Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

SJ stoppar satsningen på snabbtåg till Oslo

SJ:s vd Crister Fritzson.
SJ:s vd Crister Fritzson. Foto: Jonas Lindkvist

SJ tvingas lägga ned sin snabbtågssatsning till Oslo. Norska Jernbaneverket drar med kort varsel i gång banarbeten vilket drar undan mattan för trafiken.

– Det är oacceptabelt. Vi kommer inte ens att kunna köra de volymer vi gör i dag, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

I dag går två dagliga tåg i vardera riktningen mellan Stockholm och Oslo. Det handlar nästan uteslutande om privatresenärer. Den 9 augusti skulle SJ dra i gång en nysatsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo, inledningsvis tre dagliga avgångar i vardera riktningen. Tiotals miljoner har satsats på fordonsinvesteringar, trafikplanering och personalutbildning.

Restiden på sträckan skulle förkortas från 6 till 4,5 timmar genom att sätta in premiumtåget X2000. Därmed räknade man med att locka över en stor del av affärspendlarna. I dag görs 1,4 miljoner flygresor mellan de två huvudstäderna varje år.

– Det här skulle vara en början. Vår plan var att öka trafiken med fler avgångar om satsningen föll väl ut, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

Han jämför med sträckan Stockholm–Malmö som också har en restid på 4,5 timmar.

– Där har vi i dag 16 dagliga avgångar i vardera riktning och en marknadsandel på 40 procent mot flyget, säger Crister Fritzson.

Men nu tvingas SJ avbryta sin stora satsning med endast två månader kvar till premiären. I slutet av mars meddelade norska Jernbaneverket att man ska byta kontaktledningar på sträckan Lilleström–Kongsvinger. Arbetet kommer att pågå i två och ett halvt år. Eftersom banarbetet utförs dagtid dagligen mellan 9 och 14 så kan SJ inte köra två av sina viktigaste snabbtågsavgångar, morgontåget från Stockholm och lunchtåget från Oslo.

– Jernbaneverkets besked så nära trafikstart kom som en kalldusch och chock för oss. Jag är bedrövad över att SJ inte fått information om detta tidigare. Vi har varit överens om att genomföra snabbtågssatsningen med full kraft. Nu kommer vi inte ens att kunna köra de volymer som reser på sträckan med vanliga tåg i dag, säger Crister Fritzson.

Med snabbtågen har SJ räknat med att kunna öka trafiken på sträckan med minst 20 procent, på flygets bekostnad.

– Om vi ska nå de klimatmål som våra nordiska länders regeringar beslutat om så måste alla vi få till enklare, smidigare och miljöriktiga transporter mellan våra huvudstäder. Hela järnvägen måste ha större kundfokus, det gäller operatörer men inte minst ländernas infrastrukturägare. Jernbaneverkets besked går på tvärs mot detta, säger Crister Fritzson.

Går det inte att ersätta tågen med buss längs sträckan?

– Det är inget alternativ för oss. Då tar affärspendlarna flyget, säger Crister Fritzson.

För norska Jernbaneverket kommer SJ:s beslut att avbryta sin snabbtågssatsning som en överraskning.

– Vi hade ett möte med SJ i torsdags förra veckan och har inte hört något om att de skulle avbryta sin snabbtågssatsning. Vi förväntar oss ett besked under veckan, säger Arvid Bårdstu, pressinformatör på Jernbaneverket.

Bakgrunden till att Jernbaneverket beslutat om banarbetena med så kort varsel är att norska staten skjutit till extra pengar för upprustning av det norska järnvägsnätet.

– Det har gett oss möjligheten att rusta upp den här sträckan på drygt elva mil som är mycket eftersatt. Kontaktledningarna är gamla och måste bytas och det tar tyvärr lång tid, säger Arvid Bårdstu.

Varför kan ni inte byta ut kontaktledningarna nattetid i stället?

– Kongsvingerbanan är en av de tyngsta banorna för godstrafik i Norge. Godtågen går mycket tätt där nattetid, säger Arvid Bårdstu.

Fakta. Snabbtåg till Oslo

SJ planerade att köra tre dagliga avgångar i vardera riktning med snabbtåg mellan Stockholm och Oslo med start den 9 augusti.

Sträckan skulle trafikeras av SJ:s bästa och snabbaste tåg, X2000.

Restiden skulle minska från 6 till 4,5 timmar jämfört med de nuvarande tågen.

Tanken var att bygga ut trafiken på sikt.

I början av 2000-talet körde SJ senast snabbtåg mellan Stockholm och Oslo under varumärket Linx i samarbete med norska NSB.

Läs mer. Värmlandstrafiken drabbas också av tågbeskedet

• De norska banarbetena drabbar inte bara SJ:s snabbtågssatsning. Även Värmlandstrafiken som via Tågkompaniet kör regiontrafik över gränsen påverkas.