SOS Alarm-fallen

Kritik mot SOS patientsäkerhet

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Bristande patientsäkerhet och dålig uppföljning av samtalen. Nu ger Socialstyrelsen SOS Alarm allvarlig kritik efter en granskning.

Bristande patientsäkerhet och dålig uppföljning av samtalen. Nu ger Socialstyrelsen SOS Alarm allvarlig kritik efter en granskning.

– Vi ser att man inte har den kontroll som man behöver ha. Man har gjort en omorganisation utan att säkerställa den kvalitetskontroll man haft innan, säger Socialstyrelsens inspektör Maria Carlund till TT.

Men på SOS Alarm ser man granskningen som ett stöd i patientsäkerhetsarbetet.

Annons:

– Socialstyrelsen kommer med synpunkter på saker som vi själva identifierat att vi behöver förbättra, säger Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm.

Men på Socialstyrelsen är man inte lika positiv.

– Det är allvarligt att man rapporterat att man ska genomföra åtgärder som man sedan inte gjort. SOS redovisade att de skulle införa samtalsuppföljningar och sedan visar det sig att de inte gjort det, detta samtidigt som det har inträffat flera allvarliga händelser.

I januari 2011 dog en ung man efter att ha nekats ambulans av en sjuksköterska på SOS Alarm, och i april 2011 inledde Socialstyrelsen en granskning. Den ledde till att Socialstyrelsen ställde ett antal krav på SOS Alarm, som i sin tur skulle vidta olika åtgärder, bland annat skulle man följa upp patientsamtal, men det har inte skett, visar granskningen.

Enligt Socialstyrelsen följdes inte ett enda samtal upp under 2010, och de 715 samtal som avlyssnats under 2011 har SOS Alarm hittills inte dragit några slutsatser från, det har heller inte skett någon återkoppling till personalen.

Men den slutsatsen håller SOS Alarm inte med om.

– 2010 genomförde vi 1 463 samtalsuppföljningar. Det överensstämmer inte med siffran noll som Socialstyrelsen meddelat, men jag tolkar det som att vi måste leverera mer material till dem.

– Då kan jag tycka att det är oerhört märkligt att man inte kunnat redovisa det till oss efter direkta frågor, säger Maria Carlund.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

forsakringskassan-skylt-144
Foto:TT

 Dement och rullstolsburen. Kvinnan tvingas åka till Försäkringskassan två gånger om året. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Asylboende på Tjörn. Nyanlända flyktingarna får inte lov att laga sin egen mat även om de vill. 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Spika.Dorr.144
Foto: TT
Annons:
TantoBad144
Foto: Nicklas Thegerström

 Om DN:s läsare får bestämma. Här är det vinnande namnförslaget i Namn och Nytts omröstning.

 Här kan du bada – se kartan. Stockholms stad lovar fyra miljoner till nya badplatser i stan. 173  12 tweets  161 rekommendationer  0 rekommendationer

TantoBada244
Foto: Niklas Thegerström Sjön vid Tanto.

 Magdalena Ribbing om vett vid badet: Kiss, solkräm, paxa och skräp. 221  7 tweets  214 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: