Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Rektorer oroliga för trafiken vid skolor

Johanna Jonasson var orolig när dottern Julia Asplund, 11 år började gå själv till skolan men tycker att det känns lugnare i dag. Lillebror Oliver Jonasson är 5 år gammal och har inte börjat skolan än.
Johanna Jonasson var orolig när dottern Julia Asplund, 11 år började gå själv till skolan men tycker att det känns lugnare i dag. Lillebror Oliver Jonasson är 5 år gammal och har inte börjat skolan än. Foto: Anders G Warne
Mer än hälften av Sveriges grundskolerektorer anser att trafiksäkerheten utanför deras skolor är ett problem. Missnöjet med att kommunerna inte tar sitt ansvar är stort.

I morgon är det skolstart för hundratusentals barn runt om i Sverige och de ska i väg till skolan för första gången på flera månader. Men faror lurar på dem när de ska dit och när de ska hem. Närmare hälften av Sveriges grundskolerektorer, 44,6 procent, tycker inte att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker och trygg trafikmiljö på deras skola.

57,3 procent av Sveriges rektorer anser att trafiksäkerheten utanför skolorna är ett problem, och 59,7 procent av dem är oroliga för att något allvarligt ska inträffa i samband med att barnen lämnas och hämtas med bil av stressade föräldrar, varav många håller alltför hög hastighet.

Det här visar en helt ny rapport från försäkringsbolaget If. Det har för femte året i rad genomfört en trafiksäkerhetsundersökning med Sveriges grundskolerektorer. En enkät skickades i april till samtliga cirka 4 000 grundskolerektorer i Sverige och av dessa har 1 178 svarat.

Föräldrar som lämnar i bil är den största faran, den största trafikrisken, vid de svenska grundskolorna. Det anser en majoritet, 55,5 procent, av rektorerna.
När man frågar rektorerna: ”Tycker du att kommunen gör tillräckligt för att skapa en trafiksäker miljö på er skola?” svarar 44,6 procent av landets rektorer ”Nej”. Bara 38,1 procent säger ”Ja”.

– Våra undersökningar har i flera år visat på de här bristerna, så kommunerna kan inte säga att de inte visste om det. Det är viktigt för barnens säkerhet att kommunen har en bra och nära dialog med skolan. Och det är viktigt att rektorn tar sitt ansvar och tar kontakt med kommunen om det här, säger Caroline Uliana på försäkringsbolaget If.

– Många skolor byggdes för länge sedan och är inte utformade för att ta emot så många barn som kommer i bilar. Kommunerna måste tänka på det när skolor byggs om eller nya skolor byggs, och vi kanske kan samåka mer till skolan eller promenera med våra barn till skolan. Dessutom måste polisen sätta dit fartåkarna utanför skolorna, säger Caroline Uliana på If.

Julia Asplund är 11 år och börjar i morgon i årskurs fem på Hagsätraskolan söder om Stockholm. Varken hon, eller mamma Johanna Jonasson, oroar sig så mycket för trafiken utanför skolan.

– I början när hon började gå själv till skolan var man mer orolig, men det finns ingen direkt trafik utanför hennes skola, så vi är ganska lugna, säger Johanna Jonasson.
Georgia Nikovic från Hägersten är 10 och ska precis börja fjärde klass. Hennes mamma Jelena Nikovic kan förstå problemet med stressade föräldrar som hämtar och lämnar, men är själv inte så orolig, eftersom hon följer dottern till skolan.
– Vi går över två vägar och övar på att inte lita på att bilarna ska stanna. Vi väntar tills vi ser att de verkligen har gjort det, även om det är grönt ljus för oss, säger Jelena Nikovic.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.