Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

SD: Använd inte sociala medier när du är arg

Jimmie Åkesson
Jimmie Åkesson

Använd inte jargong, prata inte med meningsmotståndare och skriv inte i affekt. En genomgång av riksdagspartiernas styrdokument för sociala medier visar flera intressanta direktiv.

Alla riksdagspartier utom Centerpartiet och Moderaterna har policydokument som reglerar hur deras representanter ska agera på sociala medier. Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna är de som ger tydligast direktiv till sina politiker. Samtliga uppmanar till att hålla en god ton, utöva källkritik och ha respekt för upphovsrätten.

Men partierna skiljer sig på flera sätt. Vänsterpartiet är ensamt om att ha en beskrivning för hur troll och hatiska kommentarsfält kan hanteras. I SD:s policy står däremot ingenting om trollhantering, men det finns en uppmaning till Sverigedemokratiska politiker: ”Sociala medier bör över huvud taget inte användas när man är upprörd eller befinner sig i annat tillstånd som försämrar omdömet”.

Många uppmanar till ett vårdat språk, men KD går längst med en uppmaning till sina politiker att undvika svordomar, nedlåtande ton och jargong. KD sticker också ut med en uppmaning om att inte argumentera med meningsmotståndare: ”Ödsla inte tid på ändlösa diskussioner med människor som aldrig kommer att rösta på Kristdemokraterna.”

SD:s policy har gett resultat, i alla fall om syftet är att väcka reaktioner. En undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Sveriges Radio, och som Sveriges Radio rapporterat om, visar att SD dominerar det politiska samtalet i sociala medier.

29 procent av allt engagemang på politiska bloggar, Facebook, Instagram och Twitter handlar om Sverigedemokraterna, enligt undersökningen. Engagemanget har räknats utifrån likes, kommentarer, delningar och retweets.

Moderaterna väcker näst mest engagemang (18 procent), före Socialdemokraterna (12 procent) och Vänsterpartiet (10 procent). Om man bara tittar på Twitter blir siffrorna ännu tydligare, där handlar 42 procent av allt engagemang om SD.

Läs mer: Unga politiker hittar nya vägar till sina väljare

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.