Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Lärare försvarade fakta kring Förintelsen – kritiseras

SFI-eleverna på Kärnan fick lyssna på en nyhet om årsdagen av befrielsen av koncentrationslägret Auschwitz.
SFI-eleverna på Kärnan fick lyssna på en nyhet om årsdagen av befrielsen av koncentrationslägret Auschwitz. Other: Alik Keplicz/AP

Läraren ansåg att eleven ifrågasatte förintelsen av judar och försvarade fakta. Efteråt fick han kritik av skolledningen som sade att ”vad som är historia för oss är inte historia för andra”. ”Jag var upprörd under samtalet”, säger han. 

Förra veckan fick elever som deltog i komvuxskolan Kärnans undervisning i svenska för invandrare (sfi) lyssna på en nyhet om årsdagen av befrielsen av koncentrationslägret Auschwitz.

Lärarvikarien som höll i lektionen på Helsingborgsskolan hävdar att en av eleverna ifrågasatte Förintelsen och sade att de inte kunde ta den diskussionen i klassen. När eleven fortsatte att uttrycka sina åsikter sade lärarvikarien att eleven var tvungen att lämna lektionen om han inte slutade, skriver Helsingborgs Dagblad.

Eleven upplevde sig missförstådd och sade efteråt att han bara ville komplettera med fakta om Förintelsen och koncentrationslägren.

Efter händelsen kallades lärarvikarien till ett möte med skolans samordnare, som ifrågasatte hur han hade hanterat situationen.

Helsingborgs Dagblad har tagit del av en inspelning av mötet, där följande konversation utspelade sig:

Samordnaren: Eleven pratade med mig och han sa att han kände sig missförstånd och kränkt och utpekad som Förintelseförnekare och nazist, säger samordnaren på inspelningen.

Läraren: Det han sa var Förintelseförnekande.

Samordnaren: Ja, men han kände sig orättvist behandlad utifrån att han blivit utpekad som det.

Läraren: Han har inte blivit utpekad. Jag bara sa till honom att det inte är okej att säga att judarna bara ljuger.

Samordnaren: Men klassrummet var helt fel forum för den diskussionen för det ni skulle göra var att lyssna på klartext, säger samordnaren.

Därefter säger samordnaren att lärarna har ett språkligt övertag och måste vara försiktiga så att de inte kränker elever. Läraren säger då att han har använt samma avsnitt tidigare och att det alltid har gått bra.

Samordnaren: Du får också ha i bakhuvudet att det vi betraktar som historia är den historia som vi har tagit del av. När vi har andra elever som har tagit del av andra historieböcker är det ingen idé att vi diskuterar fakta mot fakta.

Nu känner sig läraren sviken av skolledningen. Han tycker att han har försvarat den svenska skolans värderingar om jämställdhet, demokrati och alla människors lika värde.

– Jag var upprörd under samtalet men jag försökte hålla god min. Jag är ju vikarie och man vill inte vara för krånglig. Men när jag tänkte på det efteråt tyckte jag att det var fel hur de agerade. Förintelsen är en viktig fråga, säger vikarien till Helsingborgs Dagblad.

Skolans ställföreträdande rektor Lena Stenbäck säger till DN att eleven kände sig kränkt och påhoppad av läraren. Hon menar att lärarvikarien – som egentligen är praktikant på skolan – hanterade situationen på fel sätt.

– Samordnaren pratade med läraren och sade att det är dumt att ta en konfrontation med en elev i en klass, det är bättre att ta det utanför. Att ta en konflikt med en elev i ett klassrum leder alltid till två förlorare, säger hon.

Hur skulle läraren ha hanterat situationen?

– Lärarvikarien skulle ha bett om att få prata med eleven utanför klassrummet för att minimera risken för missförstånd. Han skulle också ha gått till någon i den ordinarie personalen eller i skolledningen för att informera om att konflikten uppstått och få stöd. Han borde också ha informerat att en elev uttryckt åsikter som inte är förenliga med vår värdegrund.

Hur ska lärare agera om någon förnekar Förintelsen eller viktiga fakta kring händelsen? Har de inte rätt att säga emot?

– Jo, det finns ju personer som förnekar Förintelsen. I så fall får man visa på fakta och ta ett samtal om det, men man får försöka nå den personen på ett annat sätt. En lärare har en maktposition, att trycka ned en elev framför en grupp är inte bra.

Anser ni att det är vad lärarvikarien har gjort – tryckt ned eleven?

– Det vet vi ju inte, men eleven kände sig kränkt och gick ut i vredesmod.

Vad händer med lärarvikarien nu? Får han vara kvar?

– Jag vet inte. Vi ska ha ett möte nästa vecka och prata om vilket stöd han behöver för att i framtiden kunna leda diskussioner som uppkommer i grupper. Vi ska också se över våra rutiner på skolan så att de vikarier vi har inne tillfälligt även om det bara är för enstaka lektioner, är insatta i rutiner för att hantera eventuella konfliktsituationer som kan uppkomma.

DN har sökt lärarvikarien via skolans rektor. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.