Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Polisen kritiseras efter pr-affärer för miljoner

Polisen satsar stora pengar på att försöka förbättra bilden av verksamheten. Sedan i november har Prime PR fakturerat polisen 4,1 miljoner kronor för bland annat ”strategiska kommunikationstjänster”.

– Hittills har vi inte sett något resultat, säger presstalesman Christer Nordström.

Polisen har cirka 200 anställda kommunikatörer över hela landet som ska informera om vilka insatser som görs och vilket resultat som uppnås. Men enligt den nya ledningen under rikspolischef Dan Eliasson räcker den egna personalen inte till för att myndigheten ska kunna kommunicera på rätt sätt.

Förra året skrev polisen därför kontrakt med Prime Public Relations AB, ett Stockholmsbaserat konsultbolag som ingår i det internationella pr-nätverket Weber Shandwick. Kontraktet är ett ramavtal där Prime åtar sig att leverera pr-tjänster för 25 miljoner kronor på tre år.

Läs också: ”Polisens varumärke går före sanningen”

Samarbetet mötte tidigt kritik från polisens egna anställda. Christer Nordström, som sedan länge ansvarar för polisens presskontakter i Uppsala, var en av dem som ifrågasatte upphandlingen.

– Jag ställde frågan ”vad är det vi som är över 200 inte klarar av?” Hittills har jag inte fått något svar, säger han till DN.

Prime började fakturera polisen den 6 november förra året och har hittills begärt betalning för tjänster till ett värde av drygt 4,1 miljoner kronor inklusive moms. DN har granskat fakturorna, där det fakturerade timpriset uppgår till mellan 850 och 1.590 kronor.

Den stora kostnaden, cirka 3 miljoner kronor, rör ”strategiska kommunikationstjänster” och ”förändringskommunikation”. Enligt Birgitta Dunér, kanslichef för polisens kommunikationsavdelning, handlar detta framför allt om intern kommunikation i samband med att polisen blivit en enda myndighet.

– Hur ska vi kunna visualisera vad som sker under den här förändringsresan? Det är en sådan fråga som Prime hjälper oss med.

Fler exempel på fakturerade kostnader:

• Omvärldsbevakning: 224.670 kronor.

• Ny formgivning av årsredovisning: 70.210 kronor

• Förberedelser och genomförande av möte med Uppsala kommun: 31.800 kronor.

• Omgörning av tidningen Svensk polis: 439.110 kronor.

Flera av myndighetens egna kommunikatörer ifrågasätter om samarbetet är värt pengarna, bland annat eftersom Primes omgörning av Svensk polis inte levt upp till kraven.

– Primes förslag såg ut som ett reklamblad och har nu åkt i papperskorgen. För att rädda det hela har en annan byrå tagits in som ska fakturera polisen genom Prime, berättar en källa.

Foto: Andra reagerar på att Primes vd Markus Gustafsson har fått en egen kontorsplats i polishuset på Kungsholmen i Stockholm.

– Är detta första steget i en långsiktig plan där Prime successivt ska ta över viktiga funktioner på kommunikationsavdelningen? undrar en anställd.

– I det besvärliga läge som polisen befinner sig i just nu menar jag att det inte är den här sortens satsningar vi behöver. I stället borde allt handla om att stärka kärnverksamheten, säger Christer Nordström i Uppsala.

Polisens pr-satsning har även kritiserats utifrån. Pr-konsulten Ulrika Sandhill uppmanade förra året branschen att bojkotta polisens upphandling, som hon såg som ”etiskt tveksam”.

”Det är ju inte polisens uppgift att marknadsföra sig själv. Ingen tjänst ska säljas eller levereras till allmänheten. Tvärtom ska polisarbetet utföras utan hänsyn till vad de som är föremål för insatserna tycker”, skrev hon och kollegan Daniel Claesson på Andreasson PR i en uppmärksammad debattartikel.

Efter DN:s granskning av hur polisen underlåtit att informera om sextrakasserierna i Kungsträdgården och de krävande insatserna till följd av flyktingvågen är Ulrika Sandhill fortsatt kritisk:

– Så här ska en myndighet självklart inte agera. Jag vet förstås inte vilka råd Prime har gett, men intrycket är att ledningen inte insett värdet av att informera sakligt.

Kanslichef Birgitta Dunér säger att Prime inte ”varit inne” i dessa frågor.

– Vi har inte ens diskuterat det, svarar hon och säger att polisledningen på det stora hela är nöjd med Primes insats så här långt.

Fakta. Sveriges största pr- och lobbyföretag
  • Prime Public Relations AB grundades 1998 och har vuxit till att bli landets största företag i branschen. Omsättningen uppgår till nästan 200 miljoner kronor.
  • 2010 berättade Aftonbladet att Prime på uppdrag av Svenskt näringsliv försökt påverka Socialdemokraterna i olika frågor, ett avslöjande som kom att kallas ”Primegate”.
  • Liksom andra pr-byråer har Prime anställt flera före detta politiker, däribland tidigare S-ministern Ulrica Messing.