Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sverige

Succéklippet ”Kära pappa” kommer på fler språk

05:03. Kvinnorättsorganisationen Cares filmklipp ”Kära pappa” handlar om att stoppa våldet mot kvinnor. Nu gör den succé på nätet.

Kvinnorättsorganisationen Cares filmklipp ”Kära pappa” har berört miljontals människor i Norge och Sverige. En engelsk version finns och snart kommer kortfilmen på fler språk.

– Vi håller på att översätta den till ryska och arbetar på både en fransk och spansk variant. Filmen är satt i ett västligt, nordiskt sammanhang och i andra delar av världen har vi märkt att språkbruket väcker anstöt. Vi funderar på hur vi kan göra den på exempelvis arabiska och andra stora språk, säger Hilde Vanvik, kommunikationschef på Care i Norge.

Internationella Care, som verkar i 90 länder, drog igång sin kampanj ”16 days of activism” på internationella dagen mot våld mot kvinnor den 25 november och den pågår till i dag, internationella dagen för mänskliga rättigheter. Fokus har varit att engagera män, för ”ju fler det är som hjälper kvinnor och flickor desto mer hjälper vi samhällsutvecklingen”. Norges bidrag har minst sagt fått stor uppmärksamhet.

– FN har varit i kontakt med den svenska regissören Jakob Ström och de är intresserade av att få en känd skådespelare att läsa texten. Det finns ett hopp om att det blir Emma Watson som företräder världssamfundets liknande jämlikhetskampanj ”He For She”, säger Hilde Vanvik.

I ”Kjære pappa” vänder sig en ännu inte född flicka till sin pappa med det ena hemska konstaterandet efter det andra. Hon vet att pojkarna i klassen kommer att ha kallat henne "hora" och "fitta" flera gånger innan hon fyllt 14 år, att de utan samtycke kommer stoppa sina händer innanför hennes trosor innan hon är 16 och att hon vid 21 års ålder kommer att våldtas av ”sonen till killen som du simmade med varje onsdag”.

– Det är svårt att få män att diskutera våld mot kvinnor för att de ofta känner sig utpekade. Vi och reklambyrån Sjærven kom på den här vinkeln att vända oss till de snälla, goda männen, papporna, med tips om vad de kan svara när andra beter sig illa mot kvinnor och flickor, säger Hilde Vanvik.

– Vi diskuterar hur vi kan göra för att få till en film som inte är så typiskt västlig, alltså i andra miljöer. Problemet är finansiering och Sjærven gjorde den nästan helt pro bono. Vi hoppas att all uppmärksamhet vi fått för den ska locka andra att erbjuda sina tjänster.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.