Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Kvinnorna saknas i skolans historieböcker

02:53. Enbart 13 procent av alla namngivna personer i historieböckerna för högstadiet är kvinnor. DN har granskat fyra historieböcker från de största förlagen. Reporter: Mikael Delin Foto: Agnes Stuber Redigering: Joanna Wåhlstedt

• Historieböckerna är fyllda av nazister, men kvinnorna saknas.

• DN:s granskning visar att i de vanligaste läroböckerna utgör kvinnor i snitt bara 13 procent av alla personer, och andelen minskar i kapitlen om 1900-talet.

• ”Det är horribelt”‚ säger historikern Svante Norrhem vid Lunds universitet.

DN har granskat fyra läroböcker i historia från de fyra största läromedelsförlagen. Genom att räkna antalet namngivna kvinnor och män framträder en tydlig bild.

I boken ”Impuls Historia” från förlaget Natur & Kultur är exempelvis bara 32 av bokens 324 namngivna personer kvinnor.

Läs mer: Eleverna: ”Alla män som gjort minsta lilla kommer med”

Resultatet är genomgående. I den tredjedel av läroboken ”Prio Historia” som är avsedd för elever i årskurs åtta finns det fler namngivna nazister än kvinnor – 31 nazister och 21 kvinnor (om Hitlers fru Eva Braun enbart räknas som kvinna).

Resultaten gör Ann-Sofie Ohlander, professor emerita, bedrövad. År 2010 gjorde hon en liknande undersökning på uppdrag av regeringen.

– Det är chockerande läsning du har skickat. Jag blir lite stum faktiskt, och det är rätt ovanligt, säger hon efter att ha tagit del av granskningens resultat.

Alla böckerna är skriva för den nya läroplanen som började gälla 2011, och som ställer högre krav på exempelvis jämställdhet i undervisningen.

– Det här är upprörande ur ett demokratiperspektiv. Risken är stor att unga flickor struntar i historieämnet eftersom det inte handlar om dem, säger Ann-Sofie Ohlander.

Ett vanligt argument för att män dominerar historieböckerna är att ”alla kungar var män”. Makten har historiskt legat i männens händer.

Läs mer: DN:s Jonas Thente: Läroboksredaktörer måste skärpa sig

Men i två av läroböckerna sjunker andelen kvinnor ju närmare nutid läsaren kommer. I den senare delen av boken ”SO Historia”, för årskurs nio, nämns exempelvis bara fyra kvinnor – varav två endast i bildtext.

Bara i en av böckerna är andelen kvinnor högst under avsnittet om 1900-talet.

Även Svante Norrhem, forskare vid Lunds universitet som skrivit böcker om kvinnliga makthavare i historien, upprörs av resultatet i DN:s granskning.

– Det är horribelt. Ingen människa kan påstå att det inte fanns otroligt viktiga kvinnliga aktörer under 1900-talet och även tidigare, säger han.

Både han och Ann-Sofie Ohlander anser ändå att det stora problemet är att förlagen och författarna är konservativa när de väljer vilka händelser och personer som är viktiga.

– Vi ska verkligen inte ta bort Hitler eller Gustav Vasa ur skolböckerna. Men hade kvinnors historia fått ta större utrymme hade en viss ojämlikhet i namnen inte heller varit ett så stort problem, säger Svante Norrhem.

På förlaget Liber är man medveten om problematiken. De ger ut boken ”SO Historia” där 13 procent av alla namngivna personer är kvinnor.

– Målsättningen är att göra det så jämt fördelat det bara går. Men det är knepigt och i historieböckerna måste man sovra bort så mycket. Det blir standardhistorian som är kvar och den innehåller mest män, säger förlagets ansvariga förläggare Thomas Johansson.

Både han och konkurrenterna på de andra förlagen säger att de försökt lyfta in ett kvinnligt perspektiv men att det ofta sker ”opersonligt”, utan namngivna kvinnor.

Även Thomas Johansson reagerar på att andelen kvinnor sjunker i avsnitten om den moderna historien.

– Det är trist om det är så. Jag tror att man gör schablonmässiga urval när vi exempelvis nämner en manlig politiker i stället för en kvinnlig. Medvetet eller omedvetet värderar vi olika personer. Vi måste uppenbarligen bättra oss och göra andra prioriteringar.

Varför har ni inte gjort det tidigare?

– Det finns en diskussion på förlaget och vi ger ut ”testballonger”, böcker som har andra perspektiv. Men de säljer inte. Vi måste lyssna på användarna och lärarna. Det är ett samspel som är svårt att bryta.

I boken ”Impuls Historia” från Natur & Kultur får eleverna lära sig om den ”mycket skickliga” tyska fältmarskalken Rommel och hans motståndare general Montgomery. Men inte om människorättsikonen Rosa Parks eller premiärministern Margaret Thatcher. Förlagets projektledare Magnus Öljemark är självkritisk.

– Det finns ingen anledning att de inte ska vara med i nutidshistorien. Men kvinnor faller ofta bort och gubbarna träder fram. Ibland av hävd eller av tradition. Vi har tagit fram ett policydokument för att läromedlen ska lyfta fram fler perspektiv, men det går trögt.

Forskarna är upprörda över att den kunskap som finns på universitets- och forskningsnivå inte når läroböckerna. Ingela Bengtsson på förlaget Sanoma utbildning som ger ut ”Historia Prio” håller med.

– Vi är en trögrörlig bransch och det tar lång tid innan ny kunskap når läromedlen. Det är kännetecknande och dåligt, säger hon.

Fakta.

DN har räknat namngivna män och kvinnor i historieböcker för årskurs sju till nio i grundskolan.

Alla böcker är anpassade efter den nya läroplanen, marknadsförs på förlagens hemsidor och är publicerade eller omtryckta senast 2013 – något som talar för att de fortfarande anses vara nya ute i skolorna.

De granskade böckerna kommer från fyra av landets största förlag för läromedel. Varje bok är uppdelad i tre delar, en för varje årskurs.

En av böckerna är en e-bok, i den har bara de skrivna texterna och inte videoklipp eller ljudinspelningar granskats.

DN har exkluderat namngivna personer som är uppenbart fiktiva eller vars existens är omstridd. Detta har påverkat resultatet något till kvinnors nackdel eftersom återgivning av myter och gudar är mer jämställd än återgivningen av historien.

Böckerna i undersökningen

”Impuls historia”
(2009, Natur & Kultur)
Antal kvinnor 32
Antal män 292
10% andel kvinnor

”Utkik historia”
(e-bok, Gleerups)*
Antal kvinnor 44
Antal män 238
16% andel kvinnor

”Prio Historia”
(2014, Sanoma utbildning)
Antal kvinnor 64
Antal män 485
12% andel kvinnor

”SO Historia”
(2012, Liber)*
Antal kvinnor 22
Antal män 147
13% andel kvinnor

*Lägre antal kvinnor på 1900-talet jämfört med resten.

Viktiga kvinnor i historien

Rosa Parks: En av den amerikanska medborgarrättsrörelsens förgrundsgestalter. Nämns i två av böckerna.

Margret Thatcher: Storbritanniens premiärminister under 11 år. Tongivande maktspelare under kalla kriget. Nämns i en av böckerna.

Golda Meir: En av grundarna till staten Israel. Nämns i en av böckerna.

Marie Curie: Tvåfaldig Nobelpristagare och den första kvinna att få priset. Nämns i två av böckerna.

Rättelse 2015-01-15 10:17
I en tidigare version stod det fel i faktarutan om Margaret Thatcher. Hon var premiärminister i elva år.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.