Snickaren Vitas blev lurad och vägrar betala

Snickaren Vitas ligger i strid med ett företag om ett muntligt avtal som det anser vara bindande.

Foto: Daniel Nilsson Snickaren Vitas ligger i strid med ett företag om ett muntligt avtal som det anser vara bindande.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Litar du på telefonförsäljare?

”Åttatusen?” frågar Vitas på knackig engelska. Det anser försäljaren vara ett bevis på att Vitas har ingått ett avtal över telefon. Men Vitas vägrar betala en krona. Så borde fler göra, enligt företagarnas organisation.

”Åttatusen?” frågar Vitas på knackig engelska. Det anser försäljaren vara ett bevis på att Vitas har ingått ett avtal över telefon. Men Vitas vägrar betala en krona. Så borde fler göra, enligt företagarnas organisation.

Det var sommaren 2010 som en telefonförsäljare ringde Vitas, snickare från Litauen med svensk firma.

Försäljaren ville sälja nättjänsten Servicefinder som ska koppla samman kunder med företag. Vitas berättar att han inte var intresserad. Dessutom är han dålig på svenska och föreslog därför att säljaren skulle prata med hans kontaktman. Men försäljaren övergick i stället till engelska.

Annons:

Vitas är inte bra på engelska heller. Dessutom var han helt ointresserad av kundkontakter över internet.

Försäljaren spelade in den del av samtalet som påstås visa att det finns ett muntligt avtal. Försäljaren säger på engelska att Vitas nu ingår ett "Pott-avtal" på ett år som löper över tremånadersperioder. När försäljaren förklarar att han kommer att faktureras för 8 000 kronor, svarar Vitas enligt inspelningen:

– 8 000?

När han senare fick orderbekräftelse och faktura vägrade Vitas betala. Det slutade med att saken gick till Kronofogden och domstol.

Nu kräver företaget Service Response Europe, som står bakom Servicefinder, drygt 10 000 kronor av Vitas. Samma företag har totalt stämt 53 kunder i samma domstol, företagare som inte heller har velat betala för Servicefinders tjänster.

Samma sak drabbar många företag och andra kunder som erbjuds olika tjänster och varor över telefon. När det blir tvist om avtalet är det vanligt att kunden ger upp eller godtar en förlikning. Men Vitas blev arg. Han anser sig inte ha godkänt något avtal och tjänsten från Servicefinder har han inte haft någon nytta av.

– Det här är en principsak, säger Vitas till DN.

För att protestera mot kraven var han tvungen att åka från Skåne till Stockholm tillsammans med sin advokat Ulf Bjermer.

Domstolen har försökt få parterna att nå förlikning, men Vitas vägrar. Enligt organisationen Företagarna gör han alldeles rätt.

– Bevisbördan ligger på det företag som påstår att ett avtal har ingåtts. Min erfarenhet är att bandinspelningarna ofta inte är kompletta och styrker ett avtal, säger Lars Nordfors, chef för Företagarnas juridiska avdelning.

Företagarna och organisationen Svensk Handel har engagerat sig i problem med bluffakturor och oseriösa avtal, och uppmanar fler företagare att bestrida oriktiga fakturor. Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel är kritisk till att domstolarna så ofta eftersträvar förlikning.

– Vår rekommendation är att inte gå med på förlikning. I de här fallen handlar det inte om jämnstarka parter som strider, säger Per Geijer.

Vishal Nanda är marknadschef på Service Response Europe. Han vill inte kommentera tvisten Med Vitas, men säger att hans företag är seriöst och eftersträvar nöjda kunder.

– Med tanke på att vi har över 8.000 kunder är 53 fall i domstol sedan vi grundades år 2006 inte särskilt mycket. Vi brukar alltid försöka komma överens med kunderna, i första hand men när vi själva har haft kostnader för att uppfylla ett avtal så vill vi också ha betalt, säger Vishal Nanda.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

lofven_500
Foto:Roger Turesson

 Gör besök i Finland. Ska diskutera säkerhetsproblemen i Norden.

concord_144102
Foto:Nicklas Thegerström

 Appstore. Fartygsspårningsappen Marinetraffic Ships & Wind ny etta. 38  9 tweets  29 rekommendationer  0 rekommendationer

Fiskpinne-skargard-500
Foto:Lotta Härdelin

 Bildspecial: Jakten i skärgården. Se Lotta Härdelins bilder från jakten.

Försvaret: Tre trovärdiga observationer

 Försvarsmakten: Tre observationer har skett de senaste dagarna. 152  4 tweets  148 rekommendationer  0 rekommendationer

Delade meningar i skärgården om operationens betydelse.  Se webb-tv. 16  5 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

kurragomma_144102
Foto:DN

 Skolfotograf hånade elev. Fotograf kallade elev för ”bög” under klassfotograferingen. 28  4 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

foto_144102
Foto:Alamy
Annons:
tabletter
Foto:Ulrika By

 Efter flera självmordsförsök. Fick lista med 158 glada saker att göra. 707  139 tweets  568 rekommendationer  0 rekommendationer

arlanda_500
Foto:TT

 Negativt provsvar. Landade på Arlanda med ebolaliknande symtom. 7  1 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Landade på söndagen. Man fördes till Karolinska för prover. 58  14 tweets  43 rekommendationer  1 rekommendationer

premium  Skyddet mot en pandemi. DN granskar svensk beredskap. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: