Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

SR:s push-notis om falsklarmet dröjde 35 minuter

Sveriges Radio-huset i Stockholm.
Sveriges Radio-huset i Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT

Sveriges Radio (SR) har uppdraget att sända Viktiga meddelanden till allmänheten. Trots det tog det över tio minuter innan söndagens falsklarm i Stockholms län gick ut i sändning – och det tog 35 minuter innan meddelandet kom som push-notis. Nu försvarar sig SR med att det bara är uppdraget att sända meddelandena i radion som står skrivet i sändningstillståndet.

Dagens Nyheters redaktionstelefon överöstes med samtal från oroliga läsare efter att signalen för Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) ljudit över Stockholm klockan 22.00 på söndagskvällen. Hos Sveriges Radio gick telefonen också varm.

Men trots att SR har uppdraget att verka som beredskapskanal när VMA-larmet går dröjde det fram till klockan 22.11 innan P4 Stockholm sände ut informationen att larmet gått av misstag. På P4 förklarar man det med att man aldrig fick något meddelande om vad larmet gällde via VMA-linjen som går direkt till SOS-alarm. Något man normalt sett ska få, men som uteblev på grund av att larmet hade gått av misstag.

Läs mer: SOS Alarm: Mänskliga faktorn bakom falsklarm

– Nu fick vi ringa till SOS-alarm och ta reda på vad det handlade om och det tog flera minuter för dem att ge oss en förklaring. Så fort vi hade fått den förklaringen och formulerat den så bröt vi P4:s sändning och gick ut med den, säger Åke Brulin, tillförordnad redaktionschef på SR.

Vid ett riktigt VMA hade räddningsledaren som kontaktar SOS-alarm med den information som ska gå ut i meddelandet kopplats direkt till Sveriges Radio, enligt Åke Brulin.

– Då gör vi upp med räddningsledaren när SOS-alarms signal ska gå ut. Sedan låter vi det gå i en minut innan vi går ut med meddelandet i radion.

Att det dröjde ända fram till 22.35 innan man skickade ut en push-notis, något som alla som har Sveriges Radios applikation får i sin mobiltelefon, kan han däremot inte förklara.

– Exakt varför det tog de minuterna innan de hade formulerat färdigt push-notisen kan jag inte svara på. Det är inte jag eller mina medarbetare som ansvarar för det.

Läs mer: Mikael Holmström: Falsklarmet visar på stora brister i Sveriges beredskap

– Precis som för alla nyhetsmedier så är vår ambition att få ut informationen i alla våra kanaler så snabbt som möjligt. Men det är viktigt att komma ihåg att Sveriges Radios uppgift i samhället är att sprida VMA i radion. Det är det som ingår i vårt sändningstillstånd. Sedan ska vi få ut det på vår sajt och som push-notis, så fort som möjligt.

Att informationen ska ut som till exempel push-notis är inte något som står i ert sändningstillstånd?

– Nej, det är det inte. Samhällets beredskapsordning är att man ska gå in, stänga dörrar fönster och ventilation och lyssna på Sveriges Radio P4 när ett VMA har gått. Då är självklart vår högsta prioritet att få ut det i sändning. Det måste vi göra först. Det är vad som ingår i sändningstillståndet från riksdagen. Sedan vet vi att folk använder andra plattformar i dag så det är klart att vi ska gå ut där med.

Nu dröjde det fram till 22.35 innan push-notisen gick ut. Borde inte det ha gått snabbare?

– Jo, man kan väl tycka att det hade varit bra. Jag vet inte vad de gjorde och hur de var bemannade för stunden. De har ett stort bevakningsområde och är inte jättemånga på en söndag. Det är vi i sändningsledning som har det omedelbara ansvaret för att allmänheten ska få den här informationen.

Tycker du själv att det hade varit relevant att ni också hade uppdraget att gå ut med informationen via push-notiser?

– Ja, det kan jag väl tycka. Det är klart att man vill att det ska gå så fort som möjligt som push-notis också.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.