Lite vin ökar inte ADHD-risk

Publicerad 2009-03-17 05:42

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Att dricka små mängder alkohol under graviditeten ökar inte risken för att barnet ska få ADHD-liknande besvär med bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet, visar ny forskning.

Slutsatsen dras in en nordisk studie som publiceras i nätupplagan av den välrenommerade tidskriften Journal of Child Psychology and Psychiatry, skriver UNT. Sedan tidigare är det känt att stora mängder alkohol under graviditeten bland annat kan leda till ADHD-liknande besvär.

- Våra resultat bör vara lugnande för kvinnor som känner oro för att ha skadat sitt barn när de ibland druckit något glas vin till maten under graviditeten, säger forskaren Alina Rodriguez vid Institutionen för psykologi på Uppsala universitet till UNT.

Studien bygger på uppgifter från 22 000 barn i Danmark och Finland, som följts upp till skolåldern.

När forskarna tog hänsyn till sociala förhållanden ökade inte alkohol under graviditeten risken för att barnen skulle ha ADHD-liknande besvär. Däremot fanns en ökad risk bland barn till socialt utsatt mammor.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: DN/Scanpix Bostadsrätterna har gått upp mest.

Bopriserna stiger

Så mycket steg priserna i januari. Under de senaste tolv månaderna har bostadspriserna sjunkit i Sverige. Men i januari märks en förändring.

Klaga på ockerhyra - få pengar tillbaka. De som anmäler får ofta rätt.

Foto: DN

Regeringen skriver ny terrorstrategi

Andra gången på fyra år. Ett nytt tänkbart grepp kan vara att vid behov tillåta informationsutbyte mellan Säpo, Must och FRA.

Washington tillåter homovigslar

Delstaten är nu USA:s sjunde område att acceptera. Ny äktenskapslag.

Foto: AP

Hustrun misstänker regimkritikers död

Har flytt med de två barnen. Bristen på information från myndigheterna gör att hon inte kan utesluta att han inte lever längre, säger hon till AFP.