube-kartan ett tag, men det var med klippet ”Så jävla PK” hon under 2013 blev drottning. Med smarta klipp och manus lyckas hon sätta fingret på två av årets hetaste frågor: genus och rasism.

8) Justin Bieber Grand hotel prank
”Random making movies” är ett kollektiv av brunstiga tonåringar som gör, ja, just brunstiga, men extremt framgångsrika videoklipp. Den amerikanska jättestjärnan Justin Bieber var i Stockholm och videogänget hyrde en limousin och låtsades sedan vara stjärnan med entourage. Under några få minuter lyckades de beskriva både känslan och hysterin kring Justin Bieber. Och lurade hundratals fans.

9) Julhälsning från Haga
Vårt svenska kungahus har en, internationellt sett, imponerande närvaro på nätet med alltifrån Facebooksidor till video- och Vine-konton. Och man tycks extremt medveten om vad man gör. Som julhälsningen från kronprinsessans familj. Det sägs inte ett enda god jul, inte en enda hälsning. Vi får bara tyst sitta med en stund i julbakandet.

10) Rulltrappan i Helsingborg
Det kan mycket väl vara en av de sämst förvaltade virala klippen i svensk historia. Två frilansfotografer fångade en helt osannolik maskinfel i en rulltrappa när polisen förde bort fotbollsupportrar efter ett derby. SVT fick rekordtittning på klippet och sedan panik när det spreds på Youtube. Frilansfotograferna såg tusenlappar försvinna framför deras ögon och försökte sedan tvinga ner alla klipp och istället öppna en sajt där tittare skulle donera pengar till dem – som kompensation. Ingen har hittills donerat en krona.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.