Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Medicin mot adhd kan förhindra trafikolyckor

Läkemedel mot adhd kan rädda liv i trafiken. Hälften av allvarliga trafikolyckor som män med diagnosen är inblandade i skulle kunna undvikas om de tar medicin, visar ny forskning från Karolinska institutet (KI).

– Det här är första gången man har tittat på effekten i verkliga livet över trafiksituationer och personer med adhd, och sambandet med olyckor som slutar i död eller sjukvård. Även om det går bra för många personer med adhd tyder våra resultat på att funktions­nedsättningen kan ha riktigt allvarliga konsekvenser, säger Henrik Larsson, docent vid Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik på KI.

Studien som publiceras i vetenskapstidskriften JAMA Psychiatry omfattar drygt 17.000 personer som diagnostiserats med adhd som har följts under fyra år, från 2006 till 2009, med hjälp av olika befolkningsregister. Där har man undersökt hur stor risken var för personer med adhd att råka ut för trafikolyckor med och utan behandling med läkemedel.

Personer med adhd har bland annat koncentrationssvårigheter, brister i uppmärksamhet och blir lätt störda om det händer mycket omkring dem. Ofta gör de saker utan att tänka efter först. Funktionshindret kan behandlas med centralstimulerande läkemedel som påverkar hjärnan och förbättrar uppmärksamhet och impulskontroll, vilket kan påverka hur personen fungerar i trafiken.

– Vi vet att läkemedel minskar grundsymtomen vid adhd som är viktiga faktorer i trafiksituationer, säger Henrik Larsson.

Enligt KI:s studie har en person med adhd 45 procent ökad risk att bli inblandad i allvarliga trafikolyckor för bil- eller motorcykel, jämfört med personer utan funktionshindret. Men olycksrisken minskade påtagligt hos vuxna män med adhd som behandlades med läkemedel – 58 procent. Om alla män hade tagit medicin skulle 41–49 procent av trafikolyckorna ha kunnat undvikas under tiden studien pågick.

Däremot kunde forskarna inte se någon liknande minskning av olycksrisken hos kvinnor, vilket förvånade forskarna eftersom män och kvinnor påverkas ungefär likadant av medicineringen. Någon förklaring till skillnaden har inte forskarna. Men enligt Henrik Larsson beror det troligen på att de har haft för litet underlag, och att fler män än kvinnor har diagnosen: med färre antal kvinnor blir det även mindre antal trafikolyckor.

– Vi behöver ytterligare data för att med statistisk säkerhet kunna uttala oss om effekten hos kvinnor, säger Henrik Larsson.

Trots de tydliga resultaten anser inte Henrik Larsson att personer med adhd borde avrådas från att köra bil eller motorcykel utan medicinering.

– Nej, jag tycker inte att våra resultat motiverar ett körkortsförbud eller behandlingstvång. Det skulle slå fel. Många med adhd är bra bilförare och är aldrig inblandade i trafikolyckor, medan andra blir mer stressade i trafiken och har större behov av behandling. Det handlar snarare om att den behandlande läkaren tillsammans med patienten försöker göra en riskbedömning i trafiksituationen, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.