Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Ny studie: Lättare minnas handlingen i pappersböcker

Läsare kan ha svårare att komma ihåg handlingen i en e-bok än i en pappersbok. Det visar en ny norsk studie. ”Det är anmärkningsvärda resultat”, säger forskaren Anne Mangen till DN.

I den norska studien fick 50 personer läsa samma 28-sidiga novell av kriminalförfattaren Elizabeth George. Hälften av läsarna läste historien i en vanlig pappersbok, den andra hälften på e-boksläsaren Kindle.

– Bortsett från att den var antingen tryckt på papper eller i elektronisk form var texten exakt likadan. Samma storlek, typsnitt och antal ord per sida, säger forskaren Anne Mangen till DN.

Läsarna fick svara på frågor om hur de uppfattade texten och levde sig in i handlingen. Där skilde sig ­svaren inte åt. Men när e-boks­läsarna skulle återge när i handlingen olika nyckelhändelser inträffade fick de problem.

– De hade avsevärt svårare att komma ihåg kronologin i texten. Det var anmärkningsvärt, säger Anne Mangen.

Hon tror att en förklaring kan vara att läsare av pappersböcker själva för handlingen framåt genom att vända blad. Även om deltagarna inte kunde se vilken sida de var på i berättelsen så kunde pappersboksläsarna känna av fysiska förändringar i boken allt eftersom historien fortlöpte och de bytte sida.

– På en läsplatta får du visuella signaler som visar hur långt du kommit, men det känns inte i handen hur mycket du läst. Det kan ha betydelse för hur lätt vi har att uppfattar kronologin när vi läser böcker, säger Anne Mangen.

Två av deltagarna i e-boksgruppen var vana e-boksläsare men även de hade svårare att återberätta historien. Anne Mangen säger att det krävs mer forskning innan det går att dra några slutsatser om vad konsekvenserna blir av ett ökat ­digitalt läsande.