Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

”Ryska elitsoldater kan vara på skärgårdsö”

Det kan vara en rysk miniubåt av typen Triton-NN som tagit sig in i Stockholms skärgård. Det säger underrättelseexperten Joakim von Braun som beskriver den som topphemlig och extremt avancerad. Om den havererat kan elitsoldaterna ha simmat i land.

Försvarsmaktens underrättelseoperation i Stockholms skärgård är inne på sin tredje dag. Fortfarande har myndigheten inte kommenterat medieuppgifterna om att pådraget orsakats av  en rysk undervattensfarkost i nöd. Om så är fallet rör dig sig rimligtvis om Triton-NN.

– Elitsoldaterna har god utrustning och kan ta sig en bra bit. Deras rebreathers (återandningsapparater som inte avger bubblor, red:s anm) räcker flera timmar, men jag tror inte de orkar paddla så långt ut, säger underrättelseexperten Joakim von Braun, specialist på Ryssland och en av författarna till ”Ryska elitförband ­– Spetsnaz, Osnaz, VDV och andra elitstyrkor” (2013).

– Däremot är det rimligt att de kan simma till en ö långt bort, en skogbeväxt plats och lägga sig i gömsle. Av praktiska och psykologiska skäl splittrar de sig inte i mer än två grupper. Om ubåten måste lämnas bakom är den utrustad med explosiva ämnen så att en sprängning tidsinställs till ett dygn eller så.

Om ryska elitsoldater tar sin tillflykt till en skärgårdsö finns flera tänkbara sätt att ta sig vidare. En motorbåt kan hämta upp dem, och enligt von Braun kan den mycket väl komma inifrån Sverige och ta med sig soldaterna för vidare färd genom landet.

– Det är vanligt att man har så kallade stödagenter eller ”levande brevlådor”, i det här fallet svenska medborgare som står på hyreskontrakt, mobilabonnemang och fordon. Det kan mycket väl vara så att en sådan svensk agent aktiveras, för ambassadpersonalen är alldeles för övervakad nu för att kunna göra sådana uppdrag.

Hur säkert är det att det är en Triton-NN

– Helt säker kan ingen vara, Ryssland kan ha andra modeller som vi inte känner till. Det är ett pusselläggande av Guds nåde, men många av alternativen som togs fram på 80-talet har börjat styckas till skrot, säger Joakim von Braun.

Triton-NN är en dykbåt som dold kan transportera upp till tio attackdykare. Farkosten kan i ytläge framföras i uppemot 40 knop, under ytan kan den ta sig fram nästan helt tyst och är mycket svårupptäckt.

– Tidigare Triton-modeller var så kallade våta ubåtar, alltså helt vattenfyllda farkoster som var tekniskt lättare att tillverka och inte lika känsliga för sjunkbomber eftersom de inte kan tryckas ihop. Utöver den nya farkosten och större personal har det marina Spetsnazförbandet tillförts nya dykardräkter med skottsäkra västar, säger Joakim von Braun.

– Personalen ombord har genomgått en oerhört tuff uttagning och en ännu tuffare utbildning. Av de namn jag har lyckats få fram har jag kunnat konstatera att Spetsnazofficerarnas livslängd är kort. De fysiska påfrestningarna är så stora och de får kemikalier i sig för att bland annat kunna uthärda dykning med ren syrgas på större djup.

Han berättar att Triton-NN började utvecklas under Sovjetunionens tid, men den ekonomiska kollapsen när landet blev Ryssland satte stopp på utvecklingen. Efter millennieskiftet återupptogs projektet och 2008 blev Triton-NN klar för att kunna levereras året därpå eller 2010.

– Det är okänt hur många det rör sig om, men någon eller några finns på Spetsnazförbandet i Parusnoje i Kaliningrad. Undervattensverksamheten har varit väldigt prioriterad sedan andra världskriget. Ryssland har uppemot 90 forskningsinstitut och företag som bara sysslar med undervattensteknik. Många gamla officerare från marina Spetsnaz går vidare med sina erfarenheter till dessa institut.

Vad kan ha hänt Triton-NN?

– Det finns flera tänkbara saker, det kan vara tekniska eller mekaniska fel, problem med drivmedel och så vidare. Jag känner inte till att Triton-NN skulle ha haft problem tidigare, men det rör sig om en väldigt avancerad konstruktion som närmast kan liknas vid en kombinerad miniubåt och motortorpedbåt som kan manövreras mycket fint på små ytor i båda lägena, säger Joakim von Braun.

Hur ofta kränker Ryssland svenskt vatten?

– Det har åtminstone hänt två gånger, men det kan vara avsevärt fler, inte minst när man tittar på hur många det var tidigare. Vi har haft ett antal indikationer sedan 2011, vilket stämmer överens med uppgifterna om när Triton-NN levererades.

Hur skulle Triton-NN kunna ta sig hit?

– De kan säkert gå för egen maskin, så långt är det inte. Annars kan de föras med andra ubåtar. I sådana fall kan de bogseras antingen med vajer eller fästa dikt an den större ubåten. Det finns också lastfartyg som har haft miniubåtar ombord i hemliga utrymmen och sjösatt dem via slussluckor eller torpedtuber. Lastfartyg har också haft kranar som kunnat lyfta ner dem, säger Joakim von Braun.

Kan NS Concord vara ett sådant fartyg?

– Det tror jag inte för sådana fartyg brukar aldrig gå in i västerländska hamnar som Concord gjort tidigare. Mer sannolikt är det att det legat utanför skärgården för att reläa radiotrafik. Miniubåtar under vatten har ganska dålig kommunikationskapacitet. När exempelvis U137 gick på grund hade man både fartyg och flygplan som just reläade radiotrafiken till Kaliningrad.