Nio omkomna i bussolycka utanför Arboga

koping.nu

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Polisens nummer för anhöriga

Polisen har upprättat två nummer dit anhöriga kan höra av sig: 021-15 24 53 och 021-15 74 54. Landstinget har upprättat ett nummer: 021-17 63 01.

Dödsolyckor med buss

Januari 2004. Sex personer omkom och trettionio skadades när en buss kanade av vägen i blixthalka mellan Fagersta och Västerås.

Juni 2002. Två barn dödades när en linjebuss körde in i en skolbuss i Råneå. Chauffören fick villkorlig dom för vållande till annans död.

Maj 2002. En svensk tvåvåningsbuss på väg mot Norrköping körde in i taket till en nedlagd passkontroll i Gedser i Danmark. Fyra av de 56 passagerarna dödades, 13 skadades allvarligt.

September 2001. Sex personer omkom efter att en skolbuss med 38 elever kolliderat med en timmerbil i Indal, norr om Sundsvall.

Februari 1993. En hockeyspelare dödades och flera skadades när en buss med ishockeyjuniorer från Östersund kör ner i en ravin.

Februari 1991. En buss med 50 skolungdomar krockade med en personbil utanför Bollnäs. En person dödas och 21 skadas.

December 1990. Två dödas och 40 skadas när en buss från Sandviken kolliderar med ett träd utanför Uppsala.

Oktober 1990. Föraren dör och fem ungdomar skadas när deras buss kör av vägen strax söder om Mora i Dalarna.

Augusti 1988. 16 svenskar, varav 12 barn, omkom när deras buss körde in i en bergvägg inne i en tunnel i Måbödalen i Norge.

Källor: Umeå universitet, DN, AB.

Bussar i beställningstrafik

Det finns cirka 2.500 registrerade bussar som körs i turisttrafik (beställningstrafik).

Sedan den 1 januari 2004 måste nya bussar vara utrustade med säkerhetsbälten.

Det är passagerarnas skyldighet, precis som vid bilfärd, att använda säkerhetsbälten om sådana finns.

Från april/maj 2006 kommer bussföretagen bli skyldiga att uppmana passagerarna att använda säkerhetsbälten om sådana finns.

Informationen kan ske muntligt, via skylt, eller video.

I olika undersökningar har bältesanvändningen i buss varit mellan 10 och 50 procent.

Det är 9 gånger säkrare att färdas med buss än med bil.

Dödstalen i bussolyckor de senaste åren: År 2003=10 döda, 2004=4 döda, 2003=1 död.

Källa: Vägverket och Svenska bussbranschens riksförbund.

Bild

"ARBOGA" Minst nio personer omkom och ett tiotal skadades allvarligt på fredagsförmiddagen i den svåraste bussolyckan som inträffat i Sverige i modern tid. En långfärdsbuss med 49 personer ombord körde av vägen i höjd med Högsjö, strax väster om Arboga.

Minst nio personer omkom och ett tiotal skadades allvarligt på fredagsförmiddagen i den svåraste bussolyckan som inträffat i Sverige i modern tid. En långfärdsbuss med 49 personer ombord körde av vägen i höjd med Högsjö, strax väster om Arboga.

- När vi tog oss in i vraket möttes vi av en syn vi inte hade kunnat föreställa oss, säger Lars Johansson, insatsledare vid Västra Mälardalens räddningstjänstförbund.

Klockan var 11.42 när polisen i Västmanland fick larm om att en fullsatt turistbuss av okänd anledning kört av vägen. I mycket hög hastighet kanade bussen ned för en cirka tio meter djup slänt, gled 100 meter och landade på taket med hjulen rakt upp i luften.

Annons:

- Flera personer klämdes ihjäl i kraschen, andra blev hängandes upp och ner, säger Sören Svärd, avdelningschef vid räddningstjänsten i Västerås och pekar på den delvis demolerade bussen.

När DN kom till platsen pågick ett febrilt arbete med att få ut de instängda passagerarna. Räddningspersonalen tog sig in genom bussens sidorutor.

