Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Personuppgifter om tiotusentals resenärer sparas

Kastrup.
Kastrup. Foto: Anders Hansson

Resenärer reagerar mot att deras id-handlingar fotograferas i samband med kontrollerna på Kastrup. Medan det danska tågbolaget DSB sparar alla uppgifter i ett dataregister nöjer sig svenska Swebus med att upprätta anonyma passagerarlistor.

Resenärer reagerar mot att deras id-handlingar fotograferas i samband med kontrollerna på Kastrup. Medan det danska tågbolaget DSB sparar alla uppgifter i ett dataregister nöjer sig svenska Swebus med att upprätta anonyma passagerarlistor.

Det råder förvirring hos transportörsföretagen om hur de ska kunna bevisa att samtliga passagerare som rest från Danmark till Sverige med tåg, buss, eller färja, fått sina id-handlingar kontrollerade. Kan företagen inte uppvisa sådan dokumentation riskerar de böter om 50.000 kronor per transporttillfälle.

I riktlinjerna från svensk polis står att transportören ska kunna uppvisa "någon form" av dokumentation där det framgår vilken typ av id-handling som visats upp, men att det "inte är möjligt att i detalj ange" hur detta ska ske. Det öppnar för olika tolkningar och tillvägagångssätt hos bolagen.

Det danska tågbolaget DSB låter inhyrda Securitas-vakter fotografera resenärernas id-handlingar. Fotot tas med en mobilkamera och skickas sedan vidare till ett ”centralt register” där de sparas en månad, uppger DSB för DN.

– Det kändes verkligen inte bra att en Securitasvakt tar bild av min legitimation. Jag reagerade mycket starkare än jag trodde att jag skulle göra, säger Gina Vaagseth som var en av de första resenärerna som kontrollerades när id-kontrollerna infördes på måndagen.

Endast DSB och svenska Polismyndigheten kan efter begäran få tillgång till uppgifterna. Bolaget har anlitat en advokatfirma för att försäkra sig om att hanteringen inte strider mot den danska persondatalagen.

Bussbolaget Swebus, som kör upp till sex turer från Danmark till Sverige dagligen, har tolkat riktlinjerna annorlunda. Bolaget kommer till en början endast att registrera information om biljettnummer, biljettyp, resemål och typ av id-handling, medan information om passagerarens namn, personnummer och medborgarskap utelämnas.

– Vi har bestämt oss för att inte fotografera id-korten i nuläget. Det kan vara integritetskränkande, men vi är också rädda att bryta emot regler och bestämmelser som till exempel personuppgiftslagen (PUL), säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Under måndagen visade det sig också att danska DSB till en början bara godtog pass, nationellt id-kort och körkort av svenska id-handlingar för att komma ombord på tågen till Sverige. Men efter att DN uppmärksammat att Skatteverkets id-kort underkänts backade DSB och godtog detta. Men övriga id-kort räcker inte. Vad som exakt gäller ska Transportstyrelsen ge besked om först i mitten av januari.

DN har frågat infrastrukturminister Anna Johansson (S) om hur hon ser på att företagen tolkat riktlinjerna för dokumentation så olika. Hon svarar via sms att "regeringen förutsätter att kontrollerna görs i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive regler för behandling av personuppgifter".

Det är i första hand dansk lagstiftning som gäller i det här fallet, då det är i Danmark som kontrollerna och den aktuella personuppgiftsbehandlingen utförs.

– Huruvida de är förenliga med svensk lag blir en fråga först om uppgifterna behandlas i Sverige, exempelvis av polisen eller någon annan aktör, säger Nicklas Hjertonsson, jurist vid Datainspektionen och påpekar att den svenska och danska personuppgiftslagen bygger på samma EU-direktiv, även om reglerna inte är helt lika.

I grunden handlar det om att företagets intresse av att samla in uppgifterna måste väga tyngre än passagerarnas intresse av att slippa få sina uppgifter registrerade.

– Det får inte vara mer långtgående än vad som verkligen är nödvändigt, till exempel får personuppgifterna bara lagras under en kort tid. Att DSB sparar uppgifterna i en månad låter som en onödigt lång tid, säger Daniel Westman, jurist och forskare vi Stockholms universitet.

Hans bedömning är att insamlingen av informationen kan göras på ett säkert sätt, men han understryker att resenärerna måste ges information om att deras uppgifter registreras och att företaget måste säkerställa att informationen inte hamnar i orätta händer.

– Hur säkrar man att uppgifterna till exempel inte synkroniseras med en molntjänst? Har man en Iphone så synkas ju alla bilder till Apple i USA. Om det dessutom är någon annan än den som har skyldighet att utföra kontrollerna, i det här fallet Securitas som anlitas av DSB, så måste det upprättas ett avtal som reglerar på vilket sätt uppgifterna ska samlas in och hur de ska skyddas.

Rättelse 2016-01-05 11:30
Transportörsföretagen riskerar böter om 50.000 kronor per transporttillfälle, inte person som tidigare angavs.