Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Så ska dödsfallen på våra vägar bli ännu färre

Bokmärk artikel

Grafik: Stefan Rothmaier

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Antalet omkomna i trafikolyckor förra året var det näst lägsta i modern tid och stannade preliminärt vid knappt 300 dödade. För att i framtiden pressa ned dödstalen ytterligare blir cyklisterna nästa målgrupp men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade.

Antalet omkomna i trafikolyckor förra året var det näst lägsta i modern tid och stannade preliminärt vid knappt 300 dödade. För att i framtiden pressa ned dödstalen ytterligare blir cyklisterna nästa målgrupp men även en fortsatt översyn av fartgränserna ska bidra till färre trafikdödade.

2012 blev ett positivt år för säkerheten på de svenska vägarna med färre antal omkomna än 2011 och det näst bästa året sedan mitten av 1940-talet då antalet bilar började öka i Sverige. Bara 2010 har sedan olycksstatistiken började föras varit bättre med färre trafikdödade.

– Det går i rätt riktning nu. Om det går tillräckligt fort är en annan sak. Det minskande antalet omkomna beror till stor del på att antalet mötesfria vägar ökar. Men förnyelsen av den svenska bilparken ger det största bidraget till säkerheten, konstaterar Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Annons:

Utvecklingen är mycket positiv inte bara för bilisterna utan också för motorcyklisterna.

– Det är inte lätt att bryta en negativ trend där, men det har vi gjort. Både antalet dödade och svårt skadade motorcyklister minskar, säger Claes Tingvall.

Nästa steg för att förbättra säkerheten på vägarna ytterligare är enligt honom att bilarna kommer att bli ännu bättre och ge ett allt större bidrag till trafiksäkerheten:

– Men nu måste vi också ägna oss mycket mer åt framför allt cyklisterna. För det är den grupp som skadas mest, och som måste prioriteras högst, säger Claes Tingvall.

– Vi har också en resa kvar att göra när det gäller hastigheterna på vägarna, säger han.

2011 var antalet omkomna i trafiken 319. Under 2010 – det hittills minst dödsolycksdrabbade året sedan mitten av 1940-talet – omkom 266 personer. De värsta åren med flest trafikdödade är 1965 och 1966 med 1 313 omkomna på vägarna båda de åren.

– I Sverige har det varit en långsiktig trend med allt färre omkomna, säger Jan Ifver, statistiker på Transportstyrelsen.

Mötesfria vägar, säkrare bilar, rondeller och fartkameror har bidragit till den positiva utvecklingen. De nyare bilarna är så väldigt mycket bättre än de äldre, framför allt på grund av antisladdsystemen, bältespåminnarna och krocksäkerheten. Andra viktiga säkerhetsdetaljer är automatiska nödbromssystem, hjälpmedel för att hålla bilen på rätt kurs, och alkolås.

De krocksäkrare bilarna har enligt Jan Ifver gjort att ungefär dubbelt så många överlever i dag som för tio år sedan.

– Det är fantastiskt. Men det är ingen slump: Det är den moderna, säkrare bilen och den bra byggda, mötesfria vägen som hjälps åt för att rädda människoliv och undvika personskador, säger Maria Krafft, forskningschef för Folksams trafik- och miljöavdelning.

Att 2012 blev så positivt beror också på saker vi inte rår över, menar Jan Ifver. Lågkonjunktur påverkar positivt genom att biltrafiken minskar. En snörik vinter är gynnsamt, eftersom folk kör försiktigare och snön är skyddande om man åker av vägen.

– Snörika vintrar minskar antalet dödliga singelolyckor markant. Däremot ökar singelolyckorna när det är halt, säger Jan Ifver.

Antalet svårt skadade har också minskat de senaste tio åren. Men där är det svårare att få rättvisande siffror eftersom underrapporteringen är stor.

Antalet omkomna ökade till 1967 då vi fick högertrafik och 1968 när Trafiksäkerhetsverket bildades. Efter det slopades den fria farten på vägarna och krav på bilbältesanvändning kom. Men fram till 1979 omkom ändå över 1 000 personer varje år på de svenska vägarna. Först efter 2003 minskade antalet omkomna till under 500 om året.

Läs mer:

”Jag hade änglavakt”

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Nigeriansk militär. Flera terrorister ska ha dödats under fritagningen.

forsvaret-1000
Foto:TT

 Inskrivningsprov. Ska utvärderas för att se om det är diskriminerande. 1097  62 tweets  1035 rekommendationer  0 rekommendationer

 Gör DN:s IQ-test. Konstruerat av tidigare testansvarig för Mensa. 2912  63 tweets  2830 rekommendationer  19 rekommendationer

cecil-1000
Foto:AP

Vill få amerikanen som sköt lejonet Cecil utlämnad.  Till Zimbabwe. 339  3 tweets  336 rekommendationer  0 rekommendationer

guillou-288
Foto:DN

 Har själv skjutit lejon i Afrika. Sågar tandläkaren Walter Palmer för hur Cecil dog. 1696  66 tweets  1629 rekommendationer  1 rekommendationer

 Stor uppståndelse. Har satt strålkastaren på jaktturismen i Afrika. 69  1 tweets  67 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
gris_144102
Foto:TT

 Vingåker. Försvinnandet ska ha skett mellan 20 maj och 28 juli, när gårdens ägare var på semester. 18  11 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: