Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Sverige

Polisen lägger locket på om dödskörningen

Polisen i Uppsala lägger nu locket på när det gäller dödsolyckan på Hjulstabron natten till tisdagen. Ansvarig chef tar inte emot massmediernas samtal.

När DN söker länspolismästare Erik Steen tar han inte emot telefonsamtalet. Genom sin sekreterare och en pressinformatör låter han meddela att han beslutat sig för att inte kommentera polisens insats och dödskörningen på Hjulstabron söder om Enköping klockan 00.30 natten mot i dag.

Istället hänvisas DN till den ansvarige förundersökningsledaren för den misstänkta bensinstölden, biträdande chefen för trafikavdelningen Michael Gustafson, som säger att han enbart kan uttala sig om själva brottsmisstanken.

– Men utredningen kommer inte att bli så lång eftersom de båda misstänkta är döda, säger han.

Hur kommer det sig att polisen använder sig av så kraftfulla metoder som att öppna en bro för ett brott som gäller mindre än ett tusen kronor?

– Ibland kräver vårt arbete snabba beslut och sedan får en utredning i efterhand visa om beslutet var riktigt eller inte, säger Michael Gustafson.

När DN och andra massmedier ringde polisen i Uppsala i natt mellan klockan 01.00 och 01.45, då olyckan blivit känd, svarade ingen i telefon trots upprepade påringningar. Hur kommer det sig?

– Det är märkligt eftersom vår policy är att svara på snabbt som möjligt. Möjligen var personalen nedringd och hann inte, eller också hade den annat att göra.

Hur pass säkra var ni på att det var rätt bil som ni tog upp jakten på? Hade ni fått information om registreringsnummer från personalen på Statoil?

– Ja, jag tro att personalen där såg registreringsnumret, säger Michael Gustafson.

Kritiken mot polisens agerande är hård från bland andra Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, som kallar broöppningen för "en dödsfälla". Trots att polisen alltså hade såväl registreringsnummer, filmbilder från en övervakningskamera på Statoil (som ska analyseras i dag) samt en bra beskrivning av bilen valde man att ingripa kraftfullt istället för att avvakta och gripa vid ett senare tillfälle.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.