Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Privat hörselhjälp kan bli dyr affär

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Privata företag säljer hör-apparater till gamla människor i Stockholm för 25.000–30.000 kronor. När patienten bara hade behövt betala 600 kronor hos landstinget.

Privata företag säljer hör-apparater till gamla människor i Stockholm för 25.000–30.000 kronor. När patienten bara hade behövt betala 600 kronor hos landstinget.

– Det ringer förtvivlade människor som känner sig lurade, säger Mahsa Pourheidari, chef för den landstingsbetalda hörselvården.

Antalet företag som säljer hör-apparater har ökat kraftigt i Stockholm de senaste tre åren. Från endast ett par stycken till dagens femtontal. Och de har en offensiv marknadsföring, konstaterar enhetschefen Bengt Haglund på hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning:

Annons:

– Människor kan bli lurade på pengar, och det är särskilt illa när det gäller handikappade och pensionärer.

Samma budskap finns i ett brev som kom till Dagens Nyheter. Där skriver en erfaren audionom som nu arbetar på ett privat hörsel-företag: ”jag har aldrig varit med om en sådan girighet och grymhet”. ”Vi fick direktiv om att sälja hörapparater för tusentals kronor till de gamla som väljer valfritt sortiment. Vi säljer utan att informera om att de kan få en likvärdig apparat via landstinget för bara 600 kronor.”

Bakgrunden till de många företagens etablering är att landstinget för tre år sedan införde fritt val, vilket betyder att en patient kan gå till landstingets kliniker och få sin hörsel bedömd. Där erbjuds de en hörapparat ur ett brett sortiment av moderna modeller.

Den som ändå vill ha en -tilläggsfunktion, för att exempelvis trådlöst kunna koppla sin mobil-telefon eller tv direkt in i hörapparaten, kan gå vidare till ett företag på stan och få med sig en check på 8.100 kronor för två hörapparater.

Hörselföretagen marknadsför sig genom annonser i dagspress, på mässor och med direktreklam. Kunder lockas med gratis undersökningar och går då direkt till företaget i stället för till landstingets kliniker, som ofta har lång väntetid.

Väl på plats informeras kunden om modeller som sägs vara överlägsna dem som landstinget kan erbjuda.

– Många tror att de får en mycket bättre apparat, men de modeller landstinget erbjuder håller en hög standard. Att då lägga 20.000 kronor emellan är inte rimligt, säger Bengt Haglund.

Landstinget har under vintern kallat till sig chefer för ett antal företag för att påtala de problem som uppstått.

På Hörsam, ett av de största företagen, säger vd:n Kjell Alenius först att landstingets modeller motsvarar en Ericsson hotline-mobil från början av 1990-talet, men tillägger senare att han inte vet så mycket om vad landstinget erbjuder. Han anser inte att Hörsam är skyldigt att berätta för kunderna om landstingets hörselvård.

– Vi har ingen sådan upplysningsplikt. Däremot undanhåller vi förstås ingen information om kunderna börjar fråga. Jag tror att människor är kapabla att själva bestämma vilken modell de behöver.

Klas Johansson, styelseordförande för Audionomerna AB, menar också att landstinget har ett begränsat sortiment och att det är diskriminerande att säga att äldre inte behöver den senaste tekniken.

På Avesina, som driver den landstingsfinansierade vården, har cirka 200 avvikelser noterats det senaste året om patienter som kommit i kläm.

– Människor har ringt och gråtit, andra är arga och vill att vi ska hjälpa dem. Men vi kan inte göra så mycket, säger Mahsa Pourheidari, verksamhetschef för Avesina hörselrehab AB.

Läs mer:

Wiola valde landstinget – sparade 17 800

Kommentarer (73)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Bilhandel
Foto:TT

Rekordförsäljning för bilhandeln i juli

 Flera orsaker bakom siffrorna. Välkänt märke toppar försäljningsstatistiken.

 Gör vårt bilquiz. Kan du koppla ihop bilemblemet med rätt märke? 2521  11 tweets  2494 rekommendationer  16 rekommendationer

bilpuff
Foto:All Over Press

 ”Kriminella ligor bakom.” Ny annonskampanj från SD i tunnelbanan rör upp starka känslor. 327  26 tweets  301 rekommendationer  0 rekommendationer

tiggareliten
Foto:TT
ryskpuff
Foto:AP

 ”Siktet inställt på Finland och baltstaterna.” Ukrainas president varnar för Putins planer. 9  4 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
bebispuff
Foto:Alamy

 Vill du ha stor familj? Då är det bäst att börja i god tid för att ha en rimlig chans att lyckas. 227  6 tweets  220 rekommendationer  1 rekommendationer

 Tabell: Chanserna ålder för ålder. Då är det rätt läge för att skaffa barn.

”Det är avföring i var och varannan buske. Soliga dagar luktar det illa.”  Ett bekymmer för norrmännen. 50  0 tweets  48 rekommendationer  2 rekommendationer

prekepuff
Foto:Hakon Mosvold Larsen/TT
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: