Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Regeringen fick information om myndighetens lagbrott – men reagerade inte

01:48. Inrikesminister Anders Ygeman fick vetskap om bristerna på Transportstyrelsen när säkerhetspolisen inledde en förundersökning i januari 2016. Ett år senare nåddes infrastrukturminister Anna Johansson av uppgifterna.

Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren informerade regeringen om sitt beslut om ”avsteg från lagen” redan i februari 2016, enligt Säpos förhörsprotokoll.

Först nästan ett år senare reagerade regeringen – och gav henne sparken.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) meddelade på tisdagen att delar av Transportstyrelsens styrelse ska bytas ut. Anledningen är att de ska ha vetat om att den dåvarande generaldirektören Maria Ågren hade beslutat om att i vissa avseenden bryta mot lagen för att skynda på processen när dataföretaget IBM skulle överta hanteringen av Transportstyrelsens datadrift 2015.

– Styrelsen har blivit informerad om de beslut om avsteg från gällande lagstiftning som Maria Ågren fattade, sa Anna Johansson vid presskonferensen.

Hon konstaterade också att det är regeringens uppfattning att ”styrelsen har underlåtit att agera” i den situationen och att regeringen därför inte har förtroende för myndighetens styrelse.

Anna Johansson hänvisade vid presskonferensen till Säpos förundersökningsprotokoll när hon motiverade regeringens brist på förtroende för styrelsen.

Men i samma protokoll framgår det också tydligt att regeringen ett halvår efter Transportstyrelsens styrelsemöte fick samma information. Maria Ågren hade nämligen redan i februari 2016 informerat regeringen om överlämningen av datadriften till IBM – och att hon hade beslutat om att inte följa lagen (”avsteg från gällande lagstiftning”).

Strax dessförinnan, den 26 januari, hade också åklagaren vid Riksenheten för säkerhetsmål inlett en förundersökning mot Transportstyrelsen om att hemliga uppgifter kunde ha röjts i strid med svensk lag.

På en direkt fråga från Säpos förhörsledare svarar Maria Ågren att hon hade informerat Anna Johanssons tjänstemän på departementet. Maria Ågren sa till departementet att hon hade ”beslutat om avsteg”. Maria Ågren säger också i förhöret att hon inte fick någon ”direkt reaktion” men att tjänstemännen lyssnade och inte kom med några direktiv i frågan.

Ministern: Regeringen känner inte förtroende för styrelsen

Departementet vidtog inga åtgärder vid tillfället trots att Säpo den 25 november 2015 – cirka tre månader tidigare – hade varnat och rekommenderat Transportstyrelsen att avbryta hela eller delar av outsourcingen till IBM.

– Vid det tillfället bedömde man att frågan hanterades i myndigheten och med stöd av Säpo, säger Anna Johansson till DN.

För regeringen dröjde det nästan ett år innan den agerade. Den 19 januari 2017 fick Maria Ågren sparken. Enligt Anna Johansson blev hon själv informerad först när Maria Ågren delgavs misstanke om brott.

Att göra ”avsteg från lagstiftningen” är olagligt. I Maria Ågrens beslut står uttryckligen att avsteget innebär en risk för ”brott mot Säkerhetsskyddslagen, Personuppgiftslagen, och Offentlighets- och sekretesslagen”.

Myndighetens chefsjurist tillfrågades aldrig och var helt ovetande om Ågrens beslut utan fick reda på det först när chefsjuristen förhördes av Säpo. För att dölja det olagliga beslutet har detta dessutom varit hemligstämplat inom Transportstyrelsen.

När Transportstyrelsens egen internrevisor fick höra att generaldirektören hade satt sig över tre olika lagar kontaktade revisorn flera gånger styrelseordföranden Rolf Annerberg. Orsaken var dels lagbrotten, dels visade styrelsens protokoll inga spår av att styrelsen hade informerats.

Men i stället för att sätta sig in i frågan blev styrelseordföranden Rolf Annerberg irriterad, enligt Säpos förhör med revisorn.

”Hon fick uppfattningen att han inte tog frågan på något större allvar”. Resultatet blev att styrelseledamöter i stället började ifrågasätta varför internrevisorn ”var så noggrann med att dokumentera” lagbrottet och vad styrelsen visste om det.

Rolf Annerberg säger i förhör med Säpo att generaldirektören fattade beslut om avsteg. ”Det var ingen i styrelsen som tyckte det var 'särskilt roligt'.”

Maria Ågren själv förefaller ha en diffus uppfattning om rättsläget. I förhöret med Säpo uppger generaldirektören att hon ”levde i tron att man kunde göra så inom ramen för lagen”, och syftar på beslutet att göra avsteg från lagstiftningen. Hon lägger också till att hon ”naturligtvis inte hade dokumenterat det om hon vetat att det var olagligt”.

Läs mer: Röjde skyddade uppgifter igen – när it-skandalens skador skulle begränsas

Detta har hänt.

2015: Transportstyrelsens drift av bland annat fordons- och körkortsregistret sköts av ­Trafikverkets datacentral i ­Örebro. Men Transport­styrelsen outsourca driften.

April 2015: IBM får ett kontrakt på 800 miljoner kronor för att ta över driften. Kontraktet omfattar 1 000 servrar, datahallar och support.

Maj 2015: Tran­sportstyrelsens general­direktör Maria Ågren beslutar att göra avsteg från Säkerhetsskyddslagen, Person­uppgiftslagen och Offentlighets- och sekretess­lagen samt myndighetens egna krav på informationssäkerhet. ­

Juni 2015: Säpo får reda på att driften ska ske i Rumänien och Tjeckien och inleder granskning. Verksamhet ska även drivas från Serbien, Kroatien, Holland och Finland.

25 november 2015: Säpo rekommenderar omedel­bart stopp för out­sourcingen.

18 december 2015: Trots Säpos varning så tar IBM över driften.

26 januari 2016: Åklagare inleder förunder­sökning om vårdslöshet med ­hemlig uppgift.

19 januari 2017: Maria Ågren får sparken men orsaken är oklar.

6 juli 2017: DN rapporterar att Maria Ågren erkänt och fått strafföreläggande på 70 dagsböter på 1 000 kronor för ”grov oaktsamhet” genom att röja sekretessbelagda uppgifter den 30 september 2015–31 mars 2016.

14 juli 2017: DN avslöjar att driften togs över av dataexperter i Tjeckien och Serbien som aldrig säkerhets­kontrollerats.

19 juli 2017: DN avslöjar att bland Transportstyrelsens röjda uppgifter fanns information som gör det möjligt att spåra och registrera personer som som har hemliga adresser och som lever med skyddad identitet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.