Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Pendlare: Ett steg bakåt i utvecklingen

02:17. Måndagen var den första ”riktiga” vardagen sedan gränskontrollerna infördes. DN följde med pendlaren Davide Russo från Danmark till Sverige.

De skärpta ID-kontrollerna gör att Öresundspendlarna funderar på att välja bilen före tåget. Davide Russo anser att den frihet, som var en av anledningarna till att han bosatte sig i regionen, nu håller på att gå förlorad.

31-årige Davide Russo flyttade till Sverige för fyra och ett halvt år sedan och bosatte sig i Öresundsregionen mycket för frihetens skull. Hans vänner hemma i Italien uttryckte förvåning när han berättade om hur smidigt han kunde arbetspendla över en bro till ett annat land. De skärpta gräns- och ID-kontrollerna, som infördes den 4 januari, har enligt Davide delvis förändrat den bild han har av Sverige som ett frihetens land.

De kan få ersättning för gränskontrollerna

– Det känns som att man tagit ett steg bakåt i utvecklingen. Jag tycker att det här är en ogenomtänkt och kortsiktig lösning, säger han.

På måndagen var det första "vanliga" vardagen efter helgerna för de cirka 15.000 personer som dagligen pendlar över Öresund. Malmöbon Davide arbetar sedan april som ekonom på ett företag i Hvidovre, strax söder om Köpenhamn. Hans enkelresa med cykel, tåg och buss tog förra året 50-55 minuter.

Foto: Daniel Nilsson

Davide Russo pendlar varje dag från Malmö till Köpenhamn. I Kastrup väntade id-kontroll innan han kunde stiga på tåget till Malmö. Foto: Daniel Nilsson

Resan till Danmark blir nu bara marginellt längre i tid, men när han ska hem måste han gå av tåget vid Kastrups flygplats, byta perrong och visa identitetshandling innan han kan gå på ett annat tåg till Sverige. I Hyllie, första stoppet på svensk sida, väntar en ny ID-kontroll ombord, som fördröjer resan ytterligare.

– Förra veckan, när det inte var så många som reste, tog det 10-15 minuter längre, men i dag blev det 25 minuter, säger Davide och konstaterar att det ändå inte var någon kö vid kontrollen.

Det befarade kaoset uteblev. Vaktbolaget som övervakar passeringen hade gått om folk på plats.

Totalt tog Davides hemresa från jobbet en timme och 20 minuter. Han säger att han upplever många pendlare som stressade över den nya situationen.

– Särskilt de som ska vidare från Malmö och som till exempel har barn på dagis att hämta, säger han och poängterar att det först och främst är alla flyktingar som blir lidande av reglerna.

Dansk tankesmedja: ID-kontroller raserar inte regionen

Mer än hälften av Öresundspendlarna åker tåg. Några reseföretag har hotat med höjda biljettpriser. Davide säger att han har pendlarkompisar som tänker börja köra bil över Öresundsbron i stället. Själv tycker han att det särskilt ur miljösynpunkt känns fel att lämna tåget och han tänker vänta några veckor och sedan utvärdera sin situation.

– Jag förstår att flyktingfrågan är komplex, men samtidigt undrar man ju om det verkligen inte fanns någon enklare lösning på det här problemet, säger han.