Segway klassad som cykel

J. Scott Applewhite/AP

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Det lilla högteknologiska fordonet Segway kommer nu att klassas som en "cykel klass II". Därmed blir det fritt fram för Segway ute i trafiken.

Det lilla högteknologiska fordonet Segway kommer nu att klassas som en "cykel klass II". Därmed blir det fritt fram för Segway ute i trafiken.

Hittills har vägverket menat att en Segway mest liknar en "moped klass II", vilket innebär att man måste ha godkänd mopedhjälm även när den körs på privat område och att den inte alls kan köra ute i trafiken.

- Den kan ju inte godkännas som moped eftersom en sådan ska ha två axlar, bromsar och så vidare och på Segwayen står man ju på en plattform mellan de två hjulen, säger Jan Petzäll.

Annons:

Men sedan han utrett saken menar han att Segwayen närmst kan liknas vi en elcykel. Det är inte så konstigt som det låter om man vet att även elrullstolar går in bland cyklarna under rubriken "cykel klass II", och det är där Segwayen hamnar.

Elrullstolen är dock helt utan hjälmtvång, vilket hänger ihop med att den är tre- eller fyrhjulig. Sygwayen, där man står på en plattform mellan de två hjulen, ses som en "cykel på tvären" och därför blir det hjälmtvång för förare under 15 år.

- Men själv skulle jag aldrig åka utan hjälm, säger Jan Petsäll.

- Jag håller helt med om det, men man behöver inte en mopedhjälm utan en vanlig cykelhjälm, säger Casbàr Andersson, som arrangerar Segwayutflykter på Djurgården, utbildar i Segwaykörning och äver säljer Segway.

Hans kunder och guider har hela tiden löpt risken att träffa en nitisk polis, fått en anmälan och 500 kronor i böter för att ha kört oklassat fordon. Åker man utan hjälm tillkommer 1.500 kronor för det, dock mest 1.750 för båda brotten.

Funktionshindrade har kunnat få dispens och det har delats ut ett antal sådana.

En gotlänning och en göteborgare står under åtal för att ha körtr ett oklassat fordon. Målen är inte utsatta och det är tveksamt om det blir några förhandlingar. Förutsatt att regeringen går på Vägverkets linje skulle man då döma för något som nu gjorts lagligt och där inga person- eller egendomsskador är kopplade till målet.

- Jag har kämpat för att få en klassning av Segway i fem år nu och hade nästan givit upp hoppet att något skulle hända nu. Det här är det bästa besked jag fått på många år, säger Casbàr Andersson.

Vägverkets förslag är en tillämpning av det regelverk som finns inom EU. De flesta länder har brottats med det och komit fram till liknande lösningar. Men allt skulle kunna kullkastas om EU på central nivå tar helt nya bestämmelser.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Nytt system ger vaccinationskontroll. Logga in och se när du tog senaste fästingsprutan.

vaccination_144102
Foto:Jonas Lindkvist

Har du koll på dina vaccinationer?

Annons:
bostad144
Foto:Jonas Eriksson

 Hoten som höjer kostnaden. Det är mycket mer än bara räntan som styr boendekostnader. 34  2 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

 17 tips till dig som ska köpa lägenhet. En stor affär. 20  0 tweets  19 rekommendationer  1 rekommendationer

 Nya avskrivningsregler. ”Svårare för föreningarna att gå med plus”

Annons:
sommar_500270
Foto:TT

 Sista dagen för värmeböljan. Svalare temperaturer redan på onsdag. 23  2 tweets  21 rekommendationer  0 rekommendationer

 Även korta lopp minskar dödsrisk. Ny forskning visar på fördelar redan vid minimal ansträngning. 119  9 tweets  110 rekommendationer  0 rekommendationer

loptraning_144102
Foto:Alamy

 Karin Arbsjö: Döden är ingen defekt och man ”förlorar inte mot cancer”. 67  4 tweets  63 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: