Sverige

Passagerarplan nära kollidera med utländskt militärflyg söder om Malmö

Foto: Alamy

Ett passagerarplan var i fredags nära att kollidera med ett utländskt militärflyg, kan DN avslöja. Flyget hade precis startat från Kastrup när den militära flygledningen slog larm om att ett ”osynligt” plan rörde sig i området. ”Det kunde ha slutat riktigt illa”, säger Försvarsmaktens flygvapenchef Micael Bydén.

Den 3 mars i år var ett SAS-plan på väg från Kastrup till Rom bara 90 meter från att kollidera med ett ryskt signalspaningsplan söder om Malmö. Militärflyget hade stängt av sin transponder, vilket betyder att det var ”osynligt” för den civila flygledningen.

Sedan dess har den militära aktiviteten i luftrummet över Östersjön ökat ytterligare. Enligt Luftfartsverket och Transportstyrelsen flyger militärplan dagligen i området utan transpondrar för att undvika att bli upptäckta.

DN kan nu avslöja att det ännu en gång varit nära att sluta i katastrof.

Strax före lunchtid på fredagen cirkulerade ett utländskt militärflyg i närheten av in- och utflygningsområdet söder om Malmö, nära Kastrup. Det bevakades av den svenska militären som åkte upp med flera Jas-plan. Även dansk incidentberedskap var på plats.

Efter en tid lämnade militärflyget området, men stridsledningen fortsatte att följa planet via sin radar. En stund senare var det tillbaka i området.

Läs mer: Smygflygningar över Östersjön växande risk.
Ryssland pekas ut för flera av de anonyma flygningarna över Östersjön.

 

Ett civilt flygplan, enligt obekräftade uppgifter på väg mot Polen, hade då precis startat och svängde söderut väster om Bornholm.

– Det militära flyget hade ingen transponder men vi upptäckte det via vårt radarsystem och varnade den civila flygledningen i Malmö. Plötsligt gjorde militärplanet en sväng och jag förstod att det om ungefär en minut skulle vara på kollisionskurs med det civila flygplanet. Vi kan se ungefär hur brett det är mellan planen, men kan inte avgöra någon säker höjd. Jag tog kontakt med den civila flygledningen igen som då beslutade att det civila planet skulle svänga. På så sätt undvek vi en katastrof, säger Daniel Josefsson, jaktledare på stridsledningscentralen i Luleå.

Exakt hur nära kollision det var kan varken Försvarsmakten eller Luftfartsverket svara på ännu. Det finns separationsbestämmelser som reglerar hur nära flyg får komma varandra i luften. Enligt Olle Sundin, generaldirektör på Luftfartsverket, var planen klart under den gränsen.

– Vi kommer att ta ut den radardata vi har, analysera den och mäta avståndet. Men det har vi inte hunnit göra än. Egentligen är det nog bara piloten i det civila flygplanet som kan svara på hur nära det var, säger han.

Försvarets flygvapenchef, som läst Luftfartsverkets rapport från i våras, anser att händelsen liknar incidenten som inträffade i samma område i mars.

– Det flög ungefär på samma sätt, samma höjd, samma fart. Det hade kunnat bli så nära som händelsen den 3 mars. Skillnaden den här gången var att den militära flygledningen gav tydligare rekommendationer och de ser inte ut att ha kommit riktigt lika nära den här gången. Samarbetet fungerar bra. Men det är så otroligt onödigt och olyckligt. Den här typen av beteende i luftrummet kan i slutändan innebära en händelse, som... jag vet inte hur jag ska uttrycka det. Det är inte bra, säger Micael Bydèn.

Daniel Josefsson är lugn men bekymrad.

– Det var molnigt i luften så piloterna hade inte ens haft möjlighet att upptäcka varandra om vi inte hade upptäckt dem. Incidenten innebar helt klart en risk för kollision, det kunde ha gått illa, och det är så klart oroande.

Läs mer: Maktspelet på Östersjön.
På bara ett år har den ryska Östersjöflottan tredubblat sin övningstid till sjöss.

 

Luftfartsverket har nu skrivit en störningsrapport och händelsen kommer att utredas. Myndigheten vill inte kommentera vilket flygbolag det rör sig om.

Försvaret vill inte kommentera militärflygets nationalitet.

Flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll säger till TT att han ser fredagens händelse som en del i ett mönster där det systematiskt flygs i kontrollerade luftrum utan transpondrar. Han tror att de ryska planen ser en radarbild där den civila trafiken runtomkring positioneras.

Kjälls gissning är att ryssarna antingen åker nära civila flyg för att provocera, eller öva.

– Jag tror man får ett gott test på hur stridsledningssystemen fungerar i blandad trafik så att säga, hur nära man kan gå.

Säkerhetsmarginalerna blir mindre än brukligt i civiltrafik.

– Det är ingen lätt situation man möter som pilot när flygplan uppträder så nära, säger Kjäll.

SAS pressansvarige Henrik Edström dementerar att det civila passagerarplan som utsattes för fara i fredags ska ha varit ett SAS-plan.

– Jag har inte hört talas om att det har rapporterats. Jag kollade och det verkar inte som det har hänt något där ett SAS-plan varit inblandat. Så vi får dementera det.

Vid ny kontakt med SAS sent på lördagen upprepar informationschef Knut-Morten Johansen att bolaget inte har någon kommentar om fallet:

– SAS har ingen information att ge om detta, vi är inte inblandade och ingen rapport är skriven, säger Knut-Morten Johansen.


Webb-tv: Närkontakt med ryskt flyg
Norsk pilot tvingas gira hårt för ryskt militärflygplan.