Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Störtade Herculesplanet

Planet hade klartecken för flygning på 2 000 meters höjd

Bokmärk artikel
Bild 1 av 2
Svenska haverikommissionens Agne Widholm presenterar den preliminära rapporten om Herculesolyckan under en presskonferens i Oslo på fredagen. Foto: Krister Sørbø / s
Vädret var förhållandevis klart i Kebnekaiseområdet. Vilket framgår här av en bild över massivet, tagen från en polishelikopter endast sju minuter innan det norska fraktplanet kolliderar med fjällväggen. Foto: Polisen
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Piloterna ombord på det i mars kraschade norska Herculesplanet fick besked från flygledningstornet i Kiruna om att man kunde gå ned till 2 000 meters höjd. Kebnekaises sydtopp ligger på cirka 2 103 meters höjd.

Piloterna ombord på det i mars kraschade norska Herculesplanet fick besked från flygledningstornet i Kiruna om att man kunde gå ned till 2 000 meters höjd. Kebnekaises sydtopp ligger på cirka 2 103 meters höjd.

Dessa och en rad andra faktauppgifter kring olyckan med det norska planet i Kebnekaisemassivet lades fram på fredagen av Statens haverikommission.

Kollegerna vid Statens havarikommisjon i Norge har fått ta del av materialet och har då bland annat tagit fasta på uppgiften om flyghöjden, ett besked från Kirunatornet som ska ha meddelats Herculespiloterna några minuter innan kraschen. Planet var då på väg in västerifrån mot Kiruna flygplats, efter att ha lyft från Evenes flygplats i Norge, knappt två mil nordväst om Narvik.

Annons:

Från norsk sida drar man inga slutsatser om olycksorsak utifrån informationen – och i den svenska rapporten sägs inte heller något om vad som kan ha orsakat olyckan.

Den norska kommissionens chef Per Egil Rygg säger på fredagen till norska tidningen Verdens Gang att ”tiden inte är inne för att tala om skuld”.

På fråga från tidningen om beskedet från flygtornet kan ha lett till att Herculesplanet flög in i fjällsidan, svarar Rygg:

– Vi har endast gjort en analys, sedan ska den behandlas vidare.

Personalen i Kirunatornet ska, enligt norska uppgifter, ännu inte ha hörts om skeendet under eftermiddagen den 15 mars i år, då fem norska officerare dödades när deras plan klockan 14.57.29 kolliderade med fjällvägen, cirka 50 meter nedanför bergskammen.

Flygplanstypens terrängvarningssystem har testats av norska kommissionen. Det har då visat sig att Hercuelsplanet får varning om hotande låg höjd när systemet arbetar i normalläget, däremot inte när det är inställt på så kallat taktiskt läge.

På fråga om olycksplanet flögs taktiskt och att detta betyder att man inte varnats för den annalkande fjällsidan, svarar Per Egil Rygg:

– Det kan vi inte slå fast, vi ska undersöka detta närmare.

Agne Widholm, som leder den svenska kommissionens utredning, säger till TT att man i den preliminära rapporten inte anger någon olycksorsak.

– Det här är en preliminär faktasammanställning. Vi har inte gjort några analyser som finns med, och det finns inte heller med någon orsak, säger han.

– Men det är rätt mycket fakta som finns med, nya fakta, som inte presenterats tidigare för medierna.

Presenterar ni någon preliminär teori eller hypotes om varför olyckan inträffade?

– Nej, inte som vi lägger fram.

Att vädret ska ha varit extremt dåligt vid olyckstillfället stämmer inte. I rapporten konstateras att uppgifter tagits in från en rad håll, från meteorologiska institut såväl i Sverige som Norge och från flygbesättningar som rörde sig i området och att bilden var samstämmig.

”Kebnekaises övre delar befann sig mestadels i moln”, heter det i rapporten – det var med andra ord molnfritt på många håll i området. ”I samband med haveriet förekom snöbyar med siktnedsättningar ned emot 1 till 2 kilometer", skriver man vidare.

Vinden var hård, en medelhastighet på 50 till 60 knop rådde, ”men tidvis blåste det sannolikt uppemot 80 till 100 knop”.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Bland annat i Baltikum. ”Klart budskap till allierade och motståndare.” 55  28 tweets  26 rekommendationer  1 rekommendationer

sms
Foto:Fredrik Sandberg/TT

 Lånat ut för lättvindigt. Två företag har granskats av Konsumentverket.

Annons:
bjorn2
Foto:Alamy

 Meteorologer kan inta ta sig ut. De hungriga isbjörnarna har inte låtit sig skrämmas av nödraketer.

En flygvärdinna öppnade en flaska mousserande vin ombord på planet på väg till Turkiet...  Läs mer. 45  6 tweets  38 rekommendationer  1 rekommendationer

easyjet
Foto:AP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: