Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Rådjursolyckor i trafiken ökar explosionsartat

Foto: Maja Suslin/TT

Antalet viltolyckor i trafiken slog nytt rekord förra året med 58.500 inrapporterade fall till Nationella viltolycksrådet. En ökning med 10.000 fall på ett år. Mest ökade trafikolyckor med rådjur, i Kalmar län var ökningen nästan 37 procent.

— Vi har inte sett något liknande sedan vi började föra detaljerad statistik över viltolyckor. Det är ett stort och eskalerande problem, säger Niclas Dahl, verksamhetsledare på Älgskadefondsföreningen.

Den ideella organisationen Älgskadefondsföreningen sammanställer årligen statistik över viltolyckor som har rapportetats in till polisen och Nationella viltolycksrådet. Siffrorna över 2016 visar på en fortsatt negativ utveckling som har pågått sedan 2011, för att slå rekord de senaste två åren.

Under 2016 inträffade i genomsnitt 160 viltolyckor per dag mot 130 per dag under 2015.

Jönköpings län stod för den största ökningen med nästan 54 procent förra året. Därefter kommer Kronoberg, Uppsala, Värmland, Gotland och Västerbottens län med ökningar på drygt 40 procent. Det är bara Blekinge län som visar en minskning.

När det gäller djurslag dominerar trafikolyckor med rådjur.

Förra året inträffade drygt 44.300 rådjursolyckor i hela landet. Vilket kan jämföras med 2015 och 2014 när motsvarande siffra låg runt 34.600, en ökning med 28 procent, enligt Älgskadefondsföreningen.

Niclas Dahl pekar ut flera orsaker till den dramatiska ökningen: De senaste årens milda vintrar har fått rådjursstammen att växa och ett dåligt jakttryck.

— Det är inte ett prioriterat vilt. Man kanke inte får så mycket för köttet och det är inte lika intressant att jaga jämfört med vildsvin, säger han.

Viltolyckorna medför också stora samhällskostnader i form av skador, sjukvård och sjukskrivningar. Och ett lidande för djur som körs ihjäl eller skadas.

Att sätta upp viltstängsel är en metod för att hindra djur att ta sig ut på vägbanan och minska antalet olyckor. Men Niclas Dahl menar att det samtidigt kan invagga bilisterna i en falsk trygghet.

— Det hjälper där man sätter upp det, men det man egentligen gör är att förflytta djurens rörelese. De springer längs med stängslet och går över vägen när de hittar en öppning. Arbetet med viltstängsel är dessutom eftersatt och man kan inte stängsla in hela vägnätet, säger han.

För att vända den negativa olyckstrenden måste framför allt rådjursstammen minska, anser Älgskadefondsföreningen. Till skillnad från exempelvis älgar förekommer varken en inventering av antalet djur eller en reglerad avskjutning när det gäller rådjur. Här vill man se en ändring.

— Myndigheterna vet hur läget ser ut. Rådjuren ökar extremt, säger Niclas Dahl.

Trafikolyckor med rådjur

Olycksstatistik för rådjur per län 2015 och 2016

Län 2015 2016 Ökning i %

Jönköping 1933 2971 53,70%

Kronoberg 1674 2418 44,44%

Uppsala 1507 2167 43,80%

Värmland 2070 2971 43,53%

Gotlands 434 616 41,94%

Västerbotten 431 608 41,07%

Kalmar 2542 3479 36,86%

Östergötland 1793 2423 35,14%

Dalarna 1557 2057 32,11%

Gävleborg 987 1288 30,50%

Södermanland 1398 1804 29,04%

Stockholm 2694 3415 26,76%

Västmanland 900 1130 25,56%

Västernorrland 647 795 22,87%

Skåne 3387 4147 22,44%

Örebro 1339 1633 21,96%

Västra Götaland 6412 7468 16,47%

Halland 1265 1418 12,09%

Jämtland 666 717 7,66%

Blekinge 962 826 -14,14%

Alla 34598 44351 28,19%

 

*Norrbotten har ej jämförbar statistik från 2015

Källa: Älgskadefondsföreningen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.