Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Kritik mot SOS patientsäkerhet

Bristande patientsäkerhet och dålig uppföljning av samtalen. Nu ger Socialstyrelsen SOS Alarm allvarlig kritik efter en granskning.

– Vi ser att man inte har den kontroll som man behöver ha. Man har gjort en omorganisation utan att säkerställa den kvalitetskontroll man haft innan, säger Socialstyrelsens inspektör Maria Carlund till TT.

Men på SOS Alarm ser man granskningen som ett stöd i patientsäkerhetsarbetet.

– Socialstyrelsen kommer med synpunkter på saker som vi själva identifierat att vi behöver förbättra, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.

Men på Socialstyrelsen är man inte lika positiv.

– Det är allvarligt att man rapporterat att man ska genomföra åtgärder som man sedan inte gjort. SOS redovisade att de skulle införa samtalsuppföljningar och sedan visar det sig att de inte gjort det, detta samtidigt som det har inträffat flera allvarliga händelser.

I januari 2011 dog en ung man efter att ha nekats ambulans av en sjuksköterska på SOS Alarm, och i april 2011 inledde Socialstyrelsen en granskning. Den ledde till att Socialstyrelsen ställde ett antal krav på SOS Alarm, som i sin tur skulle vidta olika åtgärder, bland annat skulle man följa upp patientsamtal, men det har inte skett, visar granskningen.

Enligt Socialstyrelsen följdes inte ett enda samtal upp under 2010, och de 715 samtal som avlyssnats under 2011 har SOS Alarm hittills inte dragit några slutsatser från, det har heller inte skett någon återkoppling till personalen.

Men den slutsatsen håller SOS Alarm inte med om.

– 2010 genomförde vi 1 463 samtalsuppföljningar. Det överensstämmer inte med siffran noll som Socialstyrelsen meddelat, men jag tolkar det som att vi måste leverera mer material till dem.

– Då kan jag tycka att det är oerhört märkligt att man inte kunnat redovisa det till oss efter direkta frågor, säger Maria Carlund.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.