Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Middagar och resor i Polisens miljonupphandling

• Under en upphandling av svenska pass för över 700 miljoner kronor hade Polisens representanter mycket nära samröre med bolaget som vann affären.

• I mejl skriver poliserna och bolagsrepresentanter om gemensamma middagar, utlandsresor, drinkar och en kräftskiva.

• Efter att DN ställt frågor om affären har Polismyndigheten nu gjort en egen anmälan om mutbrott.

Under våren 2017 gjorde Polismyndigheten en mycket stor affär. För cirka 736 miljoner kronor upphandlade myndigheten tillverkning av nya svenska pass och ett tillhörande it-system. Avtalet gäller minst fem år med start hösten 2018.

Bolaget som vann upphandlingen, AB Svenska Pass och dess ägarbolag Gemalto, är sedan tidigare Polismyndighetens leverantör av pass. Men det finns flera frågetecken kring hur årets mångmiljonaffär gick till.

DN kan nu avslöja att två poliser med direkta nyckelroller i affären samtidigt hade en mycket nära kontakt med leverantören under hela upphandlingsperioden. Kontakten går utöver det vanliga mellan en uppdragsgivare och en leverantör, och bedöms av experter som mycket olämplig.

DN har tagit del av mejlkonversationer mellan de två poliserna och bolagets representanter. En av poliserna var föredragande när Polismyndigheten i april fattade beslutet att ge miljonkontraktet till AB Svenska Pass. Den andra polisen är verksamhetsansvarig för passverksamheten på Polisen och har i praktiken representerat myndigheten i rollen som beställare av passen.

... vi ses på Hotell Waterfront vid 18-tiden för en drink innan middagen.

I mejlen framgår att poliserna och bolagets anställda planerar gemensamma middagar och åker på konferenser ihop. I augusti förra året - mitt under pågående upphandling - åker de enligt mejlkonversationer till Helsingfors tillsammans. Det är bolaget som bokar hotell och flygbiljetter åt de två poliserna.

”Du och jag kan väl höras av under dagen så vi kan ha sällskap ut till Arlanda”, skriver bolagets representant till en av poliserna dagen före avfärd.

Programmet för resan till Helsingfors består av lunch och två timmar workshop som anordnas av bolaget. På kvällen har de ”crayfish party” – kräftskiva – på en restaurang.

Bara några veckor efter kräftskivan mejlar företaget igen. De planerar en middag med en av poliserna i Stockholm i september, och företaget bokar också ett hotellrum åt honom.

Middagen tycks ha skjutits upp eftersom företaget återkommer i ett senare mejl med en annan bokning på samma restaurang.

”... vi ses på Hotell Waterfront vid 18-tiden för en drink innan middagen”, skriver företagets representant till polisen som är föredragande i upphandlingen.

Det är ett genomgående mönster att det är AB Svenska Pass som bokar resorna, hotellen och restaurangbesöken åt poliserna. DN har försökt ta reda på om poliserna blivit bjudna eller om de själva eller myndigheten har stått för kostnaderna i efterhand. Poliserna har vägrat svara på DN:s frågor.

Foto: Alexander Mahmoud
Under hösten 2016 planerar och bokar leverantören en middag på restaurang Fem Små Hus i Gamla stan tillsammans med poliserna. Foto: Alexander Mahmoud

I april 2017 vinner AB Svenska Pass upphandlingen till ett värde av över 736 miljoner kronor. Mindre än en vecka efter beslutet mejlar bolagets representanter de två poliserna.
“Skulle det passa herrarna att äta en bit mat torsdagen den 18 maj på kvällen?”
“Ja tack”, svarar poliserna.

I maj 2017 är en av poliserna talare på en konferens om pass och id i Portugals huvudstad Lissabon. Konferensen anordnas av bolaget som en knapp månad tidigare vunnit upphandlingen. Polisen, som varit föredragande i upphandlingen, har sedan februari varit uppbokad som talare på konferensen. Arrangören erbjuder i mejl att stå för polismannens kostnader: ”If acceptable, we take the flight and hotel expenses”.

Inte heller vad gäller konferensen har DN fått svar på vem som stod för flygbiljetter och hotell, men resan bokades av företaget. På flyget sitter polisen och företagets representant tillsammans i business class.

Någon vecka efter konferensen skickar samma person på bolaget ett nytt mejl till polismannen:

”Dina pengar är insatta, så du vet, du bör ha dom i början på nästa vecka senast”. DN har inte fått svar på varför det upphandlade bolaget eller dess representant skickar pengar till polismannen.

En central del i regelverket kring upphandlingar är att alla leverantörer ska behandlas lika. Upphandlingsmyndigheten skriver på sin hemsida att myndigheter därför ofta är försiktiga i sina kontakter med leverantörer.

Skulle det passa herrarna att äta en bit mat torsdagen den 18 maj på kvällen?

Om poliserna har låtit sig bjudas av leverantören kan det röra sig om muta. Det säger Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet och ledande expert på lagen om offentlig upphandling. DN har bett henne om hjälp att bedöma uppgifterna, men inte berättat vilken myndighet eller upphandling det rör sig om.

Hon säger att kontakterna mellan myndighetens representanter och bolaget är olämpliga.

— Absolut, det gäller oavsett om de har betalat själva eller inte. Principen som väger tyngst inom upphandling är att alla leverantörer ska behandlas lika. Går du ut och äter middag med en leverantör, vilket jag tycker är direkt olämpligt att över huvud taget göra under en pågående upphandling, ska du göra det med alla leverantörer. Och då blir det en jäkla massa middagar.

Bolaget AB Svenska Pass som vann upphandlingen är redan sedan tidigare Polismyndighetens leverantör av pass. Men enligt Andrea Sundstrand betyder inte det att det är lämpligt med den nära kontakten.

— Så som ni beskriver det tycks de ha fått ett osunt förhållande till den här leverantören. Det är inte normalt att ha en så nära förbindelse med en leverantör.

Foto: Alexander Mahmoud
Gemalto AB:s kontor i Älvsjö/Årsta. Foto: Alexander Mahmoud


De aktuella poliserna vill inte kommentera det som framgår i mejlen eller svara på vem som betalat för drinkarna, middagarna och resorna som bokats av bolaget. En av dem lägger på när DN ringer.

— Jag tänker inte säga någonting. Hejdå.

DN har varit i kontakt med Polismyndighetens högsta chefer på både ekonomiavdelningen, som fattade beslut i upphandlingen, och den avdelning där de två poliserna arbetar. Men Polismyndigheten ger inga kommentarer eller svar på frågor om polismännens agerande.

Efter DN:s samtal har myndigheten upprättat en polisanmälan om misstänkt mutbrott.

— Jag kan bekräfta att anmälan är upprättad till följd av era uppgifter. Men i övrigt råder förundersökningssekretess, så vi kommer inte kunna säga något mer än det, säger Petter Liljeblad, tillförordnad presschef på Polismyndigheten.

Han säger att det följer myndighetens riktlinjer att ansvarig chef gör en anmälan om denne misstänker att det förekommit oegentligheter.

— Det som händer nu är att avdelningen för särskilda utredningar gör en genomgång och samlar ihop information, och sedan presenterar ett ärende för Särskilda åklagarkammaren.

DN har varit i kontakt med AB Svenska Pass ägare Gemalto och polisernas kontaktperson där. Bolaget vill inte kommentera uppgifterna, utan hänvisar till Polismyndigheten och att upphandlingen har överprövats.

Eftersom upphandlingen har överprövats till domstol har ännu inget avtal tecknats mellan Polismyndigheten och AB Svenska Pass.

• Läs även: Kontakterna och aktiviteterna med leverantören som Polisen inte vill förklara

Tipsa DN:s granskande reportrar.

Du får vara anonym och skyddas av grundlagen som uppgiftslämnare.

Mejla reportrarna: mikael.delin@dn.se och kristoffer.orstadius@dn.se

Eller lämna ditt tips på vår krypterade tjänst: dngranskar.dn.se

Eller skriv brev till Dagens Nyheter, 105 15 Stockholm.

Fakta. Om reportrarna

Mikael Delin

Granskande reporter på DN. Belönades med guldspaden 2016 och nominerades till Stora journalistpriset samma år.

Kristoffer Örstadius

Granskande reporter på DN. Belönades med guldspaden 2014 och Stora journalistpriset i klassen Årets förnyare 2015.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.