Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Näthat mot kvinnor väcker stort engagemang

En 21-årig tjej uppmanas att begå självmord efter att hon kritiserat H & M för att sälja t-shirts med motiv på en dömd våldtäktsman. Samtidigt delas en video på internet med berättelser om dödshot mot kvinnliga journalister och skådespelare. Nätethatet mot kvinnor som tas upp i kvällens Uppdrag granskning engagerar och upprör.

Kvällens program av Uppdrag granskning i SVT behandlar näthat riktat mot kvinnor. I programmet medverkar en 21-åring tjej som hatiska röster ville se stenad och våldtagen efter att hon postat ett meddelande på modejätten Hennes & Mauritz Facbooksida. Inlägget bestod av kritik kring varför företaget väljer att marknadsföra en t-shirt med motiv av den avlidne rapparen Tupac Shakur, dömd för sexualbrott, som någonting coolt.

”Hade en t-shirt av Hagamannen varit lika okej?" Frågade den 21-åringa tjejen, och fick över 2800 kommentarer till svar, varav många hatiska.

Enligt SVT valde polisen att lägga ned utredningen. Hennes & Mauritz själva uppmande till vårdat språk i en enda kommentar, annars skulle de hatiska påhoppen tas bort. Men det gjordes aldrig.

I Uppdrag granskning om näthat mot kvinnor medverkar även 12 kända kvinliga frilansskribenter, programledare, krönikörer och skådespelare som läser upp hatmejl de fått. Deras berättelser har klippts ihop till en videotrailer för programmet, som delas explosionsartat i sociala medier det senatse dygnet.

Videon har över 150 000 views på Youtube och har delats otaliga gånger från Svt:s hemsida.

Maria Sveland, Karin Hübinette, Lisa Magnusson och Andrea Edwards är exempel på kvinnor som medverkar i videon. De ska våldtas, mördas, styckas och bara hålla käften, enligt mejlen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.