Smal läsk kan göra dig tjock

Publicerad 2007-07-24 18:29

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Lightläsk ökar risken för övervikt och diabetes lika mycket som vanlig läsk. Det visar en amerikansk studie som publiceras i tidskriften Circulation.

En forskargrupp från Boston har undersökt kopplingen mellan läskdrickande och metaboliskt syndrom, ett samlingsbegrepp för olika åkommor som diabetes, högt blodtryck, kraftig övervikt och dåliga kolesterolvärden. Ungefär 6.000 medelålders män och kvinnor undersöktes och intervjuades regelbundet under fyra år.

Studien visade en tydlig koppling mellan metaboliskt syndrom och hög konsumtion av läsk. De personer som drack minst en läsk, 33 centiliter, om dagen hade också 50 procents högre risk att drabbas av metaboliskt syndrom. Det som förvånade forskarna var att sambandet var lika tydligt även om personerna drack lightläsk.
- Spontant tycker jag det verkar som om det inte har någon större betydelse att gå över till lightprodukter, säger Mats Rudling, professor vid Karolinska institutet och specialist på hjärt-kärlsjukdomar.

Forskarna som genomfört studien är inte säkra på vad kopplingen mellan lightläsk och metaboliskt syndrom beror på. Deras första slutsats var att personer som dricker läsk generellt har sämre matvanor än de som inte gör det. Men när forskarna kompenserade för faktorer som kaloriintag och ett stillasittande liv såg de fortfarande en tydlig koppling mellan metaboliskt syndrom och lightläsk.

Mats Rudling betonar att det är svårt att dra slutsatser om bakomliggande orsaker i stora befolkningsstudier.
- Det är ett intressant fynd, men alla studier om kost är behäftade med svårigheter. Det finns alltid faktorer som man inte känner till och inte kan kompensera för. I en sån här studie går det inte att säga vad som är orsak och verkan, säger han.

Många tidigare studier har visat starka kopplingar mellan vanlig läsk och övervikt, diabetes och högt blodtryck. Ett fåtal studier har även visat på ett samband mellan lightläsk och högt blodtryck hos kvinnor och viktökning hos pojkar.
- Om det skulle visa sig att produkter som inte innehåller några kalorier ändå leder till viktuppgång så vore det mycket intressant, säger Mats Rudling.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Stringer/Reuters Mänskliga rester från massgraven i Veracruz.

Mexikos taktik mot knark döms ut helt

”Ett fullständigt misslyckande”. Fler än 50.000 dödsoffer har nu krävts sedan president Felipe Calderon inledde sin militäroffensiv mot maffian.

Två brottssyndikat strider om makten. Drygt 20 miljarder om året.

Foto: Scanpix

”Foppa” redo för ny karriär i affärslivet

Har pluggat ekonomi på Handels. Peter Forsberg har bytt hockeyn mot ekonomistudier och är nu redo att ge sig in i affärslivet. Men glöm Foppa-tofflorna.

Foto: Scanpix

Räkna ut din skatt med räknesnurran

Så håller du koll på skatten. Snart kommer du att enkelt kunna räkna ut din preliminära skatt för 2012 - genom en ”räknesnurra” på Skatteverkets hemsida.

Alarmerande ökning av demens

På fem till sju år ökade andelen demenssjuka med 40 procent, visar en ny studie från Umeå universitet. Varannan svensk riskerar att drabbas.

Webb-TV

Räddades ur en lavin

Nio personer dog i snömassorna men räddningsmanskapet lyckades rädda en liten flicka som fastnat under snön. 15 hus begravdes i Kosovo.