Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Maktskiftet i Stockholm en rysare

00:40. DN:s Mia Tottmar intervjuar Stockholms oppositionsborgarråd Karin Wanngård (S) på Socialdemokraternas valvaka.

Det blir maktskifte i Stockholms stadshus. Karin Wanngård (S) blir nytt finansborgarråd, men det kan bli svårt att skapa en majoritet som kan styra Stockholm. Särskilt som de rödgröna är djupt oense om Bromma flygplats och Förbifarten.

Opinionsmätningarna har pekat mot maktskifte i Stockholms stadshus efter åtta års borgerligt styre – ovanligt eftersom majoriteten i Stockholm brukar skifta vid varje val. Innan de borgerliga vann för andra valet i rad 2010 hade ingen majoritet klarat av att sitta kvar sedan John-Olle Perssons (S) dagar på 1980-talet. Sten Nordin (M) hade hoppats kunna leda en borgerlig majoritet efter en tredje valseger. Men den förhoppningen grusades rejält och Moderaterna gjorde ett dåligt val.

När nästan alla rösterna i kommunvalet var räknade hade de rödgröna lite över 45 procent av rösterna mot drygt 43 procent för de borgerliga. Tillsammans med Feministiskt initiativ såg de rödgröna ut att ha chans på att nå en knapp majoritet i Stadshuset.

Då skulle en fyrpartikoalition kunna regera utan att behöva stöd av det borgerliga blocket för att neutralisera Sverigedemokraterna, som också tog sig in i Stadshuset. Om inget oförutsett hände när de sista valdistrikten räknades tar hela nio partier plats i kommunfullmäktige – det har aldrig tidigare hänt.

Inför valet har både Karin Wanngård (S) och Daniel Helldén (MP) i olika sammanhang framhållit sig själva som kandidater att ta över posten som finansborgarråd efter Sten Nordin (M).

Om de sista strömmarna i val­spurten gått åt samma håll i Stockholmsvalet som i riksdagsvalet blir det Karin Wanngård som får försöka bilda en regeringsduglig majoritet i Stadshuset. Miljöpartiet, som gått starkt framåt i opinionsmätningar de senaste åren, kommer av allt att döma inte att nå ikapp Socialdemokraterna och inte ens hamna riktigt nära.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet står nära varandra i de flesta frågor som har med välfärd och kommunal service att göra som skola och äldreomsorg.

Vänsterpartiet är mer fientligt inställt till friskolor och är mycket offensivt i sin jakt på vinster i välfärden och Fi:s program liknar väldigt mycket Vänsterpartiets. Men det är ändå inte särskilt troligt att en röd-grön-rosa koalition skulle spräckas i förväg på dessa välfärdsfrågor.

Två betydligt svårare frågor för en ny majoritet i Stadshuset att hantera är Förbifart Stockholm och Bromma flygplats framtid.

Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Fi är rörande överens om att Förbifart Stockholm är en extremt dyr satsning som förstör miljön, tär på klimatet och ser till att Stockholms framtida invånare bosätter sig i skogsbackar längs motorvägen och åker bil istället för kollektiv­trafik.

Socialdemokraterna är överens med de borgerliga om att Förbifarten är ett bra sätt att använda 28 miljarder och såväl partiledaren Stefan Löfven som oppositionsborgarrådet Karin Wanngård har gång på gång deklarerat att Förbifarten ska byggas. MP, V och Fi är lika överens om att Bromma gör sig bättre som en ny stadsdel än som flygplats.

Även där är Socialdemokraterna i huvudsak överens med de borgerliga och vill i alla fall inte lägga ned flyget i närtid.

Bromma och Förbifarten är två stora nötter att knäcka för en ny majoritet i Stadshuset.

I båda de här frågorna finns det dock en möjlighet för Socialdemokraterna att göra upp över blockgränsen. Det är troligen ett huvudalternativ för många Socialdemokrater och i Stockholms stadshus finns en gammal tradition om att göra upp mellan Moderater och Socialdemokrater om stora framtidsfrågor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.