Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Snickaren Vitas blev lurad och vägrar betala

Bokmärk artikel
Snickaren Vitas ligger i strid med ett företag om ett muntligt avtal som det anser vara bindande.

Foto: Daniel Nilsson Snickaren Vitas ligger i strid med ett företag om ett muntligt avtal som det anser vara bindande.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Litar du på telefonförsäljare?

”Åttatusen?” frågar Vitas på knackig engelska. Det anser försäljaren vara ett bevis på att Vitas har ingått ett avtal över telefon. Men Vitas vägrar betala en krona. Så borde fler göra, enligt företagarnas organisation.

”Åttatusen?” frågar Vitas på knackig engelska. Det anser försäljaren vara ett bevis på att Vitas har ingått ett avtal över telefon. Men Vitas vägrar betala en krona. Så borde fler göra, enligt företagarnas organisation.

Det var sommaren 2010 som en telefonförsäljare ringde Vitas, snickare från Litauen med svensk firma.

Försäljaren ville sälja nättjänsten Servicefinder som ska koppla samman kunder med företag. Vitas berättar att han inte var intresserad. Dessutom är han dålig på svenska och föreslog därför att säljaren skulle prata med hans kontaktman. Men försäljaren övergick i stället till engelska.

Annons:

Vitas är inte bra på engelska heller. Dessutom var han helt ointresserad av kundkontakter över internet.

Försäljaren spelade in den del av samtalet som påstås visa att det finns ett muntligt avtal. Försäljaren säger på engelska att Vitas nu ingår ett "Pott-avtal" på ett år som löper över tremånadersperioder. När försäljaren förklarar att han kommer att faktureras för 8 000 kronor, svarar Vitas enligt inspelningen:

– 8 000?

När han senare fick orderbekräftelse och faktura vägrade Vitas betala. Det slutade med att saken gick till Kronofogden och domstol.

Nu kräver företaget Service Response Europe, som står bakom Servicefinder, drygt 10 000 kronor av Vitas. Samma företag har totalt stämt 53 kunder i samma domstol, företagare som inte heller har velat betala för Servicefinders tjänster.

Samma sak drabbar många företag och andra kunder som erbjuds olika tjänster och varor över telefon. När det blir tvist om avtalet är det vanligt att kunden ger upp eller godtar en förlikning. Men Vitas blev arg. Han anser sig inte ha godkänt något avtal och tjänsten från Servicefinder har han inte haft någon nytta av.

– Det här är en principsak, säger Vitas till DN.

För att protestera mot kraven var han tvungen att åka från Skåne till Stockholm tillsammans med sin advokat Ulf Bjermer.

Domstolen har försökt få parterna att nå förlikning, men Vitas vägrar. Enligt organisationen Företagarna gör han alldeles rätt.

– Bevisbördan ligger på det företag som påstår att ett avtal har ingåtts. Min erfarenhet är att bandinspelningarna ofta inte är kompletta och styrker ett avtal, säger Lars Nordfors, chef för Företagarnas juridiska avdelning.

Företagarna och organisationen Svensk Handel har engagerat sig i problem med bluffakturor och oseriösa avtal, och uppmanar fler företagare att bestrida oriktiga fakturor. Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel är kritisk till att domstolarna så ofta eftersträvar förlikning.

– Vår rekommendation är att inte gå med på förlikning. I de här fallen handlar det inte om jämnstarka parter som strider, säger Per Geijer.

Vishal Nanda är marknadschef på Service Response Europe. Han vill inte kommentera tvisten Med Vitas, men säger att hans företag är seriöst och eftersträvar nöjda kunder.

– Med tanke på att vi har över 8.000 kunder är 53 fall i domstol sedan vi grundades år 2006 inte särskilt mycket. Vi brukar alltid försöka komma överens med kunderna, i första hand men när vi själva har haft kostnader för att uppfylla ett avtal så vill vi också ha betalt, säger Vishal Nanda.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

stralning-1000
Foto:TT/AP

 Kärnkraftskatastrofer. ”Inte på grund av radioaktiviteten utan stressen.” 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

banan
Foto:Alamy

Fartkamerans bild visar tydligt hur mannen äter en banan.  ”Har inte ätit banan på över två år.” 22  8 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

larare-1000
Foto:Emma Eriksson

 Flera tusen tjänster är vakanta. ”Det är ett allvarligt läge, helt klart.” 88  10 tweets  78 rekommendationer  0 rekommendationer

Söker med ljus och lykta efter behöriga lärare.  Inför höstterminen. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
cecil-1000
Foto:AP

Vill få amerikanen som sköt lejonet Cecil utlämnad.  Till Zimbabwe. 1181  7 tweets  1174 rekommendationer  0 rekommendationer

guillou-288
Foto:DN

 Har själv skjutit lejon i Afrika. Sågar tandläkaren Walter Palmer för hur Cecil dog. 1800  71 tweets  1728 rekommendationer  1 rekommendationer

 Stor uppståndelse. Har satt strålkastaren på jaktturismen i Afrika. 86  3 tweets  82 rekommendationer  1 rekommendationer

Nu har New Horizons skickat den sista bilden tillbaka till jorden.  2019 slås kameran på nästa gång. 16  9 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

pluto
Foto:TT/Nasa
Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: