Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Myndighet väljer bort höghastighetstågen

Trafikverkets generaldiriktör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth under en presskonferens i Rosenbad. Erixon lämnade under dagen över Trafikverkests förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029.
Trafikverkets generaldiriktör Lena Erixon och infrastrukturminister Tomas Eneroth under en presskonferens i Rosenbad. Erixon lämnade under dagen över Trafikverkests förslag till nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Foto: TT

Höghastighetsbanans tåg ska köra i en lägre hastighet än i tidigare förslag. Det föreslår Trafik­verket i sin nya infrastrukturplan för de kommande elva åren.

– Med de direktiv vi har fått hade det blivit för dyrt att göra på något annat sätt, säger Trafik­verkets generaldirektör Lena Erixon.

På torsdagen presenterade Trafikverket sina förslag på vilka satsningar myndigheten vill göra i den nya infrastruktursplanen om 622,5 miljarder, som ska sträcka sig mellan 2018–2029. Förslaget innebar framför allt järnvägssatsningar och förslag på hur den omdiskuterade höghastighetsjärnvägen ska utformas.

I Trafikverkets förslag sänks maxhastigheten på de tänkta höghastighetstågen från 320 kilometer i timmen till 250, vilket är den lägsta hastigheten ett höghastighetståg måste hålla, enligt internationella mått. Detta skulle ge en ökning i restid från två timmar till 2 tim 18 min mellan Stockholm och Göteborg och från 2 tim 28 min till 2 tim 52 min mellan Stockholm och Malmö.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon säger att förslaget grundar sig i regeringens direktiv om att höghastighetsbanan ska byggas etappvis. Hade förutsättningarna sett annorlunda ut hade även hastigheten kunnat bli högre, säger hon.

– Men med för- och nackdelar tycker vi ändå att det här är ett balanserat förslag. Det kortar tiderna och bidrar till den regionala pendlingen och vi får plats med andra typer av projekt.
Utöver planerna för höghastighetsbanan föreslår Trafikverket att den så kallade Norrbotniabanan byggs mellan Umeå och Skellefteå med mötesseparering på flera sträckor. Även sträckan Uppsala–Stockholm får fyrspår, vilket väntas kunna skapa minst 50 000 bostäder kring sträckan.

Regeringspartiet Miljöpartiet kritiserar förslaget om sänkta hastigheter för tågen. Klimatminister Isabella Lövin (MP) säger att tågen behöver ha en högre hastighet för att vara ett seriöst alternativ till flyget. Även Centerpartiets transportinfrastrukturpolitiska talesperson Anders Åkesson kritiserar sänkningen och säger att det beror på att Trafikverket inte har fått tillräckligt med resurser från regeringen.

– Centerpartiet har drivit linjen att detta måste finansieras skilt från övrig transportinfrastruktur, vilket skulle innebära att Trafikverket vet hur mycket pengar de har att förhålla sig till, säger han.

Nya infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) säger att han förstår hur Trafik­verket har resonerat utifrån ramarna de har haft.

– 250 kilometer i timmen är också höghastighetståg. Jag kommer naturligtvis att lyssna på alla remissinstanser i detta och väga in synpunkterna om de sträckor som finns med, men också finansieringslösningen och beslutet att gå ned till 250 kilometer i timmen och så fattar vi beslut till våren 2018.

Rättelse 2017-08-31 13:32
I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att regeringen väljer bort höghastighetstågen. Det korrekta är att detta är Trafikverkets förslag till satsning.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.