Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Krismöte om midsommarens tågkaos

Stopp för södergående tåg från Centralen.
Stopp för södergående tåg från Centralen. Foto: Jonas Eng

Midsommarhelgens tågkaos drabbade 36.000 resenärer och kostade SJ 20 miljoner kronor. Nu kallar SJ Trafikverkets generaldirektör till ett krismöte.
– Det som inträffade ska inte få upprepas, säger SJ:s presschef Niclas Härenstam.

Det var klockan 10.35 dagen före midsommarafton som ett arbete med Citybanan vid Stockholm Södra gick fel. Istället för att kapa en signalkabel kapades en högspänningskabel på 16.000 volt varvid en brand uppstod.

Först klockan 22 rullade trafiken igen. Då hade 36.000 resenärer drabbades av förseningar och inställda avgångar.

För SJ gick notan på omkring 20 miljoner kronor då resor fick ställas in och resenärer tvingades åka taxi eller ta in på hotell. Till detta kommer också förseningsersättningar som SL måste betala ut.

Läs också: Johan Croneman: Full ersättning efter midsommarhelgens tågkaos

– Notan visar vad resenärerna förlorade direkt i form av inställda eller omplanerade resor. Den samhällsekonomiska notan är skyhögt högre, säger Niclas Härenstam, presschef på SJ.

Trafikkaoset resulterar nu i att SJ:s vd Crister Fritzson har kallat generaldirektören för Trafikverket Lena Erixon till ett krismöte i morgon bitti. Vid mötet kommer SJ-chefen att föra fram tre krav. Krav som SJ hopps ska leda till att liknande kaos kring storhelger inte ska komma att upprepas.

– Vi vill att Trafikverket ska införa ett stopp för alla jobb på järnvägen inför stora resdagar som midsommar, jul och påsk. Detta är något som redan används av it-branschen för att inte orsaka stora problem när kapaciteten behövs som bäst, säger Niclas Härenstam.

– Vi kräver också att det ska gå snabbare att leda om tåg andra vägar. I dag kan det ta en timma när det borde gå på några minuter, vilket var fallet för omkring tio år sedan. Det är inte rimligt att tåg som är beredda att köra blir stående i timmar bara för att administrationen inte fungerar snabbare.

– Det tredje kravet som vi kommer att föra fram är att prognoserna måste bli trovärdiga. Det är inte rimligt att tavlorna visar samma avgångstid för alla tåg eller att man flyttar fram tiden tjugo minuter i taget. Detta gör att resenärerna blir fast på stationen och inte kan göra något annat med sin tid, säger Niclas Härenstam.

Många resenärer är vana vid att det kan inträffa brott på ledningar eller ”signalfel” av olika slag. Är detta något som ni också kommer att diskutera?

– Underhållet av järnvägsnätet ligger åratal efter men där har Trafikverket fått mera pengar. Och det är bra att arbetet utförs. Samtidigt innebär underhållsarbetet också vissa störningar, säger Niclas Härenstam.

I morgon kopplas Citybanan in. Hur orolig är du för att detta ska orsaka nya problem?

– Inkoppling av Citybanan är planerad mycket noggrant och den kommer att gå bra. En del sträckor körs med buss men det framgår av biljetterna redan från början. den 10 juli ska allt fungera.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.