Nytt dieselbränsle kan ge motorstopp

Publicerad 2008-05-10 22:59

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

En stor del av landets båtägare riskerar att få motorproblem i sommar på grund av oljebolagens inblandning av förnybart bränsle i dieseloljan. Upp till 250.000 båtar kan vara berörda av problemet.

En stor del av landets båtägare riskerar att få motorproblem i sommar på grund av oljebolagens inblandning av förnybart bränsle i dieseloljan. Upp till 250.000 båtar kan vara berörda av problemet.

- Det går inte att hålla båtvärlden borta från detta, oljebolagen måste ta sitt miljöansvar, säger Ulf Svahn, vd på oljebolagens branschorganisation Svenska Petroleuminstitutet, SPI.

Claes Grönberg, ordförande i Svenska kryssarklubben som är en av Båt-Sveriges stora intresseorganisationer, skräder dock inte orden om det nya bränslet:

- Det är skandalöst dåligt, man borde inte blanda in en massa skit i bränslet.

På frågan om inte också båtfolket måste ta sitt miljöansvar, säger Grönberg:

- Man kan diskutera om inte alla de motorstopp som kan orsakas av detta inte också skapar en massa elände.

Oljebolagen började hösten 2006 att frivilligt blanda in Fame, fettsyrametylestrar baserade på olika oljeväxter, i dieselbränslet miljöklass 1. Det är motsvarigheten till etanolinblandningen i bensinen. Det blev alltså en förnybar komponent i den annars helt fossila dieseloljan. Den vanligaste Fameråvaran är rapsolja.

Men i vår har det börjat sprida sig en oro i Båt-Sverige, sedan det visat sig att Fameinblandningen orsakat tillväxt av mikroorganismer i dieseltanken. Diesel med Fameinblandning är vattenkänsligare än den rena dieseloljan.

- Det betyder att den Fameinblandade dieseln tar åt sig mer vatten än den vanliga, och det innebär att det kan bli en större mängd vatten i tanken, säger Ebba Tamm, teknisk expert på SPI.

- De här organismerna använder bränslet som näring för att föröka sig och därför gäller det för båtägarna att ta bort vattnet ur tanken, säger hon.

Mikroorganismerna som växer till i tanken kan sedan sätta igen dieselmotorns filter och då blir det snabbt motorstopp om maskinen inte får något bränsle.

Enligt SPI:s vd Ulf Svahn "är det lika bra för båtägare att hitta ett sätt att klara detta problem":

- Man måste helt enkelt tömma tanken på hösten eller suga ur vattnet i botten på tanken, jag gör det själv på min båt, säger Ulf Svahn.

Kryssarklubben anser att detta "är ett korkat råd":

- Många tankar sitter så att det är mycket svårt att tömma tanken.

Många större båtar har också ett antal hundra liter i tanken som kan vara svårt att pumpa över i andra kärl.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

malaria_500
Foto:Erik Esbjörnsson

Dödstalen har halverats sedan millennieskiftet. Nu väntar vaccin. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

premium DN:s vetenskapsredaktör: Någonting har hänt i kampen mot malaria det senaste decenniet.

krucifix_144102
Foto:TT

Vid firandet av påven Johannes Paulus II. Mannen krossades till döds av jättelikt träkrucifix. 5  2 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Webb-TV
Hör Martin och Felicia sjunga sina bidrag till European Song Festival!

Snart avgörs European Song Festival. DN har träffat Sveriges hopp. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: