Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

De som kör blir juridisk kanonmat

Foto: Eric Risberg

Kommentar. Ubers intåg på taximarknaden är i sig inget att uppröras över. Men i den juridiska striden är det förarna som blivit kanonmat.

Ubers framfart över världen saknar motstycke. Det är västvärldens högst värderade startup-bolag och har på några år skakat om taximarknaderna i hundratals städer.

På många håll har Uber gett en välkommen struktur till kaotiska taxinäringar, men företaget har också gjort sig känt för att gå över lik för att slå ut konkurrenter och vinna nya marknader.

I dag avslöjar DN att dess billigaste tjänst Uberpop får fortsätta trots att den gång på gång har förklarats vara kriminell. På ett par månader har 21 förare dömts för olaga taxiverksamhet. Av allt att döma har de av Uber övertygats att allt står rätt till, ända tills de stoppas av polis, åtalas och döms.

Ändå har Uber inte lyft ett finger. Sannolikt inväntar de en dom i högre instans, en dom som en gång för alla klargör om det är tillåtet att skjutsa runt människor mot betalning utan taxikörkort.

Under tiden offras förarna en efter en, som försöksdjur i Ubers experiment för att stöpa om Sveriges taximarknad. 21 personer har hittills fått sina chanser att bli legitima taxiförare omintetgjorda. Fler väntar på rättegång.

Samtidigt fortsätter både verksamheten och nyrekryteringen. ”Har du en bil?”, frågar Uber på sin svenska sajt och lovar att det är allt som behövs. I skrivande stund visar min app att närmaste Uberpop-förare är sex minuter bort.

 

Med sin gigantiska kassakista finns resurser att dundra förbi de flesta hinder, såväl juridiska som tekniska.

 

Att globala techbolag skakar om gamla marknader kan vara välkommet. Ineffektiva, tekniskt underutvecklade företag förtjänar att utmanas, även om det är kaotiskt under en tid. Det finns ingen anledning att per automatik döma ut en ny taxiaktör med annorlunda teknik och ny affärsmodell. Kanske finns också anledning att se över det svenska regelverket med taxilegitimationer, men det är en helt annan fråga.

Men det är anmärkningsvärt av Uber använder enskilda förare som juridisk kanonmat. I väntan på ett avgörande hade företaget kunnat dra i bromsen kring just Uberpop, kört med öppna kort och utmanat systemet politiskt.

I stället har det tillåtits fortsätta i det tysta, månad efter månad.

Nu kommer uppgifterna fram i ljuset och det återstår att se hur Uber kommer att agera. Man kan räkna med att det på sin höjd blir ett irritationsmoment i företagets expansion.

Med sin gigantiska kassakista finns resurser att dundra förbi de flesta hinder, såväl juridiska som tekniska. I Frankrike har det lett till vilda gatuprotester, i Tyskland till myndighetsförbud. I Nederländerna har Uberpop lett till husrannsakan mot kontoret i Amsterdam, där förarna nu måste ha taxilicens.

I Sverige har företaget Uber klarat sig bra, medan förarna har åtalats och dömts.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.