Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

SD:s tidigare kanslichef spred nazipropaganda

Sverigedemokraternas tidigare kanslichef och nuvarande ledamot i den statliga Luftförsvarskommittén, Mikael Valtersson, har spridit nazistisk propaganda via e-post. Han har också gång på gång använt sig av nazireferenser i adresser och lösenord. Det skriver Expressen.

Valtersson sitter i Sverigedemokraternas Försvars- och säkerhetspolitiska råd och var fram till 2012 kanslichef för partiet. Sedan dess har han formellt sett gått ur partiet – men han sitter fortfarande som ledamot i Luftförsvarskommittén, som utreder framtiden för det svenska luftförsvaret.

I oktober avslöjade Svenska Dagbladet att Valtersson haft kontakt med högerextrema grupper och personer med nära band till ryska ultranationalister. Nu avslöjar Expressen att han också har spritt nazipropaganda.

Bland annat har han skickat ut en bild med vodkamärkets slogan ”In an Absolut World”, där en bild över hela Västeuropa har markerats med ”Deutschland”. Bredvid står Adolf Hitler.

Valtersson har också använt en lång rad nazireferenser i sina e-postadresser och lösenord, enligt Expressen. På en av mejladresserna ska följande kontrollfråga ha valts om han skulle glömma sitt lösenord: ”Favoritperson i historien: hitler”.

Mikael Valtersson förnekar inte uppgifterna. Till Expressen säger han att han inte har någon ”utpräglad fascination för nazism och Adolf Hitler”, men däremot är ”intresserad av andra världskriget”.

– På vissa områden var jag väldigt omogen. […] Jag tycker i dag att det är väldigt pinsamt när jag ser det här, säger Valtersson.

Henrik Vinge, pressekreterare för Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och dennes vikarie Mattias Karlsson, skriver i ett sms till Expressen att Valterssons uppdrag i Luftförsvarskommittén avslutas i december och att det inte är aktuellt med något nytt uppdrag för honom i framtiden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.