- Det var ingen trevlig syn som mötte dem. Passagerarna låg huller om buller. Några hade själva tagit sig loss, andra hade kastats omkring trots att de haft bilbälte på sig, säger Lars Johansson.

De flesta passagerarna satt fastspända i sina stolar och hängde upp och ned utan att kunna ta sig loss. Flera var allvarligt skadade och andra redan döda.

- Det var tyst och lugnt ombord. Tystnaden bröts då och då av att mobiltelefoner ringde i fickorna på passagerarna, säger Lars Johansson.

De lindrigast skadade kunde gå från platsen sedan de hjälpts loss av förbipasserande bilister och senare räddningspersonal, andra bars iväg på bår.

De skadade fördes till universitetssjukhuset i Örebro och Centrallasarettet i Västerås. De flesta passagerarna bar bilbälte vilket, enligt räddningspersonal på plats, räddade deras liv.

26 personer befann sig på fredagskvällen på sjukhus. På centrallasarettet i Västerås vårdades tio personer, varav fyra med allvarliga, men inte livshotande, skador. Ytterligare 15 personer, åtta kvinnor och sju män, fick vård på USÖ i Örebro. Av dem hade fyra allvarliga skador. En person fördes till Mälarsjukhuset i Eskilstuna.

Klockan 15.50 togs den siste passageraren ur bussen.

Ingenting vid olycksplatsen vittnade om vad som kunnat orsaka avåkningen. Det rådde ingen nämnvärd halka i området och där fanns inte heller några bromsspår i asfalten.

Ett 30-tal ambulanser och en handfull brandbilar deltog i räddningsinsatsen. Polispatruller spärrade av E18/E20 i båda riktningarna kort efter olyckan. En kvinnlig polis i 30-årsåldern blev påkörd när hon tillsammans med kolleger skulle spärra av motorvägen. Hon fördes till sjukhus. Enligt Ulf Palm, informatör på polisen i Västmanland, var hennes tillstånd stabilt.

Inger Hallquist, diakon i Svenska kyrkan i Arboga, träffade sju av passagerarna som varit med ombord på olycksbussen.

- De upplevde känslan när bussen åker av vägen som overklig, säger hon.

- De är omskakade och visar klassiska reaktioner på en traumatisk chock. Några stänger av helt, andra reagerar väldigt starkt, några gråter, andra inte, säger hon.

Den fullsatta bussen var på väg från Skövde till Stockholm. Passagerarna skulle gå på en föreställning av musikalen Mamma Mia. Föreställningen ställdes inte in, men ensemblen skulle uppmärksamma olyckan från scenen.

Statsminister Göran Persson säger i ett skriftligt uttalande att "vi är alla bestörta över denna tragedi och följer räddningsarbetet och sjukvårdsinsatserna mycket noga".

På Trefaldighetskyrkan i Arboga upprättades ett kriscenter dit lindrigt skadade passagerare fördes. Där möttes de av en så kallad Posomgrupp
I onsdags, två dagar före olyckan, genomförde Arboga kommun en katastrofövning.

- Vi fick då tillfälle att öva kommunikation och ledning i samband med en kris, säger kommunstyrelsens ordförande Olle Ytterberg (s).

Haverikommissionen har inlett en utredning av olyckan.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

missilpuff
Foto:Finska tullen

 Upptäckta av tullen i Finland. Lasten var på väg från Vietnam. 13  9 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

 Premiärministern avgår. Lämnar i protest mot koalitionens sönderfall.

 Har sålt 345000 tröjor på två dagar. Snart har tröjorna finansierat köpet av storklubbens nyförvärv.

rodriguezpuff
Foto:Gregorio Lopez
Annons:
Annons:

 Jakt på spänning. När strömmen stängdes av blev kvinnan elbov för att fortsatt kunna hålla värmen. 12  6 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

tjuvkoppla
Foto:TT
Passagerarplan har kraschat

 116 passagerare ombord. Planet var på väg till Algeriet. 14  1 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: