Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

MRF firar Bilens dag

Charlie Magnusson, informationschef MRF och Per Johansson, vd MRF.
Charlie Magnusson, informationschef MRF och Per Johansson, vd MRF. Foto: Jacques Wallner

Den 28 oktober är det Bilens dag. Behövs det? Bilarna blir allt fler för varje år i Sverige och i världen. Samtidigt växer kritiken mot bil­samhället.

– De har lyckats få bilister att känna sig skyldiga, säger Charlie Magnusson, informationschef hos MRF som är en av arrangörerna.

Bilisternar anses skyldiga till trängsel, köer, buller och utsläpp. Men detta är mest ett storstads­fenomen. I ett glest befolkat land som Sverige svarar bilen för den övervägande delen av transporterna.

– Av alla persontransporter sker nittio procent på väg, fortsätter han.

Det blir femte året som Bilens dag ska firas. Varför?

– Vi satt ett gäng och funderade så här ...: bilen är en av de viktigaste hushållsmaskinerna. Ändå klagar alla på den. Vi tänkte att vi skulle instifta Bilens dag precis som det finns Kanelbullens dag.

– Från vår sida är det både för att fira bilen – och en kommersiell dag för att locka folk till bilhallarna.

Varför just den 28 oktober?

– Då, 1960, bildades MRF. Och så var det en ledig temadag.

Själva firandet ser olika ut beroende på vad de 23 olika MRF-distrikten hittar på och vad olika bilhandlare vill göra.

På er hemsida står: ”Att röra sig fritt är en mänsklig rättighet därför firar vi bilens dag”... men det är väl för många bilar som skapar köer och förhindrar framkomligheten?

– Ja, om du tittar på de stora städerna. Men i dag svarar bilen för den individuella mobiliteten.

Är den fria rörligheten hotad?

– Det kan den vara. Det kan ställas till så att det inte går att köra bil eller så att det blir för dyrt.

Per Johansson, vd för MRF, inflikar: Det är mer oroligt nu med den här vingliga regeringen där Miljöpartiet får ett stort inflytande.

Charlie Magnusson konstaterar:

– Trafikpolitiken skapas på Helgeandsholmen – men den drabbar alla utanför.

Per Johansson varnar för att det kan bli ”punka för Sverige”.

– De ifrågasätter bilismen. Det är risk för en försämring av tjänstebilspolicyn.

Han förutspår att detta i så fall minskar nybilsförsäljningen och därmed skiftet mot energieffektivare, renare och säkrare fordon.

Det ger också återverkningar för en fordonsindustri som med underleverantörer, enligt MRF, sysselsätter 120 000 människor och skapar ett årligt exportvärde om 125 miljarder kronor.

– Det är viktigt att ha en stark hemmamarknad, det är därför inte bra att lägga band på den, fortsätter Per Johansson.

Uppskattar riksdagspolitikerna bilens och bilindustrins förtjänster?

– Man tar bilismen för given som en bra skattebas. På så sätt uppskattar man den, säger Charlie Magnusson, och tillägger:

– Har man suttit länge på Helgeandsholmen är det lätt att man får ett Stockholmsperspektiv.

Fakta. Temadagar

Några exempel på andra temadagar:

Internationella ­pizzadagen, 1 januari.

Alla hjärtans dag, 14 februari.

V8-motorns dag, 10 mars.

Kennethdagen, 22 mars.

Internationella dansdagen, 29 april.

Cykelns dag, 10 maj.

Mjölkens dag, 1 juni.

Chaufförens dag, 15 juni.

Ölets dag, 16 juli.

Internationella öl­dagen, 1 augusti.

Ostronets dag, 6 september.

Kanelbullens dag, 4 oktober.

Köpfria dagen, 29 november.

Internationella dagen för civil luftfart, 7 december.

Skumtomtens dag, 21 december.

Källa: Temadagar.se

Bakgrund. Bilens dag

Bilens dag firas sedan 2010. Bakom den står MRF (Motorbranschens riksförbund), som är branschorganisation för bilhandlare och bilverkstäder, samt Bil Sweden som är branschorganisation för tillverkare och importörer av bilar, bussar och lastbilar.

Organisatörerna uppger att de: ”tillsammans med andra intressenter inom bil, bilism och transporter, vill uppmärksamma hur viktig bilen varit för den svenska samhällsutvecklingen jämte järnvägen och telegrafen.”

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.