Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

SD delar ut flygblad på 20-tal platser vid EU:s gräns

Foto: Jens Alvin/ Södermanlands Nyheter/TT

Sverigedemokraterna har team på den grekiska ön Lesbos och ett tjugotal andra platser i EU för att dela ut flygblad som ska avskräcka flyktingar från att söka sig till Sverige.

SD har byggt upp ett antal team om fyra personer som sedan i fredags befinner sig på ”en drös” olika platser i Europa, enligt Joakim Wallerstein, som ansvarar för partiets nya utomparlamentariska kampanj på plats i de EU-länder dit flyktingarna först anländer.

Det handlar om ett tjugotal platser i länder längs EU:s yttre gräns, men precis vilka de är vill partiet inte avslöja.

Så snart det kommer ut i sociala medier var grupperna befinner sig flyttas de, berättar Wallerstein.

– Vi har kartlagt hur flyktvägarna går. Hittills har det gått bra. Det har inte blivit något tumult.

Läs mer: Migrationsministern: ”SD ljuger om Sverige”

Kampanjen är ett led i det utomparlamentariska arbete partiet flaggade för på en presskonferens den 15 oktober. Man hade kommit till vägs ände i riksdagen i sina försök att åstadkomma en skärpt invandringspolitik, sade företrädare för partiet då.

En källa till Aftonbladet vittnar på måndagen om att personer klädda i SD-jackor på ön Lesbos i Grekland fotograferar flyktingar där.

– Vi dokumenterar alltid när vi har event och när vi gör olika saker. I det här fallet är det särskilt intressant eftersom det varit en debatt om hur det går till på de här platserna, säger Joakim Wallerstein.

– Fotograferandet är en bisyssla. Huvudaktiviteten är att informera. Där är flygbladen en viktig sak. Men de talar också mycket med folk.

Flygbladet har tre avsändare: Sverigedemokraterna, SD-kvinnor och ”Sveriges folk”. Vad som avses med det sistnämnda vill inte Joakim Wallerstein kommentera utan hänvisar till den politiska ledningen.

– Vad vi menar med den formuleringen är ett politiskt ställningstagande.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.