Störtade Herculesplanet

Planet hade klartecken för flygning på 2 000 meters höjd

Bild 1 av 2
Svenska haverikommissionens Agne Widholm presenterar den preliminära rapporten om Herculesolyckan under en presskonferens i Oslo på fredagen. Foto: Krister Sørbø / s
Vädret var förhållandevis klart i Kebnekaiseområdet. Vilket framgår här av en bild över massivet, tagen från en polishelikopter endast sju minuter innan det norska fraktplanet kolliderar med fjällväggen. Foto: Polisen
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Piloterna ombord på det i mars kraschade norska Herculesplanet fick besked från flygledningstornet i Kiruna om att man kunde gå ned till 2 000 meters höjd. Kebnekaises sydtopp ligger på cirka 2 103 meters höjd.

Piloterna ombord på det i mars kraschade norska Herculesplanet fick besked från flygledningstornet i Kiruna om att man kunde gå ned till 2 000 meters höjd. Kebnekaises sydtopp ligger på cirka 2 103 meters höjd.

Dessa och en rad andra faktauppgifter kring olyckan med det norska planet i Kebnekaisemassivet lades fram på fredagen av Statens haverikommission.

Kollegerna vid Statens havarikommisjon i Norge har fått ta del av materialet och har då bland annat tagit fasta på uppgiften om flyghöjden, ett besked från Kirunatornet som ska ha meddelats Herculespiloterna några minuter innan kraschen. Planet var då på väg in västerifrån mot Kiruna flygplats, efter att ha lyft från Evenes flygplats i Norge, knappt två mil nordväst om Narvik.

Annons:

Från norsk sida drar man inga slutsatser om olycksorsak utifrån informationen – och i den svenska rapporten sägs inte heller något om vad som kan ha orsakat olyckan.

Den norska kommissionens chef Per Egil Rygg säger på fredagen till norska tidningen Verdens Gang att ”tiden inte är inne för att tala om skuld”.

På fråga från tidningen om beskedet från flygtornet kan ha lett till att Herculesplanet flög in i fjällsidan, svarar Rygg:

– Vi har endast gjort en analys, sedan ska den behandlas vidare.

Personalen i Kirunatornet ska, enligt norska uppgifter, ännu inte ha hörts om skeendet under eftermiddagen den 15 mars i år, då fem norska officerare dödades när deras plan klockan 14.57.29 kolliderade med fjällvägen, cirka 50 meter nedanför bergskammen.

Flygplanstypens terrängvarningssystem har testats av norska kommissionen. Det har då visat sig att Hercuelsplanet får varning om hotande låg höjd när systemet arbetar i normalläget, däremot inte när det är inställt på så kallat taktiskt läge.

På fråga om olycksplanet flögs taktiskt och att detta betyder att man inte varnats för den annalkande fjällsidan, svarar Per Egil Rygg:

– Det kan vi inte slå fast, vi ska undersöka detta närmare.

Agne Widholm, som leder den svenska kommissionens utredning, säger till TT att man i den preliminära rapporten inte anger någon olycksorsak.

– Det här är en preliminär faktasammanställning. Vi har inte gjort några analyser som finns med, och det finns inte heller med någon orsak, säger han.

– Men det är rätt mycket fakta som finns med, nya fakta, som inte presenterats tidigare för medierna.

Presenterar ni någon preliminär teori eller hypotes om varför olyckan inträffade?

– Nej, inte som vi lägger fram.

Att vädret ska ha varit extremt dåligt vid olyckstillfället stämmer inte. I rapporten konstateras att uppgifter tagits in från en rad håll, från meteorologiska institut såväl i Sverige som Norge och från flygbesättningar som rörde sig i området och att bilden var samstämmig.

”Kebnekaises övre delar befann sig mestadels i moln”, heter det i rapporten – det var med andra ord molnfritt på många håll i området. ”I samband med haveriet förekom snöbyar med siktnedsättningar ned emot 1 till 2 kilometer", skriver man vidare.

Vinden var hård, en medelhastighet på 50 till 60 knop rådde, ”men tidvis blåste det sannolikt uppemot 80 till 100 knop”.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

ferguson500
Getty Images/AFP

 ”Liv och egendom måste skyddas.” Förbereder inför nya upplopp. 10  3 tweets  6 rekommendationer  1 rekommendationer

 Föredrar ren S-budget. ”Kan förekomma fulspel från de andra partierna”. 439  55 tweets  383 rekommendationer  1 rekommendationer

sd144
TT
akademiska500
Foto:Thomas Karlsson

 Sjukhus tillät närgånget filmande. Nu kommer hovrättsdomen. 42  8 tweets  34 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Artur Mas talade i Barcelona. Vill tidigarelägga regionvalet – som skulle bli en riktig folkomröstning. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

mas144
Foto:AFP
S102bFlygpyff
Foto: Alan Wilson / Wkimedia Commons (CC BY-SA 2.0) Flygvapnets S 102 B.

 Kunde följas på Planefinder. Planet signalspanade utanför Kaliningrad.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: