Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Sverige

Slopat utsläppstak för Arlanda

Foto: Magnus Hallgren

Arlanda slipper ta miljöansvar för biltrafiken till och från flygplatsen i framtiden. Inflygningar över Upplands Väsby tillåts även efter 2018 men med stora förbehåll. Mark- och miljödomstolens dom i dag betyder att Arlanda kan fortsätta expandera och Upplands Väsby fortsätta utvecklas. Ändå ska domen överklagas av Swedavia.

När Arlanda flygplats öppnades 1962 låg den ute i skogen. I dag omgärdas flygplatsen av en växande stad av arbetsplatser och det har byggts tiotusentals bostäder i kommunerna i Arlandas närhet.

Flygtrafiken på Arlanda har sakta men säkert ökat. På 90-talet var det dags för en tredje landningsbana och nya miljövillkor. Flygtrafiken har fortsatt att öka utan att bullret eller utsläppen från flyget ökat och samtidigt som koldioxidutsläppen från markverksamheten vid flygplatsen minskat rejält. Bekymret är att det trots växande tågtrafik, krav på miljövänliga bussar och taxibilar varit omöjligt att minska koldioxidutsläppen från trafiken till och från flyget.

Arlanda är – enligt Swedavia – den enda flygplats i världen som i sina miljövillkor måste räkna in utsläpp från trafiken till och från flygplatsen. Det vill Swedavia ha ändring på de nya miljövillkoren. Swedavia anser att flygplatsen gjort allt som varit juridiskt och ekonomiskt möjligt för att ge resenärerna alternativ till att åka bil till flyget och att man inte kan göra så mycket mer. Därför vill Swedavia bli av med ansvaret för biltrafikens utsläpp i sina nya miljövillkor.

Mark- och miljödomstolen går på Swedavias linje och anser inte att Arlanda flygplats på egen hand kan ta ansvar för de utsläpp som biltrafiken till och från flygplatsen åstadkommer.

Den andra anledningen för Swedavia att söka nya villkor är att den nuvarande miljödomen förbjuder raka inflygningar över Upplands Väsby till landningsbana tre efter 2018. I den miljödomen lovade Luftfartsverket att införa så kallade kurvade inflygningar så att planen inte passerar rakt över centrala Upplands Väsby vid landning på den då nya tredje banan.

Det görs i dag kurvade inflygningar, men bara under lågtrafik och med vissa flygplanstyper. Swedavia vill slippa stänga den tredje banan om fem år och lovar att de kurvade inflygningarna kommer – men på bred front först när de blir helt säkra även under högtrafik och för alla plan.

Kommunerna söder om Arlanda – främst Upplands Väsby, men även Sollentuna, strider för att minska bullret i centrala bostadsområden genom att kräva att Swedavia genomför det gamla Luftfartsverket lovade redan på 90-talet för att få den tredje banan godkänd ur miljösynpunkt.

Mark- och miljödomstolens dom betyder att det inte blir stopp för inflygningar till den tredje landningsbanan 2018, men med vissa begränsningar. Domstolen slår fast att det enbart är om vädret ställer till det eller något annat som inte betyder ”normal” verksamhet vid Arlanda inträffar som det är tillåtet att flyga rakt ovanför Upplands Väsby. Vid alla andra tillfällen ska inflygningarna göras så att planen undviker centrala Upplands Väsby. Mark- och miljödomstolen framhåller att det är viktigt att Swedavia arbetar hårt för att få fram kurvade inflygningar eller andra metoder att minska bullret över Upplands Väsby. Samtidigt ska Swedavia fortsätta att utreda om det är möjligt att minska bullret över Rosersberg. Den utredningen ska vara klar inom ett år.

Dagens dom betyder att Arlanda kan fortsätta att expandera – med omkring 100.000 flygrörelser per år jämfört med í dag – och att hotet om begränsningar som skulle äventyra möjligheterna att starta nya interkontinentala linjer är undanröjt. För Upplands Väsby betyder domen att flygbullret från den ”gamla” landningsbanan över kommunens västra delar fortsätter. Samtidigt ger kraven på att undvika att flyga in till Arlanda rakt över centrala Väsby till att kommunen kan fortsätta att bygga bostäder.

Både de som värnar om att flyget ska kunna utvecklas och de som kämpar mot flygbullret kan se många positiva saker med dagens miljödom. Men allt ger inte jubelvågor och Swedavia beslutade redan samma dag att beslutet ska överklagas.

– Vi anser att domen ger för stora begränsningar i flygplatsens utveckling, säger Karl Nilsson, presschef vid Swedavia, till DN.