Segway klassad som cykel

J. Scott Applewhite/AP

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Det lilla högteknologiska fordonet Segway kommer nu att klassas som en "cykel klass II". Därmed blir det fritt fram för Segway ute i trafiken.

Det lilla högteknologiska fordonet Segway kommer nu att klassas som en "cykel klass II". Därmed blir det fritt fram för Segway ute i trafiken.

Hittills har vägverket menat att en Segway mest liknar en "moped klass II", vilket innebär att man måste ha godkänd mopedhjälm även när den körs på privat område och att den inte alls kan köra ute i trafiken.

- Den kan ju inte godkännas som moped eftersom en sådan ska ha två axlar, bromsar och så vidare och på Segwayen står man ju på en plattform mellan de två hjulen, säger Jan Petzäll.

Annons:

Men sedan han utrett saken menar han att Segwayen närmst kan liknas vi en elcykel. Det är inte så konstigt som det låter om man vet att även elrullstolar går in bland cyklarna under rubriken "cykel klass II", och det är där Segwayen hamnar.

Elrullstolen är dock helt utan hjälmtvång, vilket hänger ihop med att den är tre- eller fyrhjulig. Sygwayen, där man står på en plattform mellan de två hjulen, ses som en "cykel på tvären" och därför blir det hjälmtvång för förare under 15 år.

- Men själv skulle jag aldrig åka utan hjälm, säger Jan Petsäll.

- Jag håller helt med om det, men man behöver inte en mopedhjälm utan en vanlig cykelhjälm, säger Casbàr Andersson, som arrangerar Segwayutflykter på Djurgården, utbildar i Segwaykörning och äver säljer Segway.

Hans kunder och guider har hela tiden löpt risken att träffa en nitisk polis, fått en anmälan och 500 kronor i böter för att ha kört oklassat fordon. Åker man utan hjälm tillkommer 1.500 kronor för det, dock mest 1.750 för båda brotten.

Funktionshindrade har kunnat få dispens och det har delats ut ett antal sådana.

En gotlänning och en göteborgare står under åtal för att ha körtr ett oklassat fordon. Målen är inte utsatta och det är tveksamt om det blir några förhandlingar. Förutsatt att regeringen går på Vägverkets linje skulle man då döma för något som nu gjorts lagligt och där inga person- eller egendomsskador är kopplade till målet.

- Jag har kämpat för att få en klassning av Segway i fem år nu och hade nästan givit upp hoppet att något skulle hända nu. Det här är det bästa besked jag fått på många år, säger Casbàr Andersson.

Vägverkets förslag är en tillämpning av det regelverk som finns inom EU. De flesta länder har brottats med det och komit fram till liknande lösningar. Men allt skulle kunna kullkastas om EU på central nivå tar helt nya bestämmelser.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

ComhemModemSakerhet500
Foto: Magnus Hallgren DN:s reporter hackade sig in i Comhems modem på några minuter.

 Efter DN:s avslöjande. ”Allvarligt att säkerhetsbrist inte åtgärdades.” 51  8 tweets  43 rekommendationer  0 rekommendationer

 Lätt att kapa. Comhem mörkade brister i modem i mer än ett år. 408  52 tweets  344 rekommendationer  12 rekommendationer

 Lätt att ta över hemelektronik. DN styrde skrivare tre mil bort. 334  28 tweets  301 rekommendationer  5 rekommendationer

 Så lätt kan det hackas. Brister i Bredbandsbolagets modem. 990  135 tweets  802 rekommendationer  53 rekommendationer

 Tipsa DN om nyheter. Skriv till våra granskande reportrar.

 Seansresa. ”Folk vet inte vad det handlar om.”

seans
Foto:Alamy
polismördare
Foto:Jason Farmer/AP

 Rörbomber och vuxenblöjor. Tusen poliser jagade misstänkte mördaren.

Annons:

Ingen tror den består av så nyttiga ingredienser.  Riktig favorit. 174  5 tweets  166 rekommendationer  3 rekommendationer

 Vinnaren av ”Hela Sverige bakar”: ”Jag gillar hälsosamma bakverk.”

 Kostade miljarder. Presidentens nya bostad upprör både opposition och miljökämpar. 124  10 tweets  114 rekommendationer  0 rekommendationer

palats144
Foto:AFP
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: