Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Oro för spioneri fick ryskt plan avvisat

Ett ryskt flygplan kränkte Sverige under flera dygn. Det tidigare sovjetiska spionplanet ingick i ett forskningsprojekt men bröt mot tillstånden och tvingades till slut att lämna landet. En bidragande orsak var att Sverige ville skydda känslig verksamhet mot spioneri.

DN kan i dag avslöja nya uppgifter om den senaste ryska kränkningen av Sverige.

Fredagen den 15 april landade det ryska flygplanet M-55 Geophysica i Kiruna. Planet, som är ett tidigare sovjetiskt spionplan, går inom Nato under beteckningen ”Mystic-B”. Till Kiruna kom det för ett forskningsprojekt om klimatet som finansieras av EU.

Landningen gick bra men planets närvaro i Sverige utvecklades till en kraftmätning mellan Sverige och Ryssland. Planet är ett ryskt så kallat statsluftfartyg som behöver diplomatiskt tillstånd. Det tillstånd som flygplanet fått för att flyga i Sverige hade gällt i drygt tre veckor men upphörde samma dag det landade.

Ryska ambassaden hade i en ny ansökan begärt att planet skulle få vara i Sverige till den 29 april. Men den ansökan hade avslagits. Anledningen till att planet nekats ett nytt tillstånd var att svenska försvarsmyndigheter såg en risk för spioneri från Ryssland, erfar DN från flera källor.

Därför blev det aldrig några testflygningar över Sverige. I stället började nedräkningen för planet, som enligt de diplomatiska reglerna måste vara ute ur Sverige inom 48 timmar. Det vill säga på morgonen söndagen den 17 april.

Men på lördagen fick vakthavande befäl i Försvarsmakten telefon från ryska ambassaden. En ambassadtjänsteman meddelade att planet ”inte kan lämna svenskt territorium i enlighet med Försvarsmakten beslut”. Ambassaden hänvisade till tekniska problem med pilotens dräkt. Den måste testas på hög höjd.

Ryska ambassaden uppgav att hemfärd kunde ske tidigast den 18 april. Försvarsmakten fattade då ett nytt beslut: planet fick stanna i Sverige till klockan 10.00 måndagen den 18 april.

Men klockan 11 på måndagen stod planet fortfarande kvar i Kiruna. Då krävde Försvarsmakten en förklaring. Man erbjöd också teknisk assistans och ifrågasatte varför pilotdräkten måste prövas på hög höjd över Sverige.

I Stockholm utlöste krisen runt planet en intensiv diplomatisk och militär verksamhet. Försvarsattachéer från Tyskland, Ryssland, Schweiz och Italien blev indragna när forskare från olika länder kontaktade sina ambassader. Attachéerna höll ett möte och den tyske attachén ringde upprepade gånger till Försvarsmakten.

På den ryska ambassaden arbetades det på övertid. Klockan åtta på måndagskvällen skickade chefen för den konsulära sektionen ett mejl till Försvarsmakten. Han förklarade att en särskild teknisk assistent måste resa till Kiruna för att sätta på piloten hans dräkt.

Det svenska tålamodet hade vid lunchtid den 19 april tagit slut. Då underkände Försvarsmakten de tekniska förklaringarna och uppmanade ryska ambassaden på engelska: ”Vi uppmanar er att lämna svenskt territorium omgående.”

Men ambassaden svarade att teknikerna i Kiruna inte kunde få planet flygklart förrän tre dygn senare, fredagen den 22 april.

Dagen efter det ryska beskedet dök uniformerad svensk militär personal upp i hangaren i Kiruna: ”De var väldigt intresserade och vänliga”, står det i forskarnas rapport. Men tyskarna förvånades över att inspektionen av planet skedde först efter att avvisningsbeslutet fattats. Samma dag informerade Försvarsmakten skriftligt regeringen: ”händelsen är att betrakta som en konstaterad kränkning”.

Till slut, efter sex dygn i Sverige, lämnade Geophysica svenskt luftrum den 21 april. De besvikna forskarna stod vid sidan av startbanan i Kiruna och fotograferade när planet lyfte på väg mot Ryssland.

Försvarsmakten publicerade en kortfattad notis om händelsen på sin hemsida.

Trots de uppgivna problemen med pilotens dräkt steg planet efter att det lämnat svenskt luftrum till ända upp till 19 kilometers höjd. De tekniska problem som ryska ambassaden åberopat finns inte noterade i den detaljerade rapport som den tyske forskningsledaren på plats i Kiruna upprättat.

Den bestämda svenska linjen skulle också visa sig ha andra förklaringar.

– Det pågick svensk verksamhet i området och vi ville inte ha några främmande flyg i luften då, säger en av DN:s källor med insyn i ärendet.

Foto: Corinna Kloss StratoclimDet ryska flygplanet M-55 Geophysica i hangaret i Kiruna. Foto: Corinna Kloss Stratoclim

I det område som planet ville flyga över ligger bland annat den stora provskjutningsbasen Vidsel nordväst om Älvsbyn, där Sverige och andra länder testar avancerade nya vapensystem.

Enligt DN:s källor skulle topphemliga robotskjutningar genomföras exakt de veckor som den ryska ambassaden hade ansökt om. Chefen för Vidsel-basen, Mats Hakkarainen, säger att all provverksamhet på basen är sekretessbelagd men bekräftar att prov skulle ske 18 till 29 april.

– Vi hade planerad verksamhet, men den genomfördes inte. Att den inte genomfördes hade ingenting med verksamheten i Kiruna att göra utan det hade andra orsaker, säger Kari Hakkarainen.

Inom samma tidsperiod, 24 till 29 april, genomfördes också en mycket sällsynt militärövning på flygvapnets krigsbas i Jokkmokk som låg rakt under den flygväg som Ryssland ansökt om.

– Den veckan hade vi en krigsbasövning när vi öppnade upp Jokkmokk. Det är första gången som F 21 som förband övat där sedan 2005. Det var en väldigt omfattande övning, berättar Louise Levin, informationschef vid Norrbottens flygflottilj F 21.

Vid övningen landade och startade Gripen-plan från basen. Just F 21:s Gripenplan fick i april som första flygförband i Sverige en uppdatering för att skjuta med det nya avancerade roboten Meteor. Den är radarstyrd och kan skjuta ner andra flygplan på mycket långa avstånd.

Forskningsprojektet ”StratoClim”, som hyrt planet, ska kartlägga partiklar i stratosfären. I Sverige skulle de testa utrustningen. I ansökan till svenska myndigheter försäkrade den ryska ambassaden att Geophysica inte har några vapen eller utrustning som kan användas för underrättelsetjänst.

Enligt dokument som DN tagit del av var det Högkvarterets underrättelse- och säkerhetssektion som i ett remissvar meddelade att de inte kunde säga ja till det ryska planet. Motiveringen var ”att vi inte vet någonting om utrustningen ombord”.

Att planet skulle kunna utnyttjas av Ryssland för andra syften än forskning betvivlar tysken Fred Stroh, forskningsledare på Institute for Energy and Climate Research i tyska Juelich.

– Teoretiskt skulle de kunna montera någon liten kamera någonstans men jag tror inte att de skulle göra det, alla större utrymmen är upptagna av våra instrument, säger Fred Stroh.

– När flygplanet anländer till forskningsbasen kläs planet av, det är nästan naket och man kan se in överallt. Vi känner inte till några som helst instrument som kan göra någon skada. De mäter vattenånga och ozon och det är inte några instrument som går att använda för något spionage, säger han.

Den bedömningen delas inte av en mångårig svensk expert på underrättelsetjänst, specialiserad på millitära flygplan:

– Man kan använda sensorer i planet för att samla in underrättelser och det är inte olagligt. Om det genomförs robotskjutningar kan en passiv radarvarnare ta emot radardata för de flygplan och robotar som används. Jag är övertygad om att de har någonting för sig utöver klimatforskningen, säger experten som själv undersökt Geophysica för några år sedan.

Experten påpekar också att planet vid tidigare besök i Sverige flugit på annat sätt än det som medgivits i tillstånden.

I Kiruna hade forskarteamet hyrt Swedavias hangar Arena Artica. Ett 60-tal internationella forskare och ryska tekniker var på plats. Utrustningen hade skickats upp i containrar från Tyskland.

Tre veckor efter att planet tvingades lämna Sverige, uppmärksammades i förra veckan historien i Ryssland. ”Sverige förbjöd forskningsexperiment med deltagande av det ryska planet M-55”, skrev nyhetsbyrån Interfax. Svenska myndigheter hade omintetgjort en viktig etapp i förberedelserna för projektet. Gennadij Beljajev, chefskonstruktör vid den ryska flygplanstillverkaren, som var på plats i Kiruna, skyllde på Sverige:

”Av rent politiska orsaker genomfördes inte de planerade testflygningarna”, sade han.

Foto: Paul HansenDet tillbakavisas av Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist (S):

– Vi agerade strikt efter det regelverk som finns. Det här planet skulle inte vara i Sverige eftersom tillstånd saknades. De har att respektera de regelverk och den tillståndsgivning som är. Det är brister från deras sida som lett till det här, och inte på vår, säger han.

Foto i text: Paul Hansen

Foto:

Fakta. Kränkningen dag för dag
  • 18 mars: Ryska ambassaden söker tillstånd för testflygningar med Geophysica i Sverige under perioden 23 mars till 15 april. Ansökan beviljas.
  • 31 mars: En ny rysk ansökan görs för perioden 15 till 29 april. Denna ansökan avslås.
  • 15 april: Tillståndet går ut och M-55 Geophysica landar i Kiruna. Ambassaden gör ytterligare en ny ansökan – även denna avslås. Det ryska planet har nu 48 timmar på sig att lämna landet.
  • 16 april: Ryska ambassaden meddelar att planet inte kommer kunna lämna landet i tid och ber om en förlängning med 24 timmar.
  • 18 april: Försvarsmakten meddelar förlängt tillstånd med kräver att planet ska lämna landet senast 19 april.
  • 19 april: Geophysica står fortfarande kvar i Kiruna och ryska ambassaden meddelas att Sverige betraktar det som en kränkning. Försvarsmakten beslutar om att planet ska avvisas från Sverige.
  • 21 april: Geophysica lämnar Sverige.

Källa: Försvarsmaktens rapport till regeringen

Fakta. Planet Geophysica

Flygplanet Geophysica har varit i Sverige på forskningsuppdrag tidigare. Sedan 2003 har planet genomfört ett 30-tal flygningar över norra Sverige. Enligt DN:s uppgiftslämnare har planet vid tidigare tillfällen tänjt på reglerna och flugit längre och på andra rutter än tillstånden medgivit. Sådana regelmissar kan ses som förvånande med tanke på piloternas höga kvalifikationer. En av piloterna har fått landets finaste utmärkelse ”Rysslands Hjälte”. Piloten som landade i Kiruna den 15 april, en 56-årig överste, har också fått en utmärkelse som ”Hedrad testpilot”.

Både testpiloterna och flygplanet ingår i den ryska statlig försvarsindustrikoncernen United Aircraft Corporation. I styrelsen sitter bland andra vice försvarsministern general Juri Borisov.

I Ryssland är planet Geophysica mytomspunnet. I militärpress och tekniktidningar finns utförliga artiklar om det med rubriker som ”Vår agent i atmosfären”. Under hösten 2015 arbetade de ryska flygplansteknikerna med en omfattande renovering och modernisering av Geophysica som fick nya sensorer och elektronik

Fakta. M-55 Geophysica

Tvåmotorigt ­ensitsigt plan för ­höghöjdsflygning på upp till 21 500 meter.

Konstruerat av Myasishchev-fabriken i Sovjetunionen och togs i bruk första gången 1988.

Bas: Ramenskoye flygplatsen sydost om Moskva.

Maxfart: 750 ­kilometer i timmen.

Vingspann: 37 meter.

Räckvidd: 4 800 kilometer.

Flygplanstypen byggdes som ett ­spanings- och attackplan mot amerikanska­ spionballonger som släpptes in över Sovjet.Totalt tillverkades mindre än tio exemplar. Geophysica är plan nummer fyra. I det ryska luftfartsintyget benämns det som flygande testplattform.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.