Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Mejlväxling antyder olagligt ministerstyre

Tjänstemän på Trafikverket skriver i en intern mejlväxling att myndigheten fått en ”order” från infrastrukturminister Anna Johansson, något som är förbjudet enligt grundlagen. ”Det är djupt olyckligt om det uppfattats så”, säger en ansvarig chef på näringsdepartementet.

Saken gäller utbetalning av stöd till svenska flygplatser. Den 22 september i år skriver en tjänsteman på Trafikverket följande i ett internt mejl:

”Som ni säkert vet fick vi vid lunchtid igår order från ministern om att betala ut samtliga driftbidrag till berörda flygplatser, och betalningen skulle ut omgående, under dagen.”

I mejlet står också att myndighetens tjänstemän stämde av en extra gång med departementet och fick ”klartecken om att även Kalmar och Skellefteå skulle betalas ut.”

Tjänstemannens brev.

Det har betydelse eftersom dessa båda flygplatser är av en storleksordning där alla driftbidrag ska godkännas av EU-kommissionen innan de betalas ut.

Mejlet kommenteras i ett internt svarsmejl från Anders Ljungberg, jurist på Trafikverket. Han konstaterar att om kontakten gått till så som beskrivs strider det mot grundlagen. Han noterar även att stödet till de båda större flygplatserna betalats ut i strid med EU:s statsstödsregler.

Brevet från Anders Ljungberg.

De båda mejlen har skrivits ut och skickats anonymt till riksdagsförvaltningen och Konstitutionsutskottet, dit de inkom i onsdags.

Den tjänsteman som skrivit det första mejlet bekräftar kontakten med departementet men vill i övrigt inte utveckla ämnet för DN utan hänvisar till den avdelningschef som tog emot samtalet från näringsdepartementet, Lennart Kalander:

– Det var en tjänsteman som ringde och meddelade att utbetalningen skulle göras, förklarar Kalander.

Som en instruktion?

– Det var ett starkt önskemål.

Det var alltså så som det beskrivs i mejlet, att driftbidrag skulle betalas ut till samtliga flygplatser inklusive Kalmar och Skellefteå, omgående?

– Ja, att det var ett önskemål, ja. Det gällde samtliga flygplatser som inte hade fått driftbidrag. En del hade fått det tidigare under året.

Uttryckte tjänstemannen sig som att det var direkt på ministerns önskemål?

– Det är svårt att veta säkert, men ja, det var min uppfattning.

Är det vanligt att det går till så här?

– Inte vad jag känner till.

Uppfattade du det starka önskemålet som märkligt?

– Jag vill inte göra någon värdering av det.

Infrastrukturminister Anna Johansson vill inte själv uttala sig om vad som har hänt. Enligt Hans Brändström, chef för avdelningen för bostäder och transporter på näringsdepartementet, har Johansson inte gett någon order:

– Det är uppenbart att ministern inte har och inte kan fatta beslut om utbetalning av driftstöd. Det är Trafikverket som har regeringens uppdrag att fördela stödet till de här flygplatserna.

Hans Brändström säger att det var hård press på frågan om driftsstöd under augusti och september, och då tog tjänstemän på hans avdelning på eget initiativ kontakt med Trafikverket.

– Som jag förstår var det ett telefonmöte den 21 september. Det tycks vara så att Trafikverkets medarbetare har fått uppfattningen att de fått order att betala ut. Det är djupt olyckligt att de har uppfattat det som en uppmaning från ministern, och så är inte fallet, säger Brändström.

– Jag har gått igenom det här och det har inte varit någon direkt kontakt mellan ministern och Trafikverket. Hon har heller inte haft kontakt direkt med tjänstemännen på departementet i frågan. Det har inte gått ut någon order från ministern.

Varför har tjänstemannen på departementet då uttryckt sig på det sättet?

– Vi får utreda vad som gått snett i den här dialogen.

– Trafikverket skulle få information om vikten av att frågan hanteras skyndsamt. Att dialogen uppfattats på det här sättet är olyckligt. Och det här kommer vi att titta på, säger Hans Brändström.

Två folkpartistiska riksdagsledamöter, Lars Tysklind och Said Abdu, har för avsikt att KU-anmäla Anna Johansson på grund av uppgifterna om att Trafikverket kan ha blivit beordrade att betala ut driftstöd.

– Har det gått till så här är det verklighetsfrämmande för mig. Det är ett ministerstyre som är så solklart att det nästan inte går att få det mer solklart, säger Lars Tysklind.

– Dessutom gällde det ju i två fall betalningar som måste notifieras hos EU.

– Det måste i alla fall klaras ut vad som har hänt.

Bild i text: Roger Turesson

Ministerstyre

Ministerstyre innebär att enskilda ministrar fattar beslut för regeringens räkning som direkt berör underlydande myndigheter. Ministrarna är då också ansvariga för de beslut myndigheterna fattar. Denna ordning är den normala i de flesta länder med parlamentariskt system.

I Sverige är det inte så. Här fattar regeringen beslut kollektivt. Enskilda statsråd kan inte ingripa i myndigheters verksamhet. Myndigheterna lyder under regeringen som helhet, inte under departementen.

I Regeringsformens (en av våra grundlagar) tolfte kapitel heter det om förvaltningens självständighet: ”Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag.”

Källor: NE, Regeringsformen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.