Sverige

Nöjda ”kunder” kan göra att fler sjukskrivs

Sjukskrivningarna ökar stadigt. Samtidigt har risken att personer nekas eller blir av med sjukpenningen minskat.
Nu ska Försäkringskassan undersöka om den egna satsningen på nöjda kunder kan påverka utvecklingen. 

Om fem år beräknas sjukskrivningarna kosta 5,9 miljarder kronor mer än i år och därmed närma sig 30 miljarder. I en analys om sjukfrånvaron som Försäkringskassan lämnade till regeringen tidigare i år diskuteras olika orsaker till ökningen. Där nämns den psykiska ohälsan och kraven i arbetslivet, men även myndigheten själv:

”Ytterligare en faktor som kan påverka sjukfrånvaron är hur Försäkringskassan tillämpar sjukförsäkringens regelverk. Myndigheten befinner sig i en stark förändring med ett tydligt fokus på verksamhetens värde för kunden och att kundens möte med Försäkringskassan ska upplevas positivt. Kan detta fokus ha haft en effekt på tillämpningen så att sjukfrånvaron påverkats?”

– Det förs en diskussion om hur vårt kundfokus kan ha påverkat tillämpningen av sjukförsäkringens regler. Därför ska vi nu försöka göra en studie och se om det har skett en ändring i handläggarnas bedömningar, säger Peje Bengtsson, analytiker på Försäkringskassan.

Pilotstudien ska jämföra handläggarnas beslut under 2010 jämfört med nu. Beviljanden och avslag samt indrag, att sjukpenningen stoppas, ska granskas. Går undersökningen att genomföra görs en större studie nästa år.

– Vi ska se om likartade fall bedöms annorlunda nu och om besluten ligger inom ett rimligt bedömningsutrymme eller om de kan vara tvivelaktiga, säger Peje Bengtsson.

Under de senaste åren har risken för att en person ska nekas sjukpenning eller få en pågående sjukpenning stoppad minskat. Det är inga dramatiska siffror, men en tydlig trend. Samtidigt har andelen som får nej på sin ansökan om sjuk- och aktivitetsersättning, förtidspension, minskat markant.

Den som får avslag hos Försäkringskassan kan begära att myndigheten omprövar beslutet. Under årets åtta första månader har andelen ärenden om sjukpenning som ändras vid omprövning ökat, jämfört med tidigare år, enligt statistik som Försäkringskassan har tagit fram åt DN.

Även Domstolsverket märker av en förändring. Det är till förvaltningsrätterna som den som har fått nej i omprövningen vänder sig, men här har antalet mål minskat rejält, både för sjukpenning och sjukersättning. Förra året fick förvaltningsrätterna in 8 153 sådana mål, fram till i slutet av förra veckan hade det kommit in 4 752 i år.

När det gäller Försäkringskassans studie om besluten om sjukpenning understryker Peje Bengtsson att det inte finns några svar innan den är färdig:

– Det går inte i dag att säga att nedgången av avslag och indrag hänger samman med det ökade kundfokuset. Det kan ju också bero på att sammansättningen av sjukfall har ändrats. Dels finns det fler sjukfall med en längre historik nu och dels är det fler med psykiska sjukdomar, och där kan det vara svårare att motivera ett indrag. Men det här är en verksamhet som är väldigt beroende av handläggarnas tolkning av information och diskussionen om hur vårt kundfokus kan påverka handläggarna bör behandlas med respekt.

Fakta. Försäkringskassans regler

Det är efter att arbetsgivarens två veckor med sjuklön är slut som Försäkringskassan tar vid. Under de första 90 dagarna prövas om personen kan utföra sitt vanliga arbete. Efter de 90 dagarna betalas sjukpenning endast ut om personen inte kan utföra något arbete alls hos sin arbetsgivare. 

Efter dag 181 prövas personens arbetsförmåga mot normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Undantag görs om personen antas kunna gå tillbaka till sitt arbete före dag 365 i sjukperioden. 

Från dag 366 prövas alla mot normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden, vissa undantag kan göras.