Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

”Mirakelskola” gav eleverna överbetyg

Rektor Tina Hededal Ljungsberg.
Rektor Tina Hededal Ljungsberg. Foto: Joakim Roos
Nossebro skola i Västergötland har hyllats som en mirakelskola. På tre år gick elevernas medelbetyg från botten till absoluta toppen. Men när DN granskar de nationella proven visar det sig att eleverna knappt når genomsnittliga resultat.

När Skolverkets betygsstatistik från 2010 presenterades för snart ett år sedan exploderade intresset för Nossebro. Alla ville lära sig om supermetoderna som antogs ligga bakom den enorma betygsutvecklingen.

Totalt har 220 av Sveriges 290 kommuner sedan dess varit i kontakt med Nossebro. Stora skattepengar har med andra ord rullat på vallfärderna till den lilla orten en dryg timmes bilfärd från Göteborg.

Såväl Skolinspektionen som Skolverket har hyllat skolan och ett flertal tidningar har skrivit om den med rubriker som ”Här får alla toppbetyg” och ”Skolan när den är som allra bäst”.

Inte i något reportage nämns dock orden nationella prov.

Vad man har bortsett från är bland annat att fler än varannan elev på Nossebro skola fick högre slutbetyg i matte än vad eleven hade presterat på nationella provet 2010. Detta trots att ämnesprovet i matematik görs bara några veckor innan betygen ska sättas.

–  Matten är vi inte stolta över, erkänner rektor Tina Hededal Ljungs- berg utan omsvep när DN konfronterar henne med siffrorna.

Enligt henne beror detta helt på en matematiklärare som satte för höga betyg och det ska inte återupprepas.

Men det är inte bara i matte som Nossebro delar ut en stor andel betyg som överstiger elevernas prestationer på nationella proven. Det sker även i engelska och svenska.

Faktum är att Nossebro över lag når högst medelmåttiga resultat på de nationella proven. 2010 fick till exempel var sjätte niondeklassare i Nossebro inte godkänt på ämnesprovet i matematik. 13,9 procent fick inte godkänt i svensk läsförståelse.

Hur förklarar ni detta när ni samtidigt har Sveriges tredje högsta medelbetyg?

– Jag förstår att det kan verka konstigt. Men för en elev som man fått in korrekta uppgifter från hela vägen och som visat att den kan så är ju det precis lika värdefullt som ett nationellt prov, säger rektor Johanna Lundén.

Skolans inställning till värdet av de nationella proven verkar också ha förändrats radikalt just 2010. Detta år ökar nämligen andelen överbetyg jämfört med nationella proven plötsligt mycket kraftigt.

2010 var samtidigt året då Essungas kommunpolitiker hade satt upp ett mycket ambitiöst mål. Alla elever på Nossebro skola skulle då ha minst godkänt i alla ämnen.

2007 hade skolan nämligen visat sig ha sämst medelbetyg i hela Sverige. En revanschlysten personal fick då politikerna med sig och man beslutade att ingen skulle skuldbeläggas. Med positivt tänkande skulle Nossebro vända allt och bli bäst i Sverige.

Lärarna började direkt hårdplugga specialpedagogisk litteratur och i ett slag slopade man alla smågrupper för dem med särskilda behov. I stället satsade man på fler lärare i alla klassrum.

Kommunen tillförde inte en krona extra, ändå nådde Nossebro målet – med råge dessutom.

Detta är extra sensationellt då Essunga kommun inte har de bästa förutsättningar. Utbildningsnivån är låg och andelen elever med särskilda behov är ovanligt hög.

Bosse Svensson, skolchef i Essunga kommun, säger att han blev mycket förvånad över att man plötsligt nådde målet som han betraktat som närmast orimligt. Efter en stunds samtal erkänner han också:

– 2010 var nästan för bra om man ska vara ärlig. Det blev lite fel i en del betyg.

Varför blev det så?

– Jag vet inte. Det blir kanske en medveten eller omedveten press att sätta ett betyg som är bättre än vad man skulle göra. Vi har ju haft en framgångssaga, som lärare kanske man inte vill bidra till att vi minskar i betygspoäng, säger Bosse Svensson.

Han menar dock att de felsatta betygen inte hade påverkat medelbetyget särskilt mycket. Och på Essungas hemsida står det fortfarande att kommunens skola är bäst i landet.

Fler fick MVG

25 gånger fler elever gick ut med 20,0 – MVG i alla ämnen – från gymnasiet 2008 jämfört med 1998. Andelen har stigit från 0,03 till 0,76 på tio år. Under samma period har medelbetyget stigit från 12,9 till 14,0. På naturvetenskapliga programmet är ökningen ännu större. Där har andelen elever med 20,0 ökat med 29 gånger på tio år.

Betyg och resultat på nationella prov

Tio skolor som gav högst andel överbetyg jämfört med nationella proven 2010 (av 1.322 skolor)

Skola respektive andel

Tallbacken, Ljusdal, Friskola: 80 procent

Första Sportskolan, Stockholm, Friskola: 77,78 procent

Vittra vid Röda stan, Norrköping, Friskola: 76,92 procent

Ljusterö skola, Österåker, Friskola: 73,33 procent

Stiftelsen Frejaskolan, Stockholm, Friskola: 73,33 procent

Humfryskolan, Lund, Friskola: 72,22 procent

Bergby Centralskola, Gävle, Kommunal skola: 71,11 procent

Asplundskolan, Hagfors, kommunal skola: 70,77 procent

Nilaskolan, Malå, kommunal skola: 70,21 procent

Matteusskolan, Stockholm, kommunal skola: 69,64 procent

16 skolor som inte ger någon elev överbetyg jämfört med nationella proven (2010)

Friskolor

Antonskolan, Friskola, Kristianstad

Bladins grundskola, friskola, Malmö

Ellen Key skolan, friskola, Stockholm

Fria Emilia, friskola, Boden

Friggaskolan, friskola, Östersund

Gluntens Montessoriskola, friskola, Uppsala

Lejonskolan, friskola, Kristianstad

Sandvikens Montessoriskola, friskola, Sandviken

Ängsdals skola, friskola, Malmö

Kommunala skolor

Fritslaskolan, kommunal, Marks kommun

Funäsdalens skola, kommunal, Härjedalen

Johannesskolan, kommunal, Malmö

Skanörs skola, kommunal, Vellinge

Ungärde skola, kommunal, Malung-Sälen

Vårbyskolan, kommunal, Huddinge

Örtagårdskolan, kommunal, Malmö

Andelen elever som fick överbetyg jämfört med nationella proven 2010 (Riket/Nossebro):

Svenska

Genomsnitt (riket): 22,9 procent

Nossebro: 29,1 procent

Matematik

Genomsnitt (riket): 26,4 procent

Nossebro: 51,9 procent

Engelska

Genomsnitt (riket): 9,2 procent

Nossebro: 15,0 procent

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.