Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Män farligare än kvinnor i trafiken

Manliga bilister kör på kvinnliga fotgängare. Det visar en ny rapport om olycksstatistik, och forskare bekräftar bilden av männen som säkerhetsrisker i trafiken. ”En sak är helt klar: om alla körde som en kvinna skulle vi ha halverat antalet olyckor för flera år sedan”, säger forskaren Åsa Ersson vid Trafikverket.

Försäkringsbolaget If har analyserat 464 olyckor mellan 2000 och 2009. I de olyckor där den gående avlidit är föraren i 15 av 16 fall en man.

Statistiken slår också fast att vid olyckor som inte leder till dödsfall är det kvinnor som drabbas i högre utsträckning av de manliga bilisterna.

– Vi ser också att män håller högre hastighet än kvinnorna när de kör på en fotgängare, säger Irene Isaksson-Hellman, forskningschef för trafiksäkerhet på If.

Antalet granskade olyckor är relativt litet i rapporten, men jämför man med den officiella statistiken framkommer en liknande bild.

– Jag har jämfört med Strada, det officiella informationssystemet för data om skador och olyckor, som visar samma bild, säger Isaksson-Hellman.

Andelen påkörda kvinnor är 60 procent. Det beror troligen på att något fler kvinnor än män är gångtrafikanter. Dock är det oftast gående män som råkar ut för dödsolyckorna.

– Det kan beror på att män generellt tar större risker, säger Irene Isaksson-Hellman.

Åsa Ersson, trafiksäkerhetstrateg på Trafikverket, bekräftar att män är överrepresenterade i olycksstatitiken.

– I 70–75 procent av fallen orsakar eller är män utsatta för olyckor. Så ser det ut i Sverige och så är tendensen i stora delar av världen också, säger hon.

Tidigare i år visade Trafikverket att antalet dödsolyckor aldrig tidigare har varit så litet som i fjol. Tittar man på vilka som ligger bakom olyckor ser man att största delen är män.

Hur tänker Trafikverket kring detta?

– Det är inte så att vi har manliga och kvinnliga åtgärder, utan försöker bygga säkerhet för alla, säger Åsa Ersson, som dock välkomnar en debatt.

Borde man inte tänka annorlunda eftersom män är kraftigt överrepresentrade?

– Det går inte att säga vilka män som råkar ut för olyckorna, om det är män med en viss bil eller de kommer från ett visst område, säger Åsa Ersson.

Statens väg- och transportforskningsinstitut har också följt utvecklingen under många år.

– Enligt polisrapporter som jag tittat på är det 53 procent kvinnor och 47 procent män som skadas svårt som gångtrafikanter, säger Jörgen Larsson, som granskat fotgängares beteende 2009.

– Det vanligaste är att olyckorna inträffar på övergångsställen. Man kan säga att konflikten mellan förare och gående blir extra hård där. Det kan finnas en tvekan om vem som har företräde, men ibland handlar det om att parterna har missförstått varandra, säger Larsson.

Man bakom ratten i 15 av 16 dödsolyckor

Risken att bli påkörd är något högre för kvinnor än för män. Män har däremot högre risk att bli allvarligt skadade.

Av dem som dör i olyckor på övergångsställen är 62 procent män och 38 procent kvinnor.

Över 85 procent av fotgängar-olyckorna inträffar i tätbebyggt område, därav 50 procent på gator, drygt 20 procent på parkeringsplatser eller andra platser.

Mer än 80 procent av alla döds-olyckor sker då det är mörkt.

En man var bilförare i 77 procent av alla fotgängarolyckor.

I 15 av 16 dödsolyckor med personbil satt en man bakom ratten.

Nära 7 av 10 fotgängarolyckor sker under vinterhalvåret. De flesta dödsolyckorna sker i mörker.

40 procent av fotgängarolyckorna inträffar på ett övergångsställe.

Källa: If