Sverige

Landsbygdsministern ogillar eget reklamförbud

På torsdagen ska riksdagen rösta genom ett lagförslag om reklamförbud för modersmjölksersättning. Men landsbygdsdepartementet är själva kritiska till förslaget som de kallar onödigt belastande för föräldrar som inte ammar.

– Vi är tvingade att genomföra detta EU-direktiv om reklamförbud från 2006, som på den tiden stöddes av S i EU, säger landsbygdsminister Eskil Erlandssons, (C) pressekreterare Madeleine van der Veer, till DN.

Idag är det inte tillåtet att göra reklam för bröstmjölksersättning, enligt en överenskommelse mellan barnmatsindustrin och Konsumentverket.

– Därför är det onödigt med en lag. Det skapar bara byråkrati. Framförallt kan en lag belasta mödrar som inte kan eller vill amma. Men EU har krävt en lag även om vi har försökt förhala det, fortsätter landsbygdsministerns pressekreterare.

Enligt det nya lagförslaget från regeringen, ska marknadsföring av bröstmjölkersättning i framtiden få förekomma i publikationer som är särskilt inriktade på spädbarnsvård och i vetenskapliga publikationer.

Marknadsföringen får dock inte avråda från amning, eller "antyda eller ge intryck av att uppfödning med modersmjölksersättning är likvärdig med eller bättre än amning."

Miljöpartiet, Vänsterpariet och Socialdemokratiska är kritiska till förslaget.

– Det är bara en dålig ursäkt att skylla på S. Eftersom vi idag redan har en branschöverenskommelse behövs inte längre någon lag, säger Sara Karlsson, (S), ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, och som kommer att debattera mot förslaget i morgon.

Det största problemet är att föräldrar som väljer flaskmatning inte får någon saklig information, fortsätter hon:

– Idag får föräldrar inte någon bra rådgivning om dosering och förändringar i produkterna. Det beror på att det är otydligt vad som är marknadsföring och vad som är information. Barnavårdscentralerna ger ingen upplysning eftersom de tror att det är att göra reklam, fortsätter Sara Karlsson, (S).

S vill ge Socialstyrelsen i uppdrag att samordna korrekt information.

– Det krävs en annan attityd till flaskmatning. Den som väljer flaskan upplever ofta skuld, säger hon.

Även FP har varit kritiska till det ursprungliga förslaget, men menar att man nu har fört in en korrigering i miljö- och landsbygdsutskottets betänkande till riksdagen som tillfredställer behovet att information till föräldrar.

– Vi vill att de barnmorskor som möter föräldrarna även ska ge informatin om bröstmjölksersättning. Visst är det bra med amning, men det gäller för BVC att balansera och visa stor respekt för de mödrar som inte kan eller vill amma, säger Anita Brodén, (FP), ledamot i miljö- och landsbygdsutskottet.

Det är dock inte helt klart vad den nya lagen kommer att betyda.

Konsumentverket skriver i sitt remissvar att lagen innebär att det blir tillåtet att annonserna, om än med stora begränsningar, till skillnad från idag då all marknadsföring är förbjuden genom branschöverenskommelsen.

– Idag har vi ett totalförbud, men den nya lagen medger en liten öppning, säger Jan Nyquist, enhetschef på Konsumenteverket.

Enligt förslaget ska reklam för bröstmjölksersättning tillåtas i publikationer för spädbarnsvård. Betyder det att reklamen tillåts i till exempel Vi Föräldrar?

– Jag är tveksam till det. Men vi får väl pröva oss fram. Ytterst är ju marknadsdomstolen som får avgöra av som menas med uttrycket, fortsätter han.

I sitt remisssvar säger även Socialstyrelsen att ”det finns risk för att den föreslagna lagen kan innebära en oönskad lättnad i reglerna för marknadsföring av modersmjölksersättning.”

Svenska Barnmorskeförbundet vill begränsa marknadsföringen till strikt vetenskapliga publikationer, och vill se ett förbud mot marknadsföring i just publikationer som handlar om spädbarnsvård